LOGOPEDICKÁ PÉČE U DĚTÍ S KOCHLEÁRNÍM IMPLANTÁTEM Speciálně pedagogická a logopedická péče u dětí s kochleárním implantátem používá speciálně pedagogické prostředky – metody reedukace (sluchu a řeči), rehabilitace a v menší míře i kompenzace (odezírání, čtení, aj.). Reedukací sluchu (řeči) zde máme na mysli všechny spec.pedagogické (logopedické) postupy, které jsou zaměřené na zlepšování funkce postiženého sluchového orgánu (na podporu vývoje řeči). Metody kompenzace používají postupy zaměřené na zlepšování funkcí nepostižených, které však podporují vývoj schopnosti komunikovat mluvenou řečí (odezírání, čtení). Reedukace je součástí rehabilitace, tzn. Všech speciálně pedagogických postupů a speciálně pedagogických opatření, které jsou zaměřeny na rozvoj harmonické osobnosti jedince a na rozvoj jeho sociálních vztahů a jeho sociálního uplatnění. REEDUKACE SLUCHU Postup reedukace sluchu sleduje vývoj sluchových funkcí a probíhá ve spolupráci všech úrovní sluchového vnímání. Na úrovni podkorové samotná implantace a zapojení řeč.procesoru umožní dítěti slyšet. Tato oblast není výchovou přímo ovlivnitelná. Je využívaná teprve ve spolupráci s úrovněmi vyššími. U dětí s KI zpočátku není patrný nebo se jen občas objevuje tzv.orientační reflex na zvukový podnět, dítě má obtíže ve vyčleňování figury z pozadí ve sluchovém vnímání. Nevíme, do jaké míry jsou na podkorové úrovni sluchové podněty u dětí s KI ovlivňovány tzv. facilitací. Na úrovni korové je reedukace zaměřena na rozvoj : · akustické gnóze – poznávání, zapamatování a znovupoznání zvuků; u dětí hudebně nadaných i na rozvoj hudebního sluchu: poznávání rytmu, melodie, barvy · verbálně akustické gnóze – poznávání, zapamatování a znovupoznání zvuků řeči; u některých dětí i na rozvoj fonematického sluchu REEDUKACE ŘEČI Reedukace řeči je zaměřena na : · podporu vývoje řečových funkcí - tvorba pojmů, jejich asociování s obsahem a jejich aktivní používání, přiměřené vyjadřování… · vývoj mluvních funkcí – úprava zvuku a tempa řeči, artikulace, vytváření návyku správného vdýchání, relaxace a procvičování motoriky svalstva mluvidel · hlasovou výchovu – fyziologické tvoření hlasu v přiměřené hlasové poloze · podporu vývoje jazyka – jeho formální utváření = gramatika; u některých dětí lze po kochleární implantaci v průběhu rehabilitace podporovat vývoj tzv. jazykového citu Vztah mezi rozvojem sluchu a řeči je obousměrný – čím lépe a více je rozvinuta řeč, tím lépe a rychleji se rozvíjí sluchové vnímání řeči, a naopak. Podpora rozvoje dalších schopností důležitých pro komunikaci Odezírání: Po určité době reedukace sluchu lze pozorovat zhoršení schopnosti odezírat. Je to pravděpodobně známkou počátku využívání sluchu při komunikaci řečí. Později se však odezírání a sluchové vnímání navzájem koordinují a doplňují. Čtení: Rozvoj čtení přináší dítěti nové jazykové zkušenosti, kterými je kladně motivováno ke čtení s porozuměním. Četba ovlivňuje vývoj řeči dítěte, a tím i vývoj jeho sluchového vnímání. Schopnost domýšlet neúplně slyšené či odezřené sdělení. To je možné na základě znalosti tématu i konkrétních pojmů. Dítě tuto schopnost rozvíjelo již dříve v oblasti zrakového vnímání (odezírání). Reedukace sluchu záměrná a systematická Při záměrné reedukaci sluchu jsou akustické podněty systematicky uspořádány tak, aby byly vnímány rozdíly mezi nimi a jejich změny. V průběhu reedukace sluchu se dítě postupně učí tyto rozdíly a změny vnímat. Záměrná a systematická reedukace sluchu se děje: · pomocí zvuků: s nepravidelným chvěním s pravidelným chvěním (tóny, hudba) · pomocí řeči: na úrovni suprasegmentálních prostředků na úrovni segmentálních jednotek ve specifických podmínkách prostředí – reprodukovaná hudba či řeč, telefonování… Podněty systematické reedukace sluchu (jsou seřazeny dle akustických vlastností, které se učí dítě vnímat): Vnímání zvuku Časové uspořádání a rytmus · zvuky krátce znějící jedenkrát (tlesknutí, ťuknutí…) opakovaně pravidelně (odbíjení hodin) nepravidelně ( kapající vodovod, ťukání na dveře…) · zvuky déle znějící plynule (zvonek budíku) přerušovaně pravidelně (telefon) nepravidelně (zvonek u dveří, troubení auta) Intenzita · zvuky silné (bouchnutí dveří) · zvuky slabé (cvaknutí vypínače) · zvuky se změnou intenzity ( blížící se a vzdalující se auto, motorka…) Spektrum · zvuky vysoké (šustění sáčku) · zvuky nízké (štěkot psa) · zvuky se změnou výšky jedenkrát (parní píšťala, siréna) opakovaně (houkání sanitky) · zvuky ohraničené (tlesknutí) · zvuky s dozvukem (zvon) · barva zvuku (rozlišování a poznávání jednotlivých hudebních nástrojů) Vnímání řeči Časové, rytmické a dynamické uspořádání slova a věty · počet slabik, délka samohlásek, slovní vzorce, dynamika, slovní přízvuk, rytmus věty Spektrální složení · samohlásky, souhlásky, větná melodie, barva hlasu Podmínky reedukace sluchu Jsou ovlivňovány: 1) Sociální prostředí · rodina · škola · logoped 2) Individuální předpoklady dítěte: · dosažený stupeň vývoje - řeči po stránce obsahové a formální - komunikačních schopností a dovedností - sociálních dovedností - rozumových schopností, verbálních a citových vlastností · individuální zvláštnosti dítěte - etiologie sluchové vady - zdravotní stav a další onemocnění - vlastnosti CNS - specifické nadání · věk dítěte Zásady reedukace sluchu 1) Respektování vývojové úrovně a dosavadní zkušenosti dítěte 2) Respektování aktuálního stavu dítěte 3) Postupnost a soustavnost reedukace 4) Komplexnost reedukace Postup reedukace sluchu Podle vzrůstající náročnosti na sluchové vnímání: · detekce – uvědomění si sluchového podnětu · diskriminace – srovnání a rozlišení dvou podnětů · identifikace – srovnání a výběr určitého podnětu z uzavřeného souboru možností · diferenciace – výběr ze dvou podnětů · opakování – zejména slovních podnětů · plné porozumění Metodické okruhy reedukace sluchu ZVUKY – uvědomování si, rozlišování a poznávání zdroje zvuků HUDBA - uvědomování si, rozlišování a poznávání hudebních kvalit – rytmu, tempa, dynamiky HLAS - uvědomování si, rozlišování a poznávání dynamiky, výšky, barvy hlasu POČET SLABIK - uvědomování si, rozlišování a poznávání počtu slabik DÉLKA SAMOHLÁSEK - uvědomování si, rozlišování a poznávání délky samohlásky v jednoslabičných i více slabičných slovech SLOVNÍ VZORCE - uvědomování si, rozlišování a poznávání rytmického uspořádání slova MELODICKÉ FAKTORY ŘEČI - uvědomování si, rozlišování a poznávání tempa, dynamiky řeči, melodie věty… DĚLKA VĚTY - uvědomování si, rozlišování a poznávání vět podle počtu větných přízvuků VĚTNÉ VZORCE - uvědomování si, rozlišování a poznávání vět, mluvních taktů a melodických faktorů řeči AKUSTICKÉ SPEKTRUM – rozlišování dvojic „vysokých“ a „nízkých“ slov podle jejich akustického spektra SLABIKA - uvědomování si, rozlišování a poznávání slabik ve slovech Poznávání hláskového složení slova – slovní sluchová analýza a syntéza SLOVO - poznávání slov a porozumění slovům VĚTA – porozumění větám TEXT – porozumění obsahu sdělení ROZHOVOR – porozumění a reakce na pokyny NÁCVIK ELEFONOVÁNÍ AKUSTICKÉ PODMÍNKY SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ – uvědomování si, rozlišování, poznávání a porozumění řeči nebo zvukům REPRODUKOVANÁ ŘEČ (HUDBA) - uvědomování si, rozlišování, poznávání a rozumění řeči vysílané z reproduktorů Důležité prvky reedukace sluchu AKTIVITA - vlastní řečová aktivita dítěte; spontánnost jeho projevů; snaha komunikovat mluvenou řečí HRA - činnost přiměřená věku: motivace, psychické uvolnění, sociální kontakt SLUCHOVÁ PAMĚŤ – vytváření stereotypů a opakování FRÁZE – nejčastěji se opakující sluchové, řečové podněty spojené s konkrétními významy ZAMĚŘENÍ NA OBSAH SDĚLENÍ – pokyny, diktáty, vypravování ROZHOVOR – rozvíjení dovedností pokládat otázky Specifické podmínky integrace dítěte s KI - rozvoj sluchového vnímání - rozvoj řeči - únava sluchové funkce - pozornost a výběr podnětů - sluch - přechodné zhoršování sluchového vnímání - adaptace na nové sluchové podněty Metodika reedukace sluchu – ukázky Cvičení jsou řazena dle základních činností: 1) detekce podnětu (slyším – neslyším) 2) diskriminace dvou podnětů (stejné – nestejné) 3) diferenciace dvou podnětů (určení, který ze dvou podnětů působil) 4) identifikace podnětu (výběr z většího souboru možných podnětů) 5) reprodukce (opakování podnětu bez možnosti výběru) 6) porozumění obsahu zejm. slovních podnětů HLAS Detekce Každé zavolání dítě „probudí“ Dítě je otočené a na každé zavolání zareaguje, např.zamává Diferenciace hlasu od jiných zvuků Dítě reaguje rozdílně na zvuk a zavolání. Na zavolání přiběhne, na jiný zvuk např.tleskne. Intenzita hlasu a její změny Dítě si uvědomuje souvislost intenzity hlasu s konkrétní situací. Např.na malé miminko nebo koťátko musíme šeptat (neboj se, pojď sem, hají…), na kamaráda z dálky voláme (ahoj, haló, pa…) Diskriminace intenzity Dítě odlišuje a pomocí grafických znaků (předmětů, tvarů..) označuje, zda intenzita dvou po sobě vyslovených citoslovcí byla stejná či odlišná. Diferenciace Šeptám nebo mluvím? Dítě pomocí obrázků (např.holčička je na kopci = musíme volat, miminko spí = musíme šeptat), pohybem (prst na ústa, kornout z dlaní), či slovně označuje, zda jsme mluvili nahlas nebo šeptali. Změna intenzity Hra na vláček Dítě zesiluje nebo zeslabuje hlas podle toho, zda se vláček blíží k určitému bodu, nebo od něj. Barva hlasu Diskriminace Dítě určuje a označuje např.pomocí znaků či slovně, zda na něj dva krát po sobě volala stejná osoba nebo dvě osoby různé Diferenciace Kdo to mluvil? Dítě vybírá, která ze dvou přítomných osob na něj volala. Identifikace Kdo řek básničku? Dítě určuje, kdo z přítomných říkal známou básničku. DÉLKA SAMOHLÁSKY Diskriminace Dítě určuje a označuje zda 2 slova, která jsme říkali za sebou byla nebo nebyla stejná. Např. sýr – sýr, myš – myš, sýr – myš… Diferenciace Např.dítě vybírá, které ze dvou napsaných slov jsme četli Hrát – hrad Víla – vila Sloní – sloni Identifikace Dítě si přečte slova a pak vybírá to, které jsme četli. Auto – tráva – komár Cibule – vánočka – vodopád Myji – myjí – míjí SLOVO Diferenciace Dítě na náš pokyn vybírá ze dvou předmětů. Např.podej mi auto. Dítě na náš pokyn vybírá ze dvou obrázků Např. zip – loď Zelí – rohlík Identifikace Hledání předmětů Dítě hledá hmatem, v látkovém pytlíku předmět, který určíme. Předměty jsme předem společně pojmenovali. Reprodukce Hra na ozvěnu Dítě po nás opakuje slova Dítě poslouchá krátký text, na předem určené slovo reaguje pohybem. Porozumění Hra – všechno lítá, co má peří Dítě odpovídá, co určitá osoba dělá, nebo naopak, kdo vykonává námi uvedenou činnost Např. Kdo peče chleba? Chleba peče pekař. Co dělá paní učitelka? Učitelka učí.