Roman, 13 let, 7. ročník ZŠ Rodina Chlapec se narodil v roce 1999 a žije v neúplné rodině s matkou (35 let) a mladším bratrem (11 let) . O otci nejsou známy žádné informace. Matka studovala kombinovanou formu vysokou školu. Má psychic ké problémy, které se snaží léčit. Mladší bratr chodí na stejnou školu, má také výrazné problémy s chováním. Matka se školou spolupracuje, ale při výchově dětí není příliš důsledná. Škola ho opakovaně posílal a na vyšetření ohledně poruch chování - nedostavili se k němu. Emocionální složka osobnosti Roman má neadekvátní reakce na podněty, na pokyny ke školní práci reaguje většinou negativně. Má sl abou vůli k plnění povinností. Lehce se nechá zlákat jiným podnětem, je málo odolný vůči aktuálním prožitkům. Do školy si často nosí nějaké hračky, nebo na nich pracuje i ve vyučování (pracoval na jakémsi komi ksu) a vytváří si tak svůj vlastní svět, svět různých příšerek, kde pro učení není místo. Často pak mluví pozměněným hlasem. Sociální složka osobnosti K učitelčiným pokynům k práci se staví velmi negativně, nebere ji jako autoritu. Autoritou mu není ani jeho matka, v rodině chyběl i otcovský model, vzor. Své odmítavé chování úspěšně aplikuje s cílem vyhnout se veškeré školní práci a zátěži s tím spojen ou. Jde cestou nejmenšího odporu. V rámci montessoriovské pedagogiky nejsou dostupné žádné represiv ní prostředky, které by k činnosti Romana přiměly, počítá se zde hlavně s vnitřní aktivitou a motiv ací dětí. Třídní kolektiv ho sice nevylučoval, ale jeho vyrušování zvláště dívkám vadilo. Romana zajímaly a bavily především počítačové hry, připadalo mi jakoby žil ve svém virtuálním světě . Škola Chování Romana je velmi problematické, nerespektuje téměř žádné pokyny. Neodevzdává uložené úkoly. Třídní učitelka nemá příliš podkladů k jeho hodnocení. Na chvíli vždy pomůže vyhrůžka, že bude přel ožen do jiné třídy. Pak se ale opět vrací k nicnedělání. Většinu času vyučování tráví vykládáním a rušením ostatních žáků, nebo malováním a vytvářením fantaskních projektů. S učením mívá obrovské potíže, protože neovládá základní učivo. Selhávál, když se má zaměřit na det aily. Při školní práci dělá chyby z nepozornosti. Má potíže udržet pozornost při úkolech nebo při h ře. Stále si při vyučování s něčím hraje. Neřídí se instrukcemi a nedaří se mu dokončovat zadané úk oly. Má potíže s organizováním svých úkolů a činností. Vyhýbá se úkolům, které vyžadují soustředěné mentální úsilí. Snadno se nechá rozptýlit nebo vyrušit od úkolu nebo aktivity. Často přerušujel os tatní a vměšuje se mezi ně. U Romana je patrná nízká motivaci k učení, z které následně vyplývají velké komplikace v procesu uč ení, protože mu chybí základní vědomosti. Jeho špatné studijní výsledky zřejmě znamenají počátek za čarovaného kruhu neúspěchu. Práci odmítá, protože mu to stejně nejde. Romanovo chování začalo být i na druhém stupni velmi problematické. Objevování se často stížnosti od různých učitelek. Ty kontak tovaly i jeho třídní učitelku z prvního stupně, aby se o něm dozvěděly více informací. Problémy v c hování lze v různé intenzitě pozorovat již 3 roky.Vyšetřen ohledně poruch chování zatím nebyl. .