Poznámky k edukaci žáků problémy v chování/ s poruchami chování Nabídka dalších teorií a tipů pro praxi učitele v inkluzivním vzdělávání Dreikursova teorie nevhodného chování (R. Dreikurs, Logické důsledky, 1997) Teorie, která popisuje čtyři cíle chování, které spojuje s nevhodným chováním – tj. chování, které nekoresponduje s udržením atmosféry efektivního vyučovacího procesu. Popisované čtyři krátkodobé cíle jsou prezentované potřebou: upoutat pozornost, kontrolovat, pomstít se a vyhnout se neúspěchu (předstíraná neschopnost). Předpokládá, že pokud dítě cítí, že nemá příležitost naplňovat svůj cit sounáležitosti (obecný cíl)- necítí se schopné, spojené a spolupodílející se, snaží se svou pozici (např. ve třídě) upevnit právě nevhodným chováním (krátkodobý náhradní cíl) ve smyslu: „ Je lepší být nejlepší mezi nejhoršími, než průměrný mezi nejlepšími. Potřeba upoutání pozornosti Už od předškolního věku se některé děti učí, že zaručeným způsobem, jak upoutat pozornost rodičů nebo jiných dospělých je zvolit si destruktivní způsoby chování. Dítě může mylně předpokládat, že do třídního kolektivu bude patřit tehdy, bude –li středem pozornosti nebo budou-li mu ostatní sloužit. Tipy pro zlepšení chování žáků ve třídě