Sociální práce 25. 3. 2013 •V průběhu času se upevnilo přesvědčení, že za vhodných okolností jsou některé profese schopny pomáhat lidem pří zvládání úkolů, které před ně život klade. • •Tzv. pomáhající profese •(např. sociální pracovník, psycholog, policista, učitel, zdravotní sestra, atd.) •Pomáhání na prvním stupni: • Profesionální pomoc (sociální pracovník, psycholog, manželský poradce) • •Pomáhání na druhém stupni: • Specialisté ve svých profesích, často jednající s klienty, kteří se nalézají v nesnázích nebo prožívají krizi (lékař, učitel, probační úředník) • •Pomáhání na třetím stupni: • Také tyto profese se často nacházejí v situaci interpersonálních poradců (manažeři, barmani, kadeřníci) • •Pomáhání na čtvrtém stupni: • Každý, kdo se snaží příbuznému, příteli či neznámé osobě pomoci vyřešit nějaký problém • Schopnosti sociálního pracovníka •Administrátor •Zprostředkovatel další pomoci •Učitel •Schopný komplexního posouzení situace klienta, vidění situace jako řetězce propletených problémů a obtíží; schopný vidět různé dimenze situace klienta, schopný komunikovat s odborníky z různých oborů •Nabízející lidský vztah, nikoli vztah osobní, schopný kontrolovat svůj emocionální vklad do vztahu s klientem •Vstřícní přístup ke všem klientům, nerozdělování na „vděčné“ a „nevděčné“, „potřebné“ a „vychytralé“ •Schopný vyhodnotit úspěšnost vlastní intervence, přijmout zpětnou vazbu, supervizi •Schopný ukončit intervenci 1. Případová práce •Prolíná celou historií sociální práce a zabírá nejvíce pracovního času pomáhajících •Je to práce s jednotlivcem v kontextu jeho nejbližšího sociálního prostředí •Úkolem je podpořit jedince v řešení situace a mobilizovat jejich kapacitu nebo zasáhnout v jejich prospěch Kritika případové práce •Jednostrannost, tendence k „ukázňování“ – užití jemných strategií moci k ovládání jednání – převádění problémů klienta do jazyka psychologie, individuálních zavinění a osobní odpovědnosti •Odvrací pozornost od strukturální podstaty problémů, ignorace mocenských mechanismů Co dělat? •Věnovat pozornost nejen případům, které „hoří“, ale také prevenci, terénním programům, nabízení včasné pomoci •Pozornost nejen k jednotlivcům, ale i ke skupinám a komunitám •Pracovat na změně sociálního prostředí klientů, nevést klienty k jednostranné adaptaci na prostředí (úsilí o změnu chování rodiny či školy, změna širších společenských podmínek, obecně snaha o sociální změny – boj proti diskriminaci, upozorňování na chybějící sociální služby, upozorňování příslušných orgánů a kompetentních osob atd.) – sociální pracovník jako iniciátor změn 2. Dohlížení vs. pomáhání •Z čeho vyplývá moc sociálního pracovníka? •Co je to autorita? •Jak nezneužívat moc? 3. Odpovědnost sociálního pracovníka •Přijímá a akceptuje klienta a vytváří s ním pozitivní pracovní vztah •Poskytne klientovi náhled na jeho situaci •Stabilizuje situaci klienta tak, aby se mohl adekvátně rozhodnout •Mobilizuje zdroje klienta •Mobilizuje komunitní zdroje •Dodá informace o zdrojích, službách a institucích •Využije své profesionální znalosti a dovednosti ve prospěch klienta •Právo klienta na sebeurčení x odpovědnost za ohrožené •Jaké kompetence by měl mít klient, aby mohl převzít zodpovědnost? a)Instrumentální kompetence – schopnost vymezit svou situaci b)Sociální kompetence – schopnost zasadit situaci do sociálního kontextu, popsat, jak se může či nemůže vyvíjet c)Expresivní kompetence – schopnost navázat vztah s pomáhajícím •Jak je zjistit? Dialog, pozorování, analýza dokumentů, rozhovor s odborníky 4. Sociální pracovník musí mít jistotu při svém rozhodování •Nejistota vnímaná jako profesionální selhání •x •Profesionalita sociálního pracovníka jako schopnost zacházet s nejistotou volby 5. a 6. Intuice nebo metodika? •Koncept „uvážlivé pomoci“ 1.Věnoval pomáhající pozornost všem aspektům problému? 2.Byl klient brán vážně a byly respektovány jeho hodnoty? 3.Byla poskytnuta pomoc s využitím všech dostupných prostředků? Nevedla aplikace metodiky k redukci problému, k pochybení? •„Stěžejní rolí sociální pracovníků není filantropie, ani distribuce dávek, ale …“ • • • •Radka Janebová, Libor Musil: Mýty o roli sociálních pracovníků a pracovnic. Sociální práce 1/2007 • Klíčové vlastnosti sociálního pracovníka •Zdatnost a inteligence •Přitažlivost •Důvěryhodnost (diskrétnost, spolehlivost, porozumění, práce s mocí) •Komunikační dovednosti (fyzická přítomnost, naslouchání, empatie, analýza klientových prožitků) • • SOS dětské vesničky •Hledáme Terénního sociálního pracovníka/pracovnici Přerov •Sdružení SOS dětských vesniček vypisuje výběrové řízení na pozici •TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ PRACOVNÍK/PRACOVNICE PŘEROV •Datum zveřejnění: 6.3.2013 Rubrika: Pracovní příležitosti •NÁPLŇ PRÁCE •Hlavní náplní na této pozici je zodpovědnost za chod služby, vedení spisové dokumentace, sociálně-právní poradenství, terénní sociální práce v lokalitě. POŽADAVKY • Vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání dle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách • Minimálně 2 roky praxe v sociální sféře • Výborná znalost zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí • Uživatelská znalost MS Office • Organizační schopnosti a zodpovědnost • Pečlivost, vysoké pracovní nasazení • Motivace k osobnímu rozvoji v problematice práce s dětmi a rodinou, vzdělávání VÝHODOU • Zkušenost v oblasti organizace zabývající se náhradní rodinnou péči • Psychoterapeutický výcvik výhodou • Praxe v oboru sociálně právní ochrany dětí NABÍZÍME • Pracovní uplatnění s využitím předchozí praxe a schopností • Odpovídající finanční ohodnocení • Podíl na aktivitách dětských vesniček a rozvoji náhradní rodinné péče v ČR • Podporu a profesní rozvoj v zázemí mezinárodní organizace SOS Kinderdorf International • Centrum Archa •OBČANSKÉ SDRUŽENÍ NA CESTĚ VYPISUJE VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ NA POZICI: •sociální pracovník/pracovnice pro NZDM •(v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež Centrum Archa) požadavky •VOŠ nebo VŠ sociálního směru •čistý trestný rejstřík •osobnostní předpoklady pro práci s mládeží nad 15let •dobré komunikační schopnosti •schopnost týmové i samostatné práce •spolehlivost a odpovědnost •ochota pracovat v odpoledních a večerních hodinách •respektování hodnot a principů práce organizace •nabízíme •mzdu přiměřenou pracovní pozici •kreativní a zajímavou práci •pět týdnů dovolené •částečně flexibilní pracovní dobu •další vzdělávání v oboru •pravidelnou supervizi • V případě vašeho zájmu zašlete nejlépe na níže uvedenou e–mailovou adresu nebo poštou: strukturovaný životopis, stručný motivační dopis a váš telefonický kontakt. Poradna pro integraci •Hledáme sociálního pracovníka v Ústí nad Labem •Nezisková organizace Poradna pro integraci hledá sociálního pracovníka s nástupem od 1.2.2013 Místo práce: Velká Hradební 33, 400 01 Ústí nad Labem Forma práce: plný úvazek Pozice: sociální pracovník – odborné sociální poradenství pro cizince Náplň práce: - poskytování odborného sociálního poradenství ambulantní i terénní formou po celém Ústeckém kraji - poskytování pracovního poradenství se zaměřením na pomoc při vyhledávání pracovních míst a při zahájení podnikání - koordinování kurzů českého jazyka a kurzů PC pro cizince - vedení projektové dokumentace, evaluace a reportování projektu - propagace projektu Požadujeme: - vysokoškolské vzdělání v oboru sociální práce či příbuzném oboru dle § 110 zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách - zájem pracovat v organizaci poskytující pomoc legálně usazeným cizincům - praxi min. 1 rok na pozici sociálního pracovníka - řidičský průkaz sk. B, aktivní řidič - kreativitu, časovou flexibilitu - komunikativnost, přátelské vystupování, schopnost pracovat v týmu - samostatnost, zodpovědnost - ochotu učit se novým věcem - znalost anglického jazyka - IT dovednosti (Word, Excel, Outlook) Výhodou: - zkušenost s prací s cizineckou problematikou - zkušenost s projektovou dokumentací - znalost dalšího cizího jazyka Nabízíme: - zajímavou a rozmanitou práci s cizinci žijícími v Ústeckém kraji - nástupní mzdu 17 000,- Kč - možnost realizace vlastních nápadů - práci v mladém kolektivu zavedené neziskové organizace - supervizi •