STRUKTUROVANÉ HODNOCENÍ PROBLÉMU- VYMEZENÍ PROBLÉMU, POPIS CHOVÁNÍ Základ speciálně pedagogické diagnostiky – 1. fáze 1 ZÁKLADNÍ OTÁZKY (TÉMATA)  1. Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč?  2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky.  3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. 2 FUNGOVÁNÍ VE ŠKOLE Klíčové oblasti: Studijní výkony - má dítě při vyučování problémy? Vztahy  k učitelům k ostatním dětem - nezapomínejte na možný vliv šikany. 3 HISTORIE VÝVOJE JE V OSOBNÍ HISTORII DÍTĚTE NĚCO, CO BY MOHLO OVLIVŇOVAT JEHO CHOVÁNÍ? Vztahy k vrstevníkům Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? 4 VZTAHY V RODINĚ přímé pozorování  jak fungují  kdo nejvíce hovoří? tón při výměně názorů kdo je hlavní autoritou (může to být dítě!) 5 KONÍČKY A ZÁJMY MÁ DÍTĚ NĚJAKÉ ZÁJMY, NEBO JE PŘÍLIŠ ZAMĚŘENO NA JEDNU VĚC NEBO OBLAST, NEBO SE SNAD O NIC NEZAJÍMÁ? Traumatizující události Přihodilo se v životě rodiny či přímo v životě dítěte něco významného, co by mohlo souviset se současnými problémy? 6 CHOVÁNÍ DÍTĚTE Jak se dítě chová – základní popis zakřiknuté neklidné/klidné, tiché/smutné atd. Rozdíly chování v různých situacích ABC - schéma 7 A Spouštěč B Chování C Důsledek Aktivace Strategie, myšlení Souvislosti Následky Diagnostika Intervence ABC CHOVÁNÍ – DIAGNOSTIKOVANÉ SOUVISLOSTI Aktivace – kontext situace Myšlení – strategie, chování Následky – problémové chování Interpretace vztahu Nemá mě rád Situace stresu - zkoušení Generalizace Čekání na výsledky Určitě jsem to zkazil Vztahování Ani mně nic neříká Zosobnění situace No, nic se neděje Minimaliazce 8