10a_Poradenství předškolní vzdělávání n Školský zákon č. 561/ 2004 Sb. : specifikuje předškolní vzdělávání n Poslední změny přináší zákon č. 472/ 2011 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. n Z něj vychází vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 SB., o předškolním vzdělávání (podmínky, organizaci, počty dětí, hovoří o vzdělávání dětí se SVP) n Vyhláška č. 147/ 2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných: Podpůrnými opatřeními se rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, n Využití kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, n zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, n poskytování pedagogicko-psychologických služeb, n zajištění služeb asistenta pedagoga, n snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. Vyrovnávacími opatřeními se rozumí využívání pedagogických, popřípadě speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků, n poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku, n využívání poradenských služeb školy a školských poradenských zařízení, n Využívání individuálního vzdělávacího plánu a služeb asistenta pedagoga. n Škola tato opatření poskytuje na základě pedagogického posouzení vzdělávacích potřeb žáka, průběhu a výsledků jeho vzdělávání, popřípadě ve spolupráci se školským poradenským zařízením. Typy mateřských škol: n Pro zrakově postižené n Pro sluchově postižené n Pro hluchoslepé n Pro tělesně postižené n MŠ logopedická n MŠ speciální n MŠ při zdravotnickém zařízení Cíle: n Všestranný rozvoj v oblasti fyzické, psychické a sociálné n Rozvoj kompetencí pro další vzdělávání n Kompenzace vývojových nerovnoměrností Podmínky pro vzdělávání dětí s TP: - je zajištěno osvojení specifických dovedností v rozsahu individuálních možností dítěte - je zabezpečena možnost pohybu dítěte v prostorách školy pomocí dostupných technických prostředků nebo lidských zdrojů - jsou vytvářeny podmínky pro náhradní tělovýchovné aktivity dítěte možné v rámci jeho postižení - jsou využívány kompenzační (technické a didaktické) pomůcky - počet dětí ve třídě je snížen Podmínky pro vzdělávání dětí se zrakovým postižením: • je zajištěno osvojení specifických dítětem zvládnutelných dovedností zaměřených na samostatnost a sebeobsluhu • prostředí je bezbariérové, s ohledem na zrakové postižení dítěte, pro ně maximálně bezpečné • je dodržována předepsaná zraková hygiena • je vytvářena nabídka alternativních (zvládnutelných) aktivit • jsou využívány vhodné kompenzační (technické, zvláště optické a didaktické) pomůcky a hračky • počet dětí ve třídě je snížen • je zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení) Podmínky pro vzdělávání dětí se sluchovým postižením: • je zajištěno osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte • je dodržována sluchová hygiena • jsou zajištěny a využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky • vzdělávání dítěte probíhá ve vhodném komunikačním systému Podmínky pro vzdělávání dětí s mentálním postižením: Je zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí: • sebeobsluhy • základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení • jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky • je zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení) • počet dětí ve třídě je snížen Podmínky pro vzdělávání dětí u dětí s poruchami pozornosti a vnímání (děti s poruchou učení a chování): • prostředí je pro dítě zklidňující • je zajištěn zvýšený bezpečnostní dohled • počet dětí ve třídě je snížen • je zajištěn důsledný individuální přístup pedagoga k dítěti • mateřská škola těsně spolupracuje s SPC a s rodiči dítěte • jsou využívány speciální didaktické pomůcky zaměřené na cvičení soustředění a pozornosti Podmínky pro vzdělávání dětí s poruchami řeči: n je zajištěna těsná spolupráce s odborníky a s rodiči dítěte n je zajištěna kvalitní průběžná logopedická péče Podmínky pro vzdělávání dětí s více vadami a autismem: n jsou zajištěny další podmínky podle druhu a stupně postižení n je zajištěno osvojení specifických dovedností, zaměřených na sebeobsluhu n jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky n počet dětí ve třídě je snížen n je zajištěna přítomnost asistenta n vzdělávací prostředí je klidné a pro dítě podnětné Úkoly předškolního vzdělávání: n Podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku n Podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji n Podílí se na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů n Vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání n Napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje před vstupem do základního vzdělávání n Poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami Specifika předškolního vzdělávání n Přizpůsobit se vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dítěte n Prostředí: zaměstnávat přirozeným dětským způsobem n Vzdělávání: vázané k individuálním potřebám a možnostem jednotlivých dětí, včetně vzdělávacích potřeb specifických. Metody a formy práce v předškolním vzdělávání: n prožitkové a kooperativní učení hrou a činnostmi, n situační učení, n spontánní sociální učení , n aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené, n didakticky zacílená činnost, n integrovaný přístup RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi: stanovuje cíle v podobě záměrů a cíle v podobě výstupů, a to nejprve v úrovni obecné a následně pak v úrovni oblastní. Konkrétně se jedná o tyto kategorie: - rámcové cíle – vyjadřující univerzální záměry předškolního vzdělávání - klíčové kompetence - představují výstupy, resp. obecnější způsobilosti, dosažitelné v předškolním vzdělávání - dílčí cíle - vyjadřují konkrétní záměry příslušející té které vzdělávací oblasti - dílčí výstupy – dílčí poznatky, dovednosti, postoje a hodnoty, které dílčím cílům odpovídají Tyto cílové kategorie jsou těsně provázané a vzájemně spolu korespondují (viz schéma Systém vzdělávacích cílů). Tento systém by měl být funkční. Ukazuje, že vědomé a systematické sledování a naplňování stanovených záměrů v běžné každodenní praxi by mělo spolehlivě vést k dosahování výstupů. Dílčí cíle a dílčí výstupy jsou uvedeny v kapitole 5. Vzdělávací oblasti: n Dítě a jeho tělo n Dítě a jeho psychiky: - Jazyk a řeč - Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace - Sebepojetí, city vůle n Dítě a ten druhý n Dítě a společnost n Dítě a svět