Čtení u jedinců se sluchovým postižením (k okruhu č.5) n artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu n základní schopnosti: - zrakové rozlišování tvarů - sluchové rozlišování hlásek a slabik - zraková a sluchová paměť - smysl pro rytmus - orientace v čase a prostoru - analýza a syntéza n cíl vyučování čtení: n globální x analyticko-syntetické čtení Psaná forma řeči n cíl : n při jejím vnímání není možné opírat se o situaci, mimiku, posunky a gesta spolumluvícího n abstraktnější než mluvená řeč n stupně výuky psané formy řeči : a) globální čtení b) analyticko – syntetické čtení c) čtení z hlediska celoživotního vzdělávání Přípravná cvičení na čtení n Rozvoj sluchového vnímání n Rozvoj zrakového vnímání Teorie nativismu n tzv. univerzální gramatika n mluvený jazyk x znakový jazyk n podmínky pro rozvoj jazyka a jeho gramatiky Čtení u jedinců se SP x u slyšících dětí Počáteční fáze čtení slyšící dítě x neslyšící dítě n tzv. mentální slovník n neslyšící by mělo mít uloženo každé slovo ve více formách n tzv. sémantická síť Předčtenářské období n slyšící děti x neslyšící děti n základy pro pochopení, „Co je to vlastně čtení?“ - co je to čtení, kniha jako zdroj informací a zábavy, motivace ke čtení, chápání struktury textu, rozvoj představivosti, fantazie, … Psaní deníku dítěte n J pro přechod od „čtení“ obrázků k vlastnímu čtení písma n deník „pro dítě“ n „most“ při komunikaci n vzor řeči n témata: Etapy získávání čtenářských dovedností čtení ideovizuální - představa je spojena s napsaným slovem - dítě vychází z toho, co již zná - tzv. čtení napsaných prožitků dítěte čtení receptivní - vztahuje se na nový text a) slovníková fáze b) strukturální fáze Problémy s českým jazykem, čtením a porozuměním čtenému textu u SP 1. úvodní fráze osvojené globálním čtením x vlastní tvorba frází, zážitků, vyprávění,… 2. metafory 3. více osob v jednom příběhu 4. modulační faktory 5. inference - usuzování, odvozování určitých výroků z jiných 6. homonyma 7. synonyma 8.odlišnost významu při změně délky samohlásky 9. náhodná podoba slov 10. neznalost pojmu, který slovo představuje 11. malá slovní zásoba Literatura: DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2389-1. DOLEŽALOVÁ, L., LUKÁČOVÁ, J. Čtení s porozuměním u dětí se sluchovým postižením. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. 2011. 87.s. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. 2. vyd. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-29-7. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. 2. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0329-2. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0433-8. VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí v předškolním věku : metodická příručka pro učitele. 1. vyd. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-83-3.