Inkluzivní trendy v současné etopedii Nálepka jako bariéra Socializace, relativita posuzování chování Předcházení nálepkování Základy speciální pedagogiky Etopedie Mgr. Jarmila Matochová C:\Users\Jarče\Desktop\tumblr_m5oxbvWRnJ1qlwkboo1_r1_1280.png Integrace x Inkluze Mgr. Jarmila Matochová Role speciální pedagogiky v inklusivním konceptu opředcházet vytváření bariér ve vzdělávání (školnímu neúspěchu) osnižovat rizika sociální exkluse ostěžejní působení je v podmínkách škol hlavního proudu o Perspektiva a posilování edukačních příležitostí x nálepka u dítěte s PCHE oSnaha vyloučit překážky, kt. by mohly bránit onaplňování potencialit žáka v jeho cestě k odospělosti a nezávislosti o takovou překážkou mnohdy označení dítěte , kt. je negativně vnímána dítětem i jeho okolím NÁLEPKOU Nálepkování/ etiketizace/labelling o„nálepkou“ – označení dítěte, za dítě s problémem, s problémovým chováním, o s poruchou chování oetiketizace odklání pozornost od příčin daného chování onegativní stigma podporuje tendence dětí s poruchami chování cítit se nešťastně, podhodnocovat své o o C:\Users\Jarče\Desktop\Stigma_Optimized.jpg Obrázek převzat z: http://teens.drugabuse.gov/blog/post/fear-stigma-does-it-hold-you-back Negativní vlivy na osobnost žáka odítě s PCHE má tendenci cítit se nešťastně, podhodnocovat své výkonnostní možností, mívají problémy v navazování vztahů a jejich vztah k sobě i druhým mívá negativní charakter o onegativní signály, kt. v sociální interakci dostávají z vnějšího okolí postupně ovlivňuje negativně sebeobraz onegativní sebeobraz a sebepojetí vliv na aspirační cíle o orizika, kt. nálepka přináší se mohou stát bariérou na cestě o k perspektivní socializaci o nálepka S O C I A L I Z A C E BARI ÉRA negativní sebeobraz Nálepka jako bariéra socializace nálepka Relativita posuzování chování - faktory 1.Interaktivní vlivy o subjektivní posouzení - ! vlastní příčinou může být interakce s posuzovatelem ovztah s negativním nábojem – negativní pocity znemožňují objektivní posouzení a najití perspektivního řešení konkrétního problému o„bludný kruh“ problémového chování – vzájemné odmítání Relativita posuzování chování - faktory o2. Sociokulturní standarty ¨ normy komunity, ve které dítě žije ¨očekávání sociální skupiny ¨konflikt norem komunity/ rodiny a školy Relativita posuzování chování - faktory o3. Sociální kontext životní situace jedince ¨narušení /trhliny v celkovém sociálním systému (elementy – osobnost dítěte, komunita, škola) ¨životní situace dítěte (nevyhovující, ohrožující) ¨vnímání PCH v kontextu způsobů, jakými se ¨s dítětem jedná, jak k němu přistupuje okolí (rodiče, sourozenci, učitelé, spolužáci ...) ¨úprava životní situace jako intervence § o § Předcházení nálepkování – „soft“ přístupy ooznačování dětí/žáků s PCHE dle současné terminologie – soft přístupy a)odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování – primární zaměření na perspektivu b)vyjadřují důvěru v odpovdnost pedagogů a laších odborníků při podpoře těchto dětí – PCHE jako časově omezená výzva c)odpovídají společenskému vývoji – přístup ke vzdělávání pro všechny o oPotíže s chováním oProblémy s chováním oBehavioral Difficulties o o o oProvokující žák oChallenging pupil o o oNápadné chování oVerhaltensauffälligkeiten oDispozice k poruchám ochování osnaha předcházet nálepkování o ohledání souvislosti mezi poruchou chování o a sociálním okolím o oorientace na pedagoga a jeho zodpovědnost za perspektivu žáka o s problémy o ohledání lépe fungujících postupů (v edukaci) oVymyslete „soft“ varianty k následujícím označením o §Je drzá §Je líný §Je to ignorant §Věčně nedává pozor §Je to rváč a agresor o SYNDROM ŠKOLNÍHO NEÚSPĚCHU (Stuchlíková)/ SYNDROM NAUČENÉ BEZMOCNOSTI (Helus) opostojový komplex vyplývající z předchozích zkušeností jedince s neúspěchem o oneúspěch je zvnitřněn a stává se významným vnitřním faktorem ovlivňujícím jednání a prožívání (dítě má neúspěchy, okolí si na to „zvyklo“, neklade na něj vyšší nároky, nemotivuje ho) o o ovědomí školního neúspěchu spolu s nízkým sebevědomím, pocitem studu, ponížení a úzkostí mají pro žáka hluboké a trvalé psychologické následky ozpravidla to končí PCH, PE, záškoláctvím (latentní záškoláctví = denní snění – odmítnutí školy) odůsledky – nekomunikativnost, nenaslouchání, citová závislost na učiteli, uzavřenost, neschopnost požádat o pomoc… ouzavírá se primární kruh neúspěchu (dítě touží po úspěchu, snaží se, ale má strach – zklamává) o osekundární selhávání na podkladě reakcí okolí (nepředpokládá se úspěch, okolí nečeká na odpověď) o oslabší žáci dostávají méně příležitostí pro rozvedení odpovědi, učitelé bývají netrpěliví, berou mu slovo, kárají, nepřesnou odpověď považují za selhání => posílení negativních emocí oškolní anorexie = více žáků trpících tímto syndrom, hromadné odmítnutí školy, normou je nepracovat (Weil) o oje nutný systémový přístup – zapojit všechny participující osoby (žáka s prožitkem neúspěchu, spolužáky, učitelský sbor, rodinu, poradenský systém) o oLiteratura k tématu o oHELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285. o oSTUCHLÍKOVÁ, Iva. Zvládání emočních problémů školáků. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. 170 s. ISBN 8071785342. o oOAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše : tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš : Drvoštěp, 2003. 261 s. ISBN 8090330606. o