Psychologie výchovy a vzdělávání Zvládání (školní) zátěže žáky a studenty Škola jako zdroj zátěže pOd posouzení připravenosti ke školní docházce je škola zdrojem napětí a stresu (reakce rodičů) pZdroje ve škole: nučitelé nspolužáci nrodiče npožadované činnosti npožadované tempo nkvalita činnosti pkurikulum pskryté kurikulum Školní zátěžová situace (academic stressors) ptýká se primárně žáka nebo skupiny žáků pvyskytuje se ve škole, nebo s ní těsně souvisí průzné zdroje: (vnitřní / vnější; stabilní /nestabilní; žákem ovlivnitelné / neovlivnitelné) ppůsobí: dlouhodobě / krátkodobě; spojitě / přerušovaně pfunguje: reálně / jako hrozba ppodoba: obvyklé požadavky / výzvy / mezní situace pprovázena: negativními a nepříjemnými emocemi púčinek: postupná kumulace / aktuální nápor prozměr: objektivní i subjektivní Příklady (tzv. skryté kurikulum) přešení nepřiměřeně obtížné úlohy přešení úlohy nepřiměřeným tempem pkontakt s učitelem, který má k žákovi negativní vztah (až tzv. Golem efekt) prvačka se spolužáky jako výzva a kriterium sociální pozice pvyrovnání se s vědomím vlastní noblíbenosti mezi spolužáky atd. p pvýsledkem je tzv. psychosociální stres Kontinuum stresorů (Wheaton, 1996, s. 48) makrostresory traumata chronické stresory každodenní starosti životní události hrozby diskrétní stresory spojité stresory Zvládání zátěže (coping) pnejednotnost vymezení – řada teorií nhttp://www.psychosomaticmedicine.org/cgi/reprint/55/3/234.pdf ppůvodně – jen zvládání nadlimitní zátěže s důrazem na fyziologické projevy (Selye) psoučasná pojetí nobranné vs. zvládací reakce (Haanová) ntransakční model (Lazarus, Folkmanová) pvztah mezi prostředím a osobou; zdůrazňují i jeho procesuální povahu pzvládací strategie, zvládací styl vs. aktuální rešený problém nteorie adaptační úrovně (adaption-level theory; Cohen a Evans) púroveň stresoru posuzujeme podle naší předchozí zkušenosti; známé vnímáme jako méně závažné nvědomá adaptace na stresor (např. Kohn) pdaily hasless pobsahově neutrální kategorie – příklady: npozitivní – aktivní přístup, hledání sociální opory... nnegativní – self-handicaping strategies, útěk do nemoci, abúzus, přejídání, „závadové party“... phlavní dimenze: nfunkce (zvládnutí situace / emoce); cíle (primární / sekundární kontrola); orientace (k / od problému); podstata řídících procesů (behaviorální / emocionální) Zvládání zátěže pobranné nebo zvládací reakce – funkce nredukují distres nřídí emoce nmají dynamickou povahu njsou potencionálně vratné nobsahují dílčí složky nrozvíjejí se s věkem n(dle Ericksonová, 1997) Zvládání zátěže pObranné reakce pobsahují implicitní operace paktivace intrapsychicky pobtížněji pozorovatelné pneuvědomované pneovlivněné vůlí pdeterminovány osobnostně pzákladem instinktivní chování pnepředchází hodnocení situace pvýsledkem automatické chování pZvládací reakce pobsahují explicitní operace paktivovány okolnostmi psnadněji pozorovatelné puvědomované povládané vůlí pdeterminovány osobnostně i situačně pzákladem kognitivní procesy ppředchází analýza situace a vlastních možností pvýsledkem je promyšlené chování Hodnocení zátěže žákem pPrimární (apraisal) nhodnocení stresoru a situace (možný problém – rozsah zkušeností žáka; vnímání ovlivněno ego-obranou atd.) pSekundární (secondary apraisal) nodhad vlastních možností zvládnout stresor púvaha, zda obstojím nebo selžu púvaha, zda mám potenciál řešit problém púvaha, zda zvládnu své vlastní emoce podhad dalšího vývoje problému p pJe důležité, zda žák vnímá situaci jako ovlivnitelnou. pNácvik / intervence je snažší u aktivních strategií Typy zvládání školních zátěžových situací pSkinnerová, Wellborn, 1997 – analýza teorií nplánovité řešení problému nhledání kontaktu s jinými lidmi nvyhýbání se kontaktu s nepříjemnou situací nnekontrolované vybití emocí nabsence zvládání pAyers et al. (dotazník HICUPS) – faktorová an. naktivní zvládací strategie nstrategie odvádějící pozornost nstrategie vyhýbání se nstrategie vyhledávání sociální opory Faktory komplikující zvládání pVnitřní nnaučená bezmocnost npesimistický vysvětlovací styl ppříčiny neúspěchu stabilní, globální a vnitřní; úspěchu nestabilní, lokální a vnější §(Eisner, Seligman, Taylor) § pVnější nrozporné výchovné styly rodičů, či jejich chybění, nepříznivé vlivy vrstevníků, nepříznivé vlivy školy, nepříznivé vlivy komunity (např. etnicita – Gonzales, Kim 1997) Faktory usnadňující zvládání pVnitřní nosobnost: temperament, well-being, sebedůvěra, self-efficacy, smysl pro humor... nodolnost (resiliency) a nezdolnost (hardiness) noptimistický vysvětlovací styl nnaděje nvnímaná kontrola a řízení nvnímaná osobní zdatnost (self-efficacy) pVnější nsociální opora n pJ. Křivohlavý - Psychologie zdraví (Portál, Praha 2001) Metody - příklady pPozorování n(Coping Inventory – Zeitlin) pRozhovor n(standardizovná či polostandardizovaná podoba) nčasto problematický u chlapců (neradi hovoří o problémech) pDotazníky a posuzovací škály nklasika žánru (pro dospělé) - Ways of Coping Questionnaire - Susan Folkman & Richard S. Lazarus ndiskutabilní psychometrické parametry (self-report); často průřezový charakter, problematické statistické zpracování (FA); Lazarus doporučuje klastrovou analýzu (zajímá nás právě individuální specifičnost) npřehled metod – Čáp, Mareš, s. 548-549 nv ČR v současnosti neexistuje standardizovaný nástroj; převažují metody pro experimentální použití – např.: pCTK (T. Kohoutek, inspirováno Seifke-Krenke, Lazarus, Folkman) Metody – inventáře situací (př. CTK) Metody – inventáře reakcí (př. CTK) Literatura (výběr) pČáp, Jan, Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2000. s. 527-563 pFrydenberg, Erica. Adolescent Coping : Theoretical and Research Perspectives. Routledge 1996. nhttp://site.ebrary.com/lib/masaryk/Top?channelName=masaryk&cpage=1&docID=10057307&f00=text&frm=smp .x&hitsPerPage=10&layout=document&p00=coping&sortBy=score&sortOrder=desc pLazarus, Richard S. Stress And Emotion: A New Synthesis. Springer, 2006.