SC4BK_ZVP2 Základy veřejného práva 2 syllabus I. Pá 22. 2. 2012 13:00 – 20:10, uč. č. 20 - administrativní informace - ukončení, problém s poslední hodinou (zápočtový test) - rekapitulace některých otázek ze SC4BK_ZVP1 Základy veřejného práva 1 - Dělba moci – brzdy a rovnováhy, vzájemný vztah mezi nimi - Moc zákonodárná – složení, vztah obou komor, zákonodárný proces - Moc výkonná – vláda a prezident (co přímá volba) A) Moc soudní a ÚS, vymezení, judikatura, procesní řády (ZÚS, OSŘ, SŘS, TŘ), další odvětví veřejného práva, charakter zákonů, atd. a) Moc soudní v ústavním a politickém systému ČR - vymezení v Ústavě ČR, vztah k ostatním mocím, soudcokracie, judicializace politiky - postavení soudce – nestrannost x nezávislost, jmenování x odvolávání, kárné stíhání, - judikatura jako pramen práva? – inter partes x erga omnes, precedenty, common law a equity – ano, ne b) Struktura soudnictví v ČR - struktura soudů (stupně), nadřízenost x podřízenost, kasace x apelace - větve soudnictví a jejich stručná charakteristika (průvodce řízeními) - trestní větev – jednotlivé soudy, příslušnost, TŘ - civilní větev - jednotlivé soudy, příslušnost, OSŘ - správní větev - jednotlivé soudy, příslušnost, SŘS - NSS a NS – charakter, kompetence, význam, průvodce řízením pro jednotlivce c) Ústavní soud ČR - vymezení v ústavním i politickém systému, role, aktivismus či nikoliv, III. komora P, vztah k obecnému soudnictví, charakter činnosti – kontrola ústavnosti - složení, procedura jmenování x realita - průvodce řízením – kontrola norem - ústavní stížnosti - ostatní typy B) Základní práva a svobody - pojem, historický vývoj až do současnosti, kulturně-filozofické vlivy - princip materiálního právního státu, univerzalita, občan vs. člověk, FO x PO, způsobilost, nositel x adresát - čl. 1 LZPaS - nezcizitelnost, nezadatelnost, nepromlčitelnost, nezrušitelnost + čl. 3 - prameny – Listina základních práv a svobod, Evropská úmluva o ochraně LP a ZS, Všeobecná deklarace LP, Listina EU - omezení ZP a S + soudní ochrana – soudy, ÚS, ESLP, algoritmus přezkumu - rozdělení – teoretické – dle generací, dle povahy, dle zakotvení v LZPaS - praktické – vymahatelnost, justiciabilita, přímá aplikace, hierarchie? C) Lidská práva - pojem, tzv. core rights - právo na život (čl. 6) – pojem, aspekty, problémy (potraty, trest smrti aj.), judikatura - lidská důstojnost – princip či právo, teoretické vymezení - právo na soukromí, osobní nedotknutelnost, ochrana osobnostních práv, nedotknutelnost obydlí, listovní tajemství - pojem, aspekty, problémy (vazby, boj proti terorismu, zločinu, data retention, domovní prohlídky aj.) - nucené práce – nález sp. zn. Pl. ÚS 1/12 – zrušení veřejné služby - svoboda myšlení, svědomí, bádání a náboženství – sekulární stát, kříže a bůrky, odpírači D) Politická práva a svobody - pojem, vymezení, ochrana před zásahem - právo shromažďovací (čl. 19) - pojem, aspekty, problémy – zákazy - právo sdružovací (čl. 20) - pojem, aspekty, problémy - právo sdružovat se v politických stranách (čl. 20/2,4 a čl. 22) - pojem, aspekty– vnitrostranická demokracie, svobodná soutěž politických sil, zákaz Dělnické strany aj. E) Svoboda projevu (čl. 17) - pojem, vymezení, ochrana před zásahem - co je projev? – slovo, písmo, karikatura, tykadla ? aj. - zákaz cenzury x svoboda tisku - svoboda projevu vs. osobnostní práva – Viewegh, Vondráčková, Štaidl, tj. celebrity fight vs. bulvár - veřejně činné osoby – novináři vs. politici - internetová doba F) Právo na vzdělání (čl. 33) - pojem, vymezení, problémy – ZŠ, SŠ vs. VŠ (poplatky); občané EU, segregace Romů v ČR G) Sociální práva a právo na ŽP - pojem, vymezení, ochrana před zásahem, zákonný rozsah, vymahatelnost a nároky, občané ČR vs. cizinci – sociální občanství - asociální reformy? vs. lidská důstojnost a sociální podmínky H) Shrnutí a diskuze P.S.: Témata mohou být dle požadavků a aktuální diskuze měněna či probírána s různou intenzitou, vždy záleží na aktivitě studentů, tj. zda přednáška bude školometský monolog vyučujícího či spíše debata nad aktuálními problémy z dané oblasti. Proto Vám dávám na zvážení, co je lepší, a případně Vás vyzývám i k nachystání si aktuálních podnětů k diskuzi k přednášeným tématům.... MK