Ekologická perspektiva Ekologický model • Ekologický či sociálně ekologický považuje instituce za systém usazený v konkrétním kontextu • • Události by neměly být brány v potaz bez jejich kontextu (Kurt Lewin) • • Chování je výsledkem interakce jedince a prostředí • • Systémy jsou multi-úrovňové (různé úrovně analýzy) a multi-faktoriální (rozmanité faktory) • • Vnímání prostředí a subjektivní odezvy hrají významnou roli • • identické systémy a prostředí mohou být vnímány různě v závislosti na postojích a očekáváních • • Ekologický model • •škola je systém s jednotlivými subsystémy • •vícero úrovní: třída, vedení školy, škola jako celek • •vícero faktorů: sociální sítě, fyzicko prostorové prostředí školy • •chování je vnímáno celostně – ovlivněno sociálním a fyzickým prostředím • • Ekologický model •osobní prostor – postoje lidí vůči prostoru kolem jejich těl • •problémové chování – ovlivněno či dokonce vyvoláno ekologickými faktory v konkrétním kontextu • •provázanost systémů – ekologicko systémový model – –mikrosystém – role, vztahy (s vrstevníky) –mezosystém – vztahy školy a rodičů –exosystém – vztah rodičů k jiným rodičům –makrosystém – zahrnuje veškeré systémy v kulturním kontextu • • Ekologický přístup k chování •fyzické a prostorové prostředí •sociální prostředí •a jejich vliv na chování • • Prostorová dimenze prostředí – množství prostoru, hustota, úroveň zkušenosti davem, rozdělení prostoru, otevřenost prostoru • • Poloha má specifický význam – vliv určitých lidí, objektů v bezprostředním okolí žáka • • Vnímání žáka jak užívat prostor a toho, jak ho užívají druzí • • Fyzické a biologické prostředí – teplota, světlo, hluk... • Ekologický přístup k chování • • • Organizační prostředí – velikost školy, třídy, struktura školy, školní pravidla, prostředí třídy • • Důraz na interakce jedince a prostředí a jejich vzájemné ovlivňování • • • Problémové chování je nevyhnutelně kontextuální, různé napříč kontexty a systémy • • • Ekologické zhodnocení • • •zaměření na školní řízení výuky a chování jako na celek, na školní pravidla, očekávání učitelů, vnímání třídního prostředí, na to jak žáci hodnotí školu a vztahy s vrstevníky... • •vnímání a očekávání, která o školním a třídním prostředí mají žáci a učitelé lze shromažďovat prostřednictvím self-reportních dotazníků • • interakce lze sledovat v různých kontextech, v různé dny, časy • •„měření stop“ – graffiti coby indikátor vztahu ke škole • Ekologická formulace • • •chování je vyvoláno vlivem různých typů systémových a environmentálních faktorů – fyzické, prostorové, sociální, organizační, to vše ve specifickém kontextu • • •problémové chování – výsledek vztahu jedince-prostředí • • •individuální proměnné (temperament, kognitivní deficit) interagují s proměnnými prostředí (zasedací pořádek) ve specifickém kontextu • • Ekologická intervence •cílem je povzbudit pozitivní změny v konkrétních systémech, které dovolí, aby bylo negativní chování zaměřeno pozitivním • •Typy intervencí: • •změna dynamiky vrstevnické skupiny skrze změnu zasedacího pořádku apod. • •restrukturalizace třídy • •změnit negativní vnímání a očekávání učitelů a žáků vůči sobě navzájem • •změnit styly vyučování Ekologická intervence • • • •povzbudit participaci na životě třídy během vyučování – distribuce materiálů a pomůcek, aby bylo minimalizováno rušení • •změnit školní étos – změnit celoškolní přístup k učení a chování • •změnit vztahy mezi školou a domácím prostředím • • Ekologické zhodnocení •efekty ekologické intervence vůči problémovému chování • •před a post-intervenční stav – srovnání • •změny v chování • •změny v prostředí • •změny ve vnímání, postojí i očekávání vůči prostředí, • •