Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Jarmila Matochová 175853@mail.muni.cz }Ústavní výchova }Nařizuje ji soud podle zákona o rodině nebo podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže }Důvody: výchovné; sociální }Ochranná výchova }Nařizuje se podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže dětem 12- 18 let }Důvody }12-15 let – čin, za který lze podle trestního zákona uložit výjimečný trest }15-18 let – trestný čin, pokud je pravděpodobné, že bude mít větší efekt než trest odnětí svobody } Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík }nízká společenská kompetence, }nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání }nízký skór sociální integrace, }tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, }vysoká míra kriminality, }muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", }u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem. } Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR }Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) }Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) }Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) }Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) }Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) }Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 }Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči } } Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace (Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík) }nízká společenská kompetence, }nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání }nízký skór sociální integrace, }tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, }vysoká míra kriminality, }muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", }u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem. } Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR }Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) }Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) }Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) }Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) }Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) }Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 }Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči } } Umístění dítěte/ mladistvého do školského zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy }rodiče neschopni z různých důvodů zajistit podmínky pro zdárný vývoj dítěte v rodině } }PCH takového stupně a intenzity, že ohrožuje zdárný vývoj dítěte }dítě porušuje zákonné normy a jeho chování by bylo v případě jeho trestné odpovědnosti posuzované jako trestný čin }dítě porušuje zákonné normy, je již trestně odpovědné a ÚV (OV) je mu nařízena (uložena) jako alternativní trest }dítě mezi 12 -15 rokem porušuje zákonné normy způsobem, za který by byl dospělému uložen výjimečný trest }PCH má častou frekvenci a vzestupný trend; zpravidla se zde poradenství míjí účinkem Legislativa •zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních } a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních •zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon } č. 109/2002 Sb. •vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se stanoví podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních } Ústavní výchova x Ochranná výchova •nařízena rozhodnutím soudu •určena pro nezletilé do 18 let s krátkodobým pobytem mimo rodinu nebo s nejasnou prognózou, anebo pro děti vyžadující speciální přístup pro určitý handicap •uskutečňuje se podle věku ve zdravotnických a školských } zařízeních (kojenecké ústavy,dětské domovy, dětské domovy se školou pro děti po 3. roce života, diagnostické ústavy a výchovné ústavy) •u dětí 3 – 18 let věku (výjimečně do 19 let) základním předpokladem nařízení ÚV je vážné ohrožení nebo narušení výchovy dítěte •uložena soudem, spáchá-li dítě mezi 12. – 15. rokem věku čin, za který lze dle trestního zákona uložit výjimečný trest •uložena v trestním řízení mladistvému mezi 15. – 18. rokem tehdy, jestliže ochranná výchova podle rozhodnutí soudu splní svůj účel lépe než uložení trestu odnětí svobody •uskutečňuje se ve školských zařízeních ( dětské domovy se školou a výchovné ústavy, u dětí 15 – 18 let věku (výjimečně od 12 let) •základním předpokladem uložení OV je protispolečenský čin dítěte nebo mladistvého, který naplňuje skutkovou podstatu trestného činu Školská zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a)diagnostický ústav b)dětský domov c)dětský domov se školou d)výchovný ústav } • děti/ mladiství s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let •poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření •zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let Diagnostický ústav (DÚ) •děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců } ( důvodem poruchy chování) • délka pobytu zpravidla 8 týdnů - diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění, která vedou k umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV a OV v územním obvodu diagnostického ústavu } }úkoly §diagnostické §vzdělávací §terapeutické §výchovné a sociální §organizační §koordinační •DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření •základní organizační jednotka - výchovná skupina – člení se podle pohlaví nebo věku a jsou zřizovány max. 3 při počtu nejméně 4 a nejvíce 6 dětí •děti školou povinné chodí do tříd kde jsou vzdělávány podle vzděl.programů ZŠ, ZŠ praktické •pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou, diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání •ve třídě max. 8 žáků •po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením 1)zpět do rodiny 2)dětského domova - nemá závažné poruchy chování 3)dětského domova se školou 4)výchovného ústavu I. Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové) hex1 Dětský domov (DD) •zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou , které nemají závažné poruchy chování ve věku } od 3 do 18 let ( do 26 let) •děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči •základní organizační jednotka - rodinná skupina – } 6-8 dětí, 2-6 skupin •děti navštěvují školy mimo DD podle věku Dětský domov se školou (DDŠ) •děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou •umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky •nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ •základní organizační jednotka - rodinná skupina – 5-8 dětí, 2 -6 skupin •ve škole třídy s max. počtem 8 dětí •vzdělávání podle programu základní školy, základní školy praktické, základní školy speciální •žáci jsou zařazováni do tříd podle ročníků •podle podmínek (počet dětí v jednotlivých třídách) je možné, aby bylo v jedné třídě zařazeno více ročníků } Výchovný ústav (VÚ) •mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kt. byla nařízena ÚV a uložena OV •dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ •plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální •základní organizační jednotka - výchovná skupina – 5-8dětí; 2-6 skupin •ve škole při zařízení třídy s max.počtem 8 dětí • je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání - nejčastěji se zřizuje §Praktická škola §Odborné učiliště §SOU •pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání může být zřízena pracovně- výchovná skupina } Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace Z. Matějček, V. Bubleová, J. Kovařík }nízká společenská kompetence, }nízká úroveň školního vzdělání a nynějšího zaměstnání }nízký skór sociální integrace, }tresty v dětství hodnotí jako nepřiměřeně přísné, }vysoká míra kriminality, }muži mají problémy s láskou a v sexuálních vztazích, jsou častěji "neschopni citové odezvy", }u mužů z DD zaznamenána vysoká nespokojenost s dosavadním životem. } Školská zařízení pro výkon ÚV a OV Transformace systému péče o ohrožené děti v ČR }Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy (MV ČR) }Vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy související se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež (MV ČR) }Koncepce péče o ohrožené děti mimo vlastní domov(MPSV) }Hodnocení systému péče o ohrožené děti (MV ČR) }Návrh opatření k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti (MPSV) }Národní akční plán k transformaci a sjednocení péče o ohrožené děti na období 2009 až 2011 }Rámcová koncepce MŠMT ČR v oblasti transformace systému náhradní výchovné péče o ohrožené děti ve školských zařízeních pro výkon ÚV nebo OV a pro preventivně výchovnou péči } } Literatura a zdroje •VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 •VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido – edice pedagogické literatury, 2008 }Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů