Osm perspektiv jak uchopit chování Osm perspektiv jak se dívat na chování 1.Biologická p. 2.Behaviorální (behavioristická) p. 3.Kognitivní (kognitivně-behaviorální) p. 4.P. sociálního učení 5.Psychodynamická p. 6.Humanistická p. 7.Ekosystémová p. 8.Ekologická (sociálně ekologická) p. 1. Biologická perspektiva • • Východisko: genetické, neurologické a fyziologické procesy. • • Medicínský model. • • Za chování je zodpovědná genetika, chemie mozku, hormony. • • • Pro pedagogy – spíše jen informativně. • • Zejména s ohledem na ADHD a autismus. Behaviorální (behavioristická) perspektiva • Východisko: Klasické (podmíněný podnět) a operantní podmiňování. • • Chování je důsledkem učení. • • Zaměření na zjevné, pozorovatelné a měřitelné chování a jeho posilování. • • • U klasického zpevňuje reakci podnět, u operantního zpevňuje odezva (odměny a tresty). • • Kognitivní perspektiva (kognitivně-behaviorální) • • Východisko: kognitivní procesy (přesvědčení, postoje, očekávání a přisuzování) – kombinuje jak kognitivní, tak behaviroální perspektivu. • • Rozvinuta v reakci na omezení čistě behaviorálního modelu. • • Chování je zprostředkováno poznáváním. • • Poukazuje na vliv kognitivních procesů – tj. myšlení a uvažování. • • • Stejný stimul může vyprovokovat u různých lidí různé reakce. • • Perspektiva sociálního učení • • V centru je odpozorované učení, uvědomované vlastní schopnosti a očekávání. • • Chování je ovlivněno uvědomovanými vlastními schopnostmi a očekáváními. • • Bandura a Mischel nechápou učení jen jako důsledek klasického nebo operantního podmiňování. Je podle nich ovlivněno učením odpozorováním. • • Posilování chování závisí na kognitivních procesech – zejm. na očekávání. Posilování je často nepřímé, neboť mnoha reakcím se člověk učí odpozorováním. Psychodynamická perspektiva • • Původ problematického chování je v nevědomém fungování psychiky. Nevědomé konflikty (např. obrany) z raného dětství jsou proto zodpovědné za nynější chování. • • Pedagog by měl s touto perspektivou počítat, ale intervenci jako takovou by měl nechat trénovanému specialistovi. Humanistická perspektiva • Východiskem je fenomenologie, zájem o subjektivní významy, vnímání, pocity. • • Sebe-naplnění, sebe-realizace. • • Nízká sebeúcta a problémy se zvládáním a uchopením pocitů. • • Cílem je maximalizace vnitřní motivace k učení tím, že se minimalizují faktory, které tlumí nebo podrývají proces učení. • • Ekosystémová perspektiva • Vychází z teorie systémů a rodinné terapie. • • Chování je produktem interakcí. • • Zaměření na pozitivní a negativní interakce mezi učiteli a studenty/žáky v rámci školy a na ty z nich, které zvnějšku ovlivňují školu; tyto interakce jsou vnímány jako zodpovědné za chování. • • Důraz na kontext chování a na vliv tohoto kontextu na chování. Změna chování – skrze zaměření se na kontext stejně jako na jedince. Ekologická (sociálně ekologická) perspektiva • • Chování je ovlivněno fyzickým i sociálním prostředím. • • Fyzické prostředí – vliv faktorů jako je teplota, světlo, úroveň hluku. • • Organizační prostředí – velikost školy a třídy, školní klima, struktura školy. • • Škola jako systém s jednotlivými subsystémy. • • • • Literatura • • •Ayers, H., Clarke, D., Murray A. 2000. Perspectives on Behaviour. A Practical Guide to Effective Interventions for Teachers. David Fulton Publishers: Oxon