Poruchy chování a emocí •Definice PCHE •Vývoj PCHE •Stupně PCH •Charakteristiky Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie Definice poruchy chování (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, USA, 1992) •Pojem porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka lLiší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem lMají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností • •Současně je toto postižení lNěco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí lVyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, • z nichž alespoň jedno souvisí se školou lPřetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu lMůže koexistovat i s jiným postižením • • Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům (Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Stupně PCH podle intenzity problému (Bower in Vojtová, 2008) 1)Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností. Nad tento rámec se nevymyká 2)Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace jako je např. rozvod rodičů, smrt v blízkém sociálním okolí, narození sourozence, těžká nemoc v okolí atd. 3)Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání 4)Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá při dobré školní docházce upravit a jedinci se ještě dá pomoci navázat pozitivní sociální vztah 5)Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, že se jedinec nedá ovlivňovat a vzdělávat v běžném prostředí školy, ale pouze v internátní škole (instituci) nebo doma Stupně PCH podle intenzity problému (Bower, in Vojtová, 2008) C:\Users\Jarče\Desktop\349108-top_foto1-meykg.jpg Charakteristiky poruch chování (Bower in Vojtová, 2008) lneschopnost učit se lneschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli lnepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách lcelkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese ltendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy • Obrázek přejat z: http://www.novinky.cz/kariera/286518-sikanovane-deti-jsou-na-tom-psychicky-stejne-jako-obeti-havari i-a-zivelnich-katastrof.html Posuzování chování •Relativita posuzování chování –Normy společnosti; normy posuzovatele •Vývojová úroveň dítěte •Stádia vývoje morálky –Předkonvenční ( do 10 let ) •Orientace na trest a poslušnost: vyhnutí se trestu a nekritická podřízenost autoritě •Instrumentálně-relativistická o.: získání odměny –Konvenční: O. na souhlas od ostatních –Postkonvenční •O. na právo a pořádek: konat svou povinnost, respektovat autoritu a hájit sociální uspořádání •O. na individuální práva, sociální úmluvu a zákonné jednání: „co nejvíce užitku pro co nejvíce lidí“ •O. na všeobecně platné etické principy: univerzální principy spravedlnosti, vzájemnosti, rovnosti a respektování důstojnosti jednotlivce Problém v chování x Porucha chování Záměr v nežádoucím chování Časová dimenze Náprava, intervence Projevy jedinců s PCH •vztah k druhým lvyvolávají v druhých nelibé pocity lprovokují druhé z negativní reakci v chování (správným chováním na sebe neupozorní ) lnebývají oblíbení mezi vrstevníky lmálokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách lve škole zažívají neúspěchy v učení lv soc. vztazích bývají často odmítání druhými (pocit odcizení – hledají si náhradu v partě, která je jakýmsi způsobem narušena) lsvým chováním trvale rozčilují a provokují autority (záleží však na tom, jak autorita zareaguje, moc ho potěší, když se rozčílí ) Projevy jedinců s PCH •vztah k sobě lpocit neúspěchu, životní smůly (deprese) lmalé sebevědomí (často SPU – silné dys) limpulzivita v rozhodování, snaha rychle dosáhnout cíle (neuvažují zda správnou nebo špatnou cestou ) lopakovaný a předčasný únik od aspirace, zejména dlouhodobějších cílů (nemají trpělivost lkrátkodobý motivace lúsilí je přerušování aktuálně lákavým podnětem lneschopnost radovat se z dílčích úspěchů Projevy jedinců s PCH •vztah k věcem lvlastnicí saturuje (nahrazuje )emoční deprivaci lmajetek prezentující kulturní ,obecné uznávané hodnoty či statue druhách se stává objektem pohrdání a destrukce (dělá to ,protože mu chybí třeba láska, pozornost rodičů…) • • Rizikové skupiny • ljedinci se znevýhodněného sociokulturního prostředí (zanedbanost dítěte nemusí být spojena s psychickou deprivací, závažná je sekundární psychická deprivace odejmutých dětí) letnické skupiny (komunita romská, ukrajinská vietnamská, ruská)- vykořeněnost, nižší sociální postavení lzkušenost institucionální péče (citová deprivace, emocionální plochost, sociální nezkušenost – absence modelů chování a vztahů v rodině, hospitalismus = adaptace na prostředí ústavu) ltraumatizující zážitek (posttraumatická porucha, flashbacky, somatizace, narušení vlastní identity, latentní období propuknutí PCH, PE) ljedinci s diagnózou ADHD Videa •http://www.youtube.com/watch?v=PhASJkVO3uk •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10095690193-pred-pulnoci/311281381940077/titulky/ •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/211562222000010-polosero-z-decaku-do-zi vota/ •http://www.ceskatelevize.cz/porady/10078274892-kde-se-rodi-agrese/205542150810001/ •