Novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí 28. ledna 2012 Odbor rodiny a ochrany práv dětí NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ ZÁKON Č. 401/2012 Sb. ze dne 7. listopadu 2012, kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony Novela zákona o sociálně právní ochraně dětí – proces přijímání • Prošla dvakrát mezirezortním připomínkovým řízením • Vláda předložila Poslanecké sněmovně návrh zákona 28. 12. 2011 • Sněmovní tisk 564, senátní tisk 374 • Definitivně schválena Poslaneckou sněmovnou dne 7. 11. 2012 • Ve Sbírce zákonů vyšla pod č. 401/2012 • Účinnost od 1. 1. 2013 Novela zákona o sociálně právní ochraně dětí – hlavní okruhy změn • Nastavení podmínek pro vytvoření sítě služeb pro práci v rodinách • Stanovení závazných postupů pro činnost orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) a dalších účastníků systému • Rozvoj náhradní rodinné péče, zvýšení podpory pěstounské péče, hmotné zajištění pěstounské péče na přechodnou dobu, změna způsobu příprav pěstounů, vytváření podmínek pro zřízení podpůrných a odlehčovacích služeb pro nové i stávající pěstounské rodiny • Zavedení standardů kvality práce a nastavení minimálních rámců činnosti pro všechny subjekty v systému Právní úprava • Novela zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí (č. 401/2012 Sb., účinnost od 1. ledna 2013) • Prováděcí vyhláška k zákonu o sociálně-právní ochraně dětí (č. 473/2012 Sb., účinnost od 1.ledna 2013) • Novela zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních (č. 333/2012 Sb., účinnost od 1. listopadu 2012) • Zákon o mediaci 202/2012 Sb. (účinnost od 1. září 2012) • Nový občanský zákoník (89/2012 Sb.) a změnový zákon k občanskému zákoníku (účinnosti od 1. ledna 2014) • Nový zákon o nesporném řízení (procesní norma) II. NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZMĚN Individuální plán ochrany dítěte § 10 odst. 3 Obecní úřad obce s rozšířenou působností je povinen zpracovat na základě vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny individuální plán ochrany dítěte, který – vymezuje příčiny ohrožení dítěte, – stanoví opatření k zajištění ochrany dítěte, k poskytnutí pomoci rodině ohroženého dítěte a k posílení funkcí rodiny – a stanoví časový plán pro provádění těchto opatření, a to ve spolupráci s rodiči nebo jinou osobou odpovědnou za výchovu dítěte, dítětem a odborníky, kteří se podílejí na řešení problému dítěte a jeho rodiny. Individuální plán ochrany dítěte § 10 odst. 5 Individuální plán ochrany dítěte se a) zpracovává s důrazem na přijetí opatření, které umožní setrvání dítěte v péči rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte, b) vypracovává od počátku doby poskytování sociálně-právní ochrany, nejpozději do 1 měsíce od zařazení dítěte do evidence obecního úřadu obce s rozšířenou působností, c) pravidelně aktualizuje, zejména v situacích, kdy je uloženo výchovné opatření, nařízena ústavní výchova, ochranná výchova nebo kdy je dítě svěřeno do zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, do pěstounské péče nebo jiné náhradní výchovy. Případová konference (§ 10 odst. 3) • dochází k zakotvení institutu případové konference jako jedné z metod práce OSPOD při poskytování sociálně-právní ochrany • případová konference je možným postupem, který OSPOD využívá při řešení situací ohrožených rodin a dětí • případová konference spočívá v zapojení dětí, rodičů, jiných osob zodpovědných za výchovu, jiných osob blízkých rodině a dítěti a dalších subjektů podílejících se na ochraně dítěte a řešení jeho situace • okruh zapojených osob a subjektů určuje OSPOD, který přihlíží rovněž k doporučením a návrhům ostatních. Může se jednat zejména o školy a školská zařízení, poskytovatele sociálních služeb, lékaře, zdravotnická zařízení, orgány činné v oblasti sociálního zabezpečení, Policii České republiky, obecní policii, státní zástupce a zástupkyně, úředníky a úřednice Probační a mediační služby České republiky a další odborné pracovníky a pracovnice (např. psychology a psycholožky) aj. Doprovodná novelizace zákona o rodině (§ 46 ZoR) (1) Jestliže je výchova dítěte vážně ohrožena nebo vážně narušena a jiná výchovná opatření nevedla k nápravě nebo jestliže z jiných závažných důvodů nemohou rodiče výchovu dítěte zabezpečit, může soud nařídit ústavní výchovu nebo dítě svěřit do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc … Za vážné ohrožení nebo vážné narušení výchovy dítěte se nepovažují nedostatečné bytové poměry nebo majetkové poměry rodičů dítěte nebo osob, kterým bylo dítě svěřeno do péče, jestliže jsou jinak tyto osoby nebo rodiče způsobilí zabezpečit řádnou výchovu dítěte a plnit povinnosti vyplývajících z jejich rodičovské zodpovědnosti. Časové omezení rozhodnutí soudu – doprovodná novelizace zákona o rodině (§ 46 ZoR) (2) Ústavní výchovu lze nařídit nejdéle na dobu 3 let. Ústavní výchovu lze před uplynutím 3 let od jejího nařízení prodloužit, jestliže důvody pro nařízení ústavní výchovy stále trvají. Trvání ústavní výchovy lze prodloužit opakovaně, vždy však nejdéle na dobu 3 let. Po dobu, než soud rozhodne o zrušení nebo o prodloužení ústavní výchovy, dítě zůstává v ústavní výchově, i když již uběhla doba dříve rozhodnutím soudu stanovená. (3) Ustanovení odstavce 2 se obdobně použije i na dobu trvání a prodlužování rozhodnutí soudu o svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. Standardy kvality sociálně-právní ochrany Standardy kvality SPOD pro: • orgány sociálně-právní ochrany • pro pověřené osoby k NRP - dle § 48 odst. 2 písm. d) až f) • zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc Obsah standardů: • standardy práce s klientem • standardy personálního a organizačního zajištění sociálněprávní ochrany • technicko-provozní zajištění sociálně-právní ochrany § 58b odst. 3 – zmocňovací ustanovení; § 9a odst. 4 Přechodné ustanovení: čl. 12 vypracovat standardy nejpozději do 31.12. 2014 Změny v činnosti ZDVOP Omezení doby pobytu: dle právního titulu umístění: •max. 3 měsíce na základě žádosti zák. zástupce •6 měsíců na základě žádosti OSPOD •3 roky na základě rozhodnutí soudu s výjimečnou možností prodloužení u všech titulů Omezení počtu dětí: • celkem max. 28 dětí v jednom zařízení, • max. 4 děti na jednoho pečovatele Práva a povinnosti ředitele zařízení III. NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZMĚN V OBLASTI ZPROTŘEDKOVÁNÍ NRP Přípravy (§ 11 odst. 2 písm. a/, b/)  Minimální rozsah příprav (48 hod. pro osvojení a PP, 72 hodin pro pěstounskou péči na přechodnou dobu)  Časový rozsah přípravy žadatelů, kteří přípravu již jednou dokončili, může krajský úřad snížit  Příprava dětí žijících v rodině osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny; příprava dětí se provádí přiměřeně vzhledem k jejich věku, rozumové vyspělosti a v nezbytném rozsahu  Minimální rámec příprav upravuje vyhláška Zprostředkování náhradní rodinné péče (§ 24 odst. 1)  Ruší se zprostředkování na úrovni MPSV  Při zprostředkování se přihlíží k:  výsledkům odborného posouzení dítěte  výsledkům odborného posouzení žadatelů  vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny  plnění opatření vyplývajících z IPOD  Již se nepřihlíží k doporučení poradního sboru (změny v činnosti poradních sborů)  Pro účely zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče vyhledává krajský úřad pro děti vedené v evidenci tohoto krajského úřadu žadatele z evidence žadatelů vedené tímto krajským úřadem a z evidence žadatelů vedené jiným krajským úřadem. Předpěstounská a předadopční péče (§ 19) Do předadopční a předpěstounské péče lze správním rozhodnutím umístit též dítě z PPPD (změna v § 19 odst. 1 ZSPOD a v § 45b odst. 2 a v § 69 odst. 2 ZoR) OÚORP a ÚMPOD mohou kdykoli v době, po kterou je dítě svěřeno do předpěstounské či předadopční péče, • ověřit, zda nedošlo ke změně skutečností rozhodných pro svěření dítěte do výchovy jiných fyzických osob než rodičů nebo pro zprostředkování osvojení nebo pěstounské péče, zejména zda jsou rodiče nebo jiné osoby dítěti blízké schopny a ochotny převzít dítě do své péče. Zjistí-li takové skutečnosti, provedou nové řízení (§ 101 správního řádu) Poradenství pro náhradní rodiny (§ 11 odst. 1 písm. d), odst. 2 písm. c), § 48 odst. 2 písm. e), f))  Obecní úřady obcí s rozšířenou působností, krajské úřady a pověřené osoby (obdobné stávající úpravě)  Vyhláška upravuje minimální rozsah poradenství, které je osobě pečující nebo osobě v evidenci trvale nebo dočasně poskytováno při zajištění osobní péče o dítě svěřené do péče IV. NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZMĚN V OBLASTI PĚSTOUNSKÉ PÉČE NA PŘECHODNOU DOBU Pěstounská péče na přechodnou dobu § 45a zákona o rodině, ZSPOD Hlava V - § 27a, odměny pěstouna § 47i - § 47j  Evidence osob, které mohou vykonávat PPPD  Rozhoduje soud na návrh OSPOD, dítě je možno svěřit jen osobám v evidenci; formou předběžného opatření lze nově u všech důvodů pro PPPD  Soud přezkoumává každé 3 měsíce, zda trvají důvody umístění  PPPD může trvat nejdéle 1 rok (výjimka u sourozenců, kteří nebyli do PPPD umístěni společně)  Nárok na odměnu pěstouna vzniká okamžikem zařazení do evidence (není vyplácena při přerušení zprostředkování) IV. NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ DOHODY O VÝKONU PĚSTOUNSKÉ PÉČE/ SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ Role jednotlivých subjektů při výkonu pěstounské péče (§ 11, § 19 odst. 6, § 47a, § 47b, § 48 odst. 2, § 62 odst. 3)  OSPOD dítěte  IPOD  práce s rodinou dítěte  sledování vývoje dětí – návštěvy podle § 19 odst. 6, možnost požádat jiný OSPOD podle § 62 odst. 3  OSPOD pěstounů  uzavírá dohodu, dává souhlas s uzavřením dohody s jiným subjektem, vydává správní rozhodnutí  dostává každých 6 měsíců zprávu o průběhu PP  Subjekt, se kterým je uzavřena dohoda  minimálně 1x za 2 měsíce je v kontaktu s pěstouny a dětmi v jejich péči, podává zprávu o plnění PP každých 6 měsíců  práva a povinnosti z dohody  Krajský úřad Práva osob pečujících a osob v evidenci (§ 47a odst. 2) Pomoc se zajištěním osobní péče o dítě v případě nemoci, vyřizování nezbytných osobních záležitostí apod. („překážky v práci“) „Respitní péče“ – min.14 dní za rok pro dítě starší 2 let Zprostředkování odborné pomoci (terapeutické, psychologické apod.) min. 1x za 6 měsíců Vzdělávání – zprostředkování či zajištění bezplatné možnosti zvyšovat si znalosti a dovednosti v oblasti výchovy a péče o dítě Podpora při udržování sounáležitosti dítěte s jeho rodinou (zajištění místa a asistence při styku) Povinnosti osob pečujících a osob v evidenci (§ 47a odst. 2)  Vzdělávání minimálně 24 hodin ročně  Udržování, rozvíjení a prohlubování sounáležitosti dítěte s osobami blízkými, zejména s rodiči; udržování styku dítěte s rodiči – dle IPOD a pokud soud nestanoví jinak  Povinnost umožnit sledování naplňování dohody  Vyhláška upravuje obsah, zaměření a způsob zajištění zvyšování znalostí a dovedností v oblasti výchovy a péče o dítě pro osoby pečující a osoby v evidenci Dohody o výkonu pěstounské péče a správní rozhodnutí (§ 47a - § 47d, § 48 odst. 2)  Práva a povinnosti osob pečujících a osob v evidenci osoba pečující (pěstoun, „předpěstoun“, osobně pečující poručník…) a osoba v evidenci (PPPD)  V dohodě či rozhodnutí se specifikují tato práva a povinnosti, individualizují se na konkrétní rodinu a dítě/děti  Dohoda o výkonu pěstounské péče je veřejnoprávní smlouvou, která se, až na odchylky stanovené v ZSPOD, řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád. Přechodné ustanovení: práva a povinnosti dle § 47a odst. 2 u dětí svěřených do pěstounské péče před účinností novely – do 30. 6. 2013. Dohody - postup uzavírání (§ 47b odst. 1- 2, 4)  OSPOD pěstounů nabídne uzavření dohody a informuje o možnosti uzavřít dohodu s jinými subjekty  Osoba pečující a osoba v evidenci si může vybrat jiný subjekt, se kterým dohodu uzavře (se souhlasem „svého“ OSPOD)  obecní úřad,  jiný OÚORP,  krajský úřad,  pověřená osoba.  O uzavření dohody s jiným subjektem je OSPOD pěstounů informován  Pokud nedojde do 30 dnů od svěření prvního dítěte do péče osoby pečující či do 30 dnů od zařazení osoby do evidence osob, které mohou vykonávat PPPD – OSPOD pěstounů vydá správní rozhodnutí, kde upraví práva a povinnosti stanovené v § 47a odst. 2  Dohoda je vždy v souladu s IPOD, přihlíží k zájmům a potřebám dítěte i pěstounů Výpověď dohody o výkonu pěstounské péče (§ 47c odst. 2-7) Ze strany osoby pečující  bez udání důvodů  možnost uzavřít jinou dohodu s jiným subjektem Důvody výpovědi ze strany subjektu  pro závažné a opakované porušování povinností, ke kterým se osoba pečující nebo osoba v evidenci zavázala v dohodě  pro opakované maření sledování naplňování dohody o výkonu PP  pro odmítnutí přijetí dítěte do PPPD bez vážného důvodu Dohody o výkonu pěstounské péče  Pěstounská péče na přechodnou dobu o dohoda o výkonu PPPD bez vztahu ke konkrétním dětem o do 30 dnů od zařazení do evidence  U jiných typů péče (pěstounská péče, předpěstounská, poručenská, řízení o ustanovení poručníka) o do 30 dnů od právní moci rozhodnutí o svěření prvního dítěte do péče o s příchodem každého dalšího dítěte se dohoda může měnit dle jeho potřeb Zařízení pro výkon pěstounské péče (přechodná ustanovení – čl. II odst. 5)  Dohody o výkonu pěstounské péče v zařízení zůstávají v platnosti  Jen k dětem, které byly svěřeny před nabytím účinnosti zákona  Skončí nejpozději dnem ukončení péče u takových dětí  Změna dohody o výkonu pěstounské péče v zařízení na dohodu o výkonu pěstounské péče Nad rámec zákona pak může být v dohodě upraven obdobný rozsah hmotné podpory a zajištění, které jsou dosud ze zákona garantovány pěstounům v zařízeních pro výkon pěstounské péče (tj. úhradu poměrné části nákladů na domácnost za svěřené děti, úhradu nákladů na vybavení, opravy a údržbu bytu nebo domu a úhradu jízdních výdajů pěstouna a svěřených dětí) Sledování výkonu pěstounské péče (§ 47b odst. 5 )  Povinnost sledovat naplňování dohody nebo správního rozhodnutí  Minimálně 1x za 2 měsíce povinnost být v osobním kontaktu  s osobou pečující  s dětmi svěřenými do její péče  Podávání zprávy 1x za 6 měsíců příslušnému OSPOD pěstounů, je-li dohoda uzavřena s jiným subjektem Státní příspěvek na výkon pěstounské péče (§ 47d)  Na základě uzavření dohody o výkonu PP nebo vydání správního rozhodnutí  Příjemcem je ten, kdo uzavřel s osobou pečující/v evidenci dohodu/vydal správní rozhodnutí  Určen  na pokrytí nákladů vynakládaných na zajišťování pomoci osobám pečujícím, osobám v evidenci nebo svěřeným dětem  na provádění dohledu nad pěstounskou péčí  Výše: 48 000 Kč na kalendářní rok (nebo podle počtu měsíců)  Nejde o 48 000 Kč pro každou jednotlivou rodinu. Ze souhrnu státních příspěvků bude odpovědný subjekt zajišťovat nároky pro všechny rodiny (tzn. rodina s vyššími potřebami může vyčerpat služby v hodnotě 60 000 Kč, jiná rodina v hodnotě 30 000 Kč atd.) IV. NOVELA ZÁKONA O SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ DÁVKY PĚSTOUNSKÉ PÉČE Dávky pěstounské péče (§ 47e - § 47za)  Úprava převzata ze zákona č. 117/1995 Sb. do zákona č. 359/1999 Sb.  Příspěvek na úhradu potřeb dítěte  Odměna pěstouna  Příspěvek při převzetí dítěte (jen u osob pečujících)  Příspěvek na zakoupení osobního motorového vozidla (jen u osob pečujících)  Nová dávka: příspěvek při ukončení pěstounské péče (25 000 Kč)  Oprávněné osoby byly do 30. 11. 2012 formou sdělení upozorněny na fakt zániku nároku na dávku podle stávající právní úpravy a nutnost podat si novou žádost  O všech dávkách pěstounské péče rozhoduje krajská pobočka Úřadu práce dle místa trvalého pobytu osoby pečující/v evidenci Dávky pěstounské péče (§ 47e - § 47za)  Úprava převzata ze zákona č. 117/1995 Sb. do zákona č. 359/1999 Sb.  Příspěvek na úhradu potřeb dítěte  Odměna pěstouna  Příspěvek při převzetí dítěte (jen u osob pečujících)  Příspěvek na zakoupení osobního motorového vozidla (jen u osob pečujících)  Nová dávka: příspěvek při ukončení pěstounské péče (25 000 Kč)  Oprávněné osoby byly do 30. 11. 2012 formou sdělení upozorněny na fakt zániku nároku na dávku podle stávající právní úpravy a nutnost podat si novou žádost  O všech dávkách pěstounské péče rozhoduje krajská pobočka Úřadu práce dle místa trvalého pobytu osoby pečující/v evidenci Příspěvek na úhradu potřeb dítěte (§ 47f) 4500 Kč pro dítě ve věku do 6 let 5550 Kč pro dítě ve věku od 6 do 12 let 6350 Kč pro dítě ve věku od 12 do 18 let 6600 Kč pro dítě ve věku od 18 do 26 let Dítě ve věku Dítě ve stupni závislosti I (lehká závislost) Dítě ve stupni závislosti II (středně těžká závislost) Dítě ve stupni závislosti III (těžká závislost) Dítě ve stupni závislosti IV (úplná závislost) Do 6 let 4 650 5 550 5 900 6 400 6 – 12 let 5 650 6 800 7 250 7 850 12 – 18 let 6 450 7 800 8 300 8 700 18 – 26 let 6 750 8 100 8 600 9 000 Jde-li o dítě, které je podle zákona o sociálních službách osobou závislou na pomoci jiné fyzické osoby, činí příspěvek na úhradu Příspěvek na úhradu potřeb dítěte (§ 47f)  Výše dávky přestává záviset na životním minimu a je definována pevnými částkami  Rozhodné hranice věku už nejsou 6 let a 15 let, ale jsou stanoveny nové hranice 6 let, 12 let a 18 let  Nezaopatřenost se stává nutnou podmínkou nároku na dávku – nezletilé dítě, které není nezaopatřené, ztrácí od ledna 2013 nárok. Jde-li o dítě, které je podle zákona o sociálních službách osobou závislou na pomoci jiné fyzické osoby, činí příspěvek na úhradu potřeb d Změny v odměnách pěstounů (§ 47i a násl.)  Sjednocení odměn (dosud „klasická“ odměna dle zák. č. 117/1995 Sb., odměna ve zvláštních případech, odměna pěstounů v zařízeních)  Odměna je posuzována jako příjem ze závislé činnosti pro účely daně z příjmů, pojistného na sociální zabezpečení, pojistného na úrazové pojištění a pojistného na všeobecné zdravotní pojištění  Osobě pečující nebo osobě v evidenci je vyplacena čistá výše odměny po provedení srážek zálohy daně z příjmů fyzických osob, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a pojistného na sociální zabezpečení  V případě, že jsou oba manželé osobou pečující nebo osobou v evidenci, náleží odměna pěstouna pouze jednomu z nich  Bez ohledu na druh odměny si mohou pěstouni přivydělávat Výše odměn pěstouna (§ 47j) Výše odměny pěstouna činí za kalendářní měsíc a) 8 000 Kč, je-li pečováno o jedno dítě b) 12 000 Kč, je-li pečováno o 2 děti c) 20 000 Kč 1. je-li pečováno alespoň o 3 děti 2. je-li pečováno alespoň o 1 dítě, které je osobou závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II, III nebo IV 3. jde-li o osobu v evidenci, a to i v případě, že nepečuje o žádné dítě d) 24 000 Kč, pečuje-li pěstoun alespoň o jedno dítě v PPPD, které je osobou závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve stupni II, III nebo IV Za každé další dítě svěřené do péče osoby pečující se odměna pěstouna podle písm. c) bodů 1 a 2 zvyšuje o 4 000 Kč. Za každé další dítě, které je osobě v evidenci svěřeno do jiné péče, než je PPPD, se odměna pěstouna podle písm. c) bodu 3 nebo písm. d) zvyšuje o 4 000 Kč. Odměna pěstouna u prarodičů a praprarodičů dítěte (§ 47j odst. 3)  V případě péče o 3 a více dětí nebo alespoň 1 dítě ve stupni závislosti II., III: nebo IV. – odměna náleží pěstounůmprarodičům vždy  V ostatních případech odměna náleží pouze v případech hodných zvláštního zřetele, zejména:  S ohledem na sociální a majetkové poměry osoby pečující nebo osoby v evidenci a jejich rodiny  S přihlédnutím ke zdravotnímu stavu dítěte  Pro účely rozhodnutí o přiznání odměny je krajská pobočka Úřadu práce povinna si vyžádat vyjádření příslušného obecního úřadu obce s rozšířenou působností (OSPOD dítěte)  Nárok na ostatní dávky pěstounské péče mají pěstouniprarodiče vždy Ostatní dávky pěstounské péče  Příspěvek při převzetí dítěte – nárok na tento příspěvek nevzniká v případě, že jsou děti svěřeny osobě v evidenci do pěstounské péče na přechodnou dobu.  Příspěvek na zakoupení motorového vozidla - Podmínkou nároku na příspěvek již není péče o 4 děti, ale alespoň o 3 děti. Může se přitom jednat i o děti svěřené do pěstounské péče na přechodnou dobu, pokud alespoň jedno z dětí je svěřeno do jiné formy NRP („běžná“ pěstounská péče, předpěstounská péče, osobní péče poručníka). Souhrn příspěvků na zakoupení MV poskytnutých za posledních 10 let se již nezohledňuje, začínají se počítat pouze příspěvky poskytnuté od 1. 1. 2013. Ostatní dávky pěstounské péče  Příspěvek při ukončení pěstounské péče – Podmínkou nároku na tento příspěvek jsou - dosažení zletilosti dítěte, - zánik nároku na příspěvek na úhradu potřeb dítěte. Příspěvek náleží vždy pouze jednou, i když u zletilého dítěte může dojít k obnovení jeho nezaopatřenosti. Výše této jednorázové dávky činí 25 000 Kč. DĚKUJEME ZA POZORNOST Kontakty: miloslav.macela@mpsv.cz klara.trubacova@mpsv.cz zuzana.zarasova@mpsv.cz daniel.hovorka@mpsv.cz adam.kristek@mpsv.cz katerina.slesingerova@mpsv.cz