Klára, 16 let, 1.ročník SOU Rodina Biologičtí rodiče Kláry jsou rozvedeni, matka před sedmi lety uzavřela nové manželství. Vlastní otec se o Kláru několik let nezajímá, výživné neplatí. O Kláru jeví zájem také babička z matčiny strany. V rodině v jedné domácnosti žijí matka (47 let), nevlastní otec (40 let) ,vlastní sestra (20 let) a nevlastní sestra (7 let). Emocionální složka osobnosti Ve struktuře Klářiny osobnosti psycholog nenalezl žádné vážné akcentace, ale nalezl potenciál pro častější zážitky tísně, úzkosti, melancholie a smutku, ztráty zájmu o svět (skoro až deprese), které však Klára nedává tolik najevo. Svůj vnější emoční projev má pod přísnou kontrolou. Vnitřní prožívání a reflexe vlastních emocí je nesourodá a pro ni samotnou matoucí. Rysy emoční nekonzistentnosti mají vliv na její myšlení, rozhodování a ve výsledku i na její jednání. Lze přepokládat nesoulad v jejích emočních projevech, což může přivádět k nedorozumění v komunikaci s okolím. Má tendenci tlumit a vytěsňovat své emoční prožívání, agresivní impulsy dokonce vnitřně popírá (předpoklad deprese). Emočním podnětům z venku se nevyhýbá. Je vcelku ochotná zúčastnit se emočních výměn. Sociální složka osobnosti Klára je k sociálnímu prostředí nastavena vnitřně negativisticky. V kombinaci s popřením vnitřních agresivních impulsů se její negativismus projevuje spíše nepřímo, například nikoliv přímým vzdorem, odporem nebo otevřenou agresí, ale únikem (útěky z domu). Klára je bolestivě zaujatá svými povahovými rysy, které vnímá jako negativní, je zde naznačen i vážnější konflikt v sebeobrazu. Má zvýšenou tendenci k sebedegradaci (pozor na hraniční slony k sebetrestání). V interpersonální oblasti je nejistá, obezřetná, jakoby popírá v sobě frustrovanou potřebu blízkosti s druhými lidmi. Svou potřebu po blízkém vztahu dává najevo neobvyklým způsobem, ale neobratně o něj usiluje. Obecně se nestahuje do izolace, vstupuje do interakce, kooperuje, i když výběrově. Více se orientuje na svůj prostor. Kvůli sociální a vztahové nejistotě se Klára v realitě pohybuje opatrně, do testování reality vkládá hodně pozornosti a energie. Přesto reaguje ne typicky, nekonvenčně, individualisticky až nepřiměřeně, i v situacích, které jsou jednoznačně přesně definovány. Intelektové předpoklady jsou u Kláry v horním pásmu průměru. Škola Povinná školní docházka ukončena s podprůměrným prospěchem. Nyní studuje na SOU obor brusič skla. Říká, že ji škola baví, ráda by ji dokončila. Na základní škole měla zájem o výtvarnou výchovu, anglický jazyk a dějepis. Na střední škole zájem o angličtinu, výtvarnou výchovu a dějiny výtvarného umění, baví ji také praxe. Nemá větší problémy se spolužáky. Má široké spektrum zájmů: sport, hudba, malování, umění, sochařství. Ve škole má problémy s prospěchem, ale většinou respektuje autoritu. Vystupuje slušně jak k učitelům, tak k vrstevníkům. Dokáže se soustředit dlouhou dobu. Má velmi dobrou paměť. Úkoly dokončuje. Pracovní tempo rychlé, pohotové. Písmo čitelné, bez chyb. Manuálně zručná, čistotná. Výtvarný projev velmi pěkný, je kreativní, má velkou fantazii, zvládá i složité úkoly. Dobře se orientuje v učebnicích, knihách. Klára utíká z domu (poprvé před dvěma lety). Důvodem útěku zřejmě prospěchové problémy, začala docházet na OSPOD, ambulantně do střediska výchovné péče. Další útěk o rok později – problémy s prospěchem. S útěky z domova souvisí i neomluvená absence ve škole. Klára již měla problémy s falšováním omluvenek. Byly řešeny i krádeže peněz doma. Střídá se chování v normě a problémového chování ( útěky z domu, drobné krádežeú. Klára je kuřačka (5 cigaret denně), alkohol pije příležitostně, je občasnou uživatelkou THC, zkusila lysohlávky. Rodina se školou příliš nespolupracuje.