http://www.toplekar.cz/public/77/9d/2f/2773_15717_hyperaktivni_barvy_cut.jpg SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz Kontakt oMgr. Jarmila Matochová (175853@mail.muni.cz) oKonzultační hodiny: nstředa 14:00 - 15:30 npátek: po předchozí mailové domluvě nKatedra speciální pedagogiky, Poříčí 9, 2.patro, místnost 03010 ostudijní záležitosti e-mailem řeším se studenty primárně ve čtvrtek o Požadavky o oaktivní účast na seminářích, maximálně o 1 omluvená absence (omluvená o e-mailem dopředu, či den po) n18.2., 4.3., 18.3., 15.4., 29.4., 13.5., (20.5.) ovčasné odevzdání průběžných úkolů opísemný test – zkouška o o o o oStudijní literatura o oVOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008 oVOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008 oVOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010 o Studijní literatura doporučená oELLIOT, Julian a Maurice PLACE. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 8024701820. oPETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 5. Praha: Portál, c2008, 380 s. ISBN 9788073674274. oŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 102 s. ISBN 9788024729473. o oTypy z vašich řad – prosím, podělte se o své zdroje v diskusním fóru k semináři o o o o oEtopedie jako vědní obor Etopedie ovědní disciplína speciální pedagogiky, která se zabývá edukací jedinců s poruchami v chování a s rizikem vývoje této poruchy njako samostatná vědní disciplína se vyvíjí od konce 60. let 20.století nnavazuje na vývoj v obecné pedagogice nreflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti ve vztahu k očekávanému chování o oPedagogika oSpeciální pedagogika nEtopedie nLogopedie nOftalmopedie nPsychopedie nSomatopedie nSurdopedie o Postavení etopedie v systému pedagogiky Postavení etopedie v systému pedagogiky SPU Kombi Společné rysy odisciplíny speciální pedagogiky mají společný zájem – naplnění potenciality každého jedince ospolupráce nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd. o o o o o oterminologie ocharakter postižení jedince osegregační tendence o o o o Odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín Východiska etopedie oIndividualizace výuky oBio – psycho – sociální model funkčnosti oPerspektivní přístup k dítěti oŽivotní cesta dítěte o Individualizace výuky onaplnění potenciality každého žáka ožáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) – úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu o Bio – psycho – sociální model funkčnosti - fungování a postižení chápe jako výsledek interakce… (WHO, ICF,2001) JP JP SP Kvalita života Osobnost Bio-psycho zdraví Začlenění Účast ŠTĚSTÍ O odkázanost S směřování P potencialita Perspektivní přístup oodpovědnost školské praxe za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností o ocíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál o Životní cesta dítěte orespektování úkolů a rizik socializačního procesu dítěte o ovyužití možností a příležitostí, které dítě dostává ve svém přirozeném sociálním prostředí o