BIOLOGICKÁ PERSPEKTIVA (BIOPSYCHICKÝ KONCEPT) ČTYŘI PŘÍSTUPY UVNITŘ PERSPEKTIVY ¢Behaviorální genetika ¢ ¢Biochemie mozku ¢ ¢Mozková anatomie ¢ ¢Endokrinologie BEHAVIORÁLNÍ GENETIKA ¢ ¢ ¢Duševní choroba nebo problémy v chování jsou významně ovlivněny jedincovou dědičností ¢ ¢Snaha určit do jaké míry je chování ovlivněno geny či naopak prostředím ¢ ¢Kompromis – vrozené dispozice a vliv prostředí ¢ BIOCHEMIE MOZKU ¢Problémy v chování či duševní nemoc jako důsledek abnormálních biochemických reakcí v nervovém systému ¢ ¢Neurotransmitery (dopamin - touha, serotonin – úzkost, deprese, podrážděnost-málo světla) ¢ ¢Farmakoterapie úzkosti, deprese, psychóz ¢ ¢Vedlejší efekty – nemají vliv na každého, léčí symptom a nikoli příčinu ANATOMIE MOZKU ¢ ¢Problémy jsou ovlivněny abnormalitami v anatomii nebo struktuře mozku ¢ ¢Dříve - lobotomie ENDOKRINOLOGIE ¢ ¢ ¢Duševní problémy či problémy v chování jsou ovlivněny hormonální nerovnováhou DVĚ „BIOPSYCHICKÉ“ HYPOTÉZY ¢ ¢teorie defektu: porucha chování je následkem organického poškození ¢ ¢teorie retardace: PCH je projevem nevyzrálosti v kognitivní, sociální a emocionální oblasti v důsledku opožděného vývoje CNS ¢ ¢ ¢ Za poruchami chování se hledá organické poškození, choroba (poškození CNS, psychická porucha) ¢ ¢ Materialistické přístupy ke zkoumání chování člověka prostřednictvím objektivní (změřitelných) faktů ¢ ¢ ¢ ¢ PŘEDPOKLADY INTERVENCE ¢rozpoznání biologických problémů ¢ ¢rozpoznání a porozumění fyziologickým příčinám poškození ¢ ¢pedagogická intervence jako doplněk léčebných opatření LÉČBA ¢ ¢ ¢ ¢Anxiolytika (úzkost, fobie - sedativa, zklidňující) ¢ ¢Anti-depresiva (deprese, poruchy příjmu potravy) ¢ ¢Anti-psychotika (schizofrenie) ¢ ¢ LÉČBA – PŘÍKLAD ADHD ¢ ¢Hyperaktivita, impulzivita, nepozornost ¢ ¢Zkušenost se sociálním a vzdělávacím neúspěchem ¢ ¢Pečlivé zhodnocení situace – informace ze školy, z domácího prostředí, pediatr, psychologické testy ¢ ¢Ritalin – psychostimulancium - 60 – 90% reaguje —Někdy ztráta chuti k jídlu, poruchy spánku, při vysazení účinek pomine — ¢Nebiologická intervence – behaviorální a kognitivní metody ¢ ¢ LÉČBA – PŘÍKLAD AUTISMU ¢ ¢Autismus je vnímán jako neurobiologická porucha, u níž má farmakoterapie zpravila malý efekt na hlavní symptomy ¢ ¢ ¢ ¢Užitečné jsou zde naopak ne-biologické způsoby intervence • •strukturované učení •behaviorální techniky ¢ ¢ ČEMU VĚNOVAT POZORNOST ¢Tendence k redukcionistickému hledisku a zjednodušenému pohledu na duševní choroby jako důsledek abnormálních biologických procesů ¢ ¢Důraz na důležitost genetických příčin problémů spíše než prostředí ¢ ¢Přirozenost x výchova ¢ ¢Někdy jsou odstraněny symptomy, ale příčina zůstává ¢ ČEMU VĚNOVAT POZORNOST ¢ ¢ ¢Časté vedlejší účinky, které mohou negativně ovlivnit důsledky chování. ¢ ¢V mnoha případech jsou účinky příznivé – odstranění halucinací a bludů u schizofrenie ¢ ¢ADHD – ritalin ¢ ¢ ČEMU VĚNOVAT POZORNOST ¢ ¢Biologické či genetické dispozice nezbytně nevylučují vliv ne-biologických faktorů (konflikt v rodině…) ¢ ¢Pedagog – neměl by se spokojit s tím, že všechno chování je biologicky předurčeno a je proto nevyhnutelně fixované a nezměnitelné ¢ ¢I přes předpoklad biologického vlivu, bychom se neměli vzdávat pedagogické či psychologické intervence – viz ADHD (ritalin + behaviorální techniky) ¢ ČEMU VĚNOVAT POZORNOST ¢Pro pedagoga a intervenci často nevýhodné, neboť ¢ ¢perspektiva vymezuje hranice mezi zdravím a nemocí = dítě je tak zahrnuto do jedné z daných kategorií ¢ ¢taková kategorizace (i redukce) vytváří omezující edukační rámec = je-li dítě v kategorii „postižený“, může to znamenat i bariéru v dosažení odpovídajícího vzdělání ¢ ¢pozornost je věnována spíše tomu, co nefunguje, namísto tomu, na čem lze stavět – nejde o perspektivní přístup, nevymezuje příležitosti ¢ POHYB JAKO OVLIVŇOVÁNÍ SKRZE FYZIČNO ¢ ¢kinezioterapie ¢ ¢relaxace (autogenní trénink, progresivní relaxace) ¢ ¢psychomotorika ¢ ¢psycho-gymnastika ¢ ¢jóga ¢ ¢atd. ¢ ¢ KLÍČOVÉ ZDROJE ¢ ¢ ¢ ¢ AYERS, H., CLARKE, D., MURRAY A. Perspectives on Behaviour. A Practical Guide to Effective Interventions for Teachers. Oxon: David Fulton Publishers. 2000. ¢ ¢ ¢ VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MuniPress, 2010, 332 s., ISBN 978-80-210-5159-1. ¢ ¢