SP7BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 Etopedie Mgr. et Mgr. Věra Linhartová 237204@mail.muni.cz ÚČAST VE VÝUCE JE POVINNÁ Je možná pouze 1 absence, nejlépe omluvená předem, nebo do následujícího dne. Termíny výuky 25. února, 11. března, 25. března, 8. dubna, 22. dubna, 6. května, 20. května (pravděpodobně předtermín zkouškového testu) Anotace kurzu Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po ukončení předmětu by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. Orientační osnova kurzu § Etopedie v systému speciální pedagogiky § Cílová skupina etopedie § Poruchy chování a emocí (PCHE)- definice, charakteristika dle Bowera § Tendence a trendy v současné etopedii - nálepka jako bariéra socializace, relativita posuzování chování, předcházení nálepkování, terminologie § Edukační proces – cíl edukace, edukační roviny etopedie, úkoly, fáze § Klasifikace PCHE § Kauzální faktory vzniku PCHE § Projevy dítěte s PCHE § Edukace dítěte s PCHE v hlavním proudu vzdělávání (inkluze) § Charakteristika školských zařízení pracujících s PCHE (DÚ, DD, VÚ, SVP) § Ústavní a ochranná výchova § Legislativa Povinná studijní literatura VOJTOVÁ, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9. VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. VOJTOVÁ, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. Výstupy kurzu jsou · písemný test, který se skládá z 20 uzavřených otázek ověřujících znalost z výše zmiňovaných okruhů (první termín zkouškového testu pravděpodobně 20. 5. 2013; další termíny vypsané v IS) · odevzdání průběžných úkolů, které vychází z probíraných témat a mají za úkol aktivně propojit teoretické poznatky s praxí. Termíny odevzdání do Odevzdávárny jsou (u všech termínů do půlnoci daného data): Úkol číslo I 15. březen 2013 Úkol číslo II 12. duben 2013 Úkol číslo III 6. květen 2013 Úkoly je možné odevzdávat i ve větším předstihu, zpětná vazba a bodové hodnocení bude zveřejněn v Poznámkovém bloku (většinou během následujících 14 dnů). Před přihlášením ke zkouškovému testu (i v předtermínu 20. 5. 2013) je nutné mít všechny tři úkoly v pořádku odevzdané, zkontrolované a přijaté vyučující. Hodnocení výstupů kurzu Celkem je možné během semestru získat 24 bodů: · V písemném testu je možné získat maximálně 20 bodů. Zkouškový test bude mít formu skenovacího testu s 20 uzavřenými otázkami. Je možné více správných odpovědí (i všechny!!). Je nutné vždy vybrat všechny správné odpovědi resp. jejich kombinaci, v opačném případě je odpověď špatně celá (0 bodů, nejsou záporné body). · Za průběžný úkol č. 1 a č. 3je možné získat maximálně 1 bod (1 b včasné odevzdání bez výhrad, 0,5 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu). Za průběžný úkol č. 2 je možné získat maximálně 2 body (2 b včasné odevzdání bez výhrad, 1 b včasné odevzdání s menšími výhradami ke zpracování, 0 b včasné odevzdání s hrubými nedostatky nebo za odevzdání po termínu). Práce budou hodnoceny během následujících dvou týdnů po termínu odevzdání, body budou zaznamenány do Poznámkového bloku. Celková známka bude odvozena od celkového bodového zisku za celý semestr. A 24, 23 bodů B 22, 21 bodů C 20, 19 bodů D 18, 17 bodů E 16, 15, 14 bodů F 13 a méně bodů Zadání průběžných úkolů 1. Anotace filmového dokumentu, videa s etopedickou tematikou (15. březen): § Vyhledejte si a shlédněte video (dokument, film, reportáž, minimální stopáž 5 minut) s etopedickou tematikou. Vytvořte stručnou anotaci tohoto videa. Anotace by měla stručně popsat téma, názor, vystihnout hlavní myšlenku. Připojte také vlastní názor na problematiku, svůj pohled a určitě i svou zkušenost. Na závěr správně odcituje zdroj (české i zahraniční) (držte se pravidel citace filmového dokumentu viz níže). · Rozsah samotné anotace bude minimálně 900 znaků, maximálně 1 000 znaků 2. Práce s kazuistikou (12. duben): § Ze Studijních materiálů (UČEBNÍ MATERIÁLY/KAZUISTIKY) si vyberte jednu kazuistiku, zpracujte níže uvedené otázky a úkoly (případné upřesnění ve výuce). Pokuste se na problémy dospívajícího chlapce/dospívající dívky podívat „novou optikou“ inkluzivně orientované etopedie. Dodržte strukturu dle otázek a úkolů, nestačí odrážky, ale nemá se jednat ani o esej. Inspirujte se odbornou literaturou a naší společnou prací ve výuce, používejte odbornou terminologii, vyhněte se však „chrlení diagnóz“ a „užívání věštecké koule“. · Rozsah samotné práce bude min 2000 znaků, max. 3 600 znaků, bez zadání kazuistiky! 3. Přečtení vybraných kapitol z předepsané literatury, vytvoření 15 cvičných testových otázek dotazující se na poznatky z četby (6. květen): · Přečtěte si vybrané úseky z knihy: VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 s. ISBN 9788021051591. I. Z kapitoly 1 podkapitoly 1.3 a 1. 4. (s. 54 – s. 68 včetně) a II. Kapitola 2 celá (s. 77- s. 124 včetně) · Sestavte minimálně 15 testových otázek z přečteného textu a probraného učiva základů etopedie (doporučuji z každého okruhu alespoň jednu otázku). Otázky budou uzavřené, vždy s možností výběru jedné správné ze čtyř možných odpovědí. Pod otázkou by měla být zaznamenána správná odpověď. Důsledně se, prosím, řiďte níže uvedenými pokyny. V týdnu před prvním termínem zkouškového testu budete mít možnost si v IS prostřednictvím cvičného testu prověřit své poznatky. Otázky tedy musí být zadány přesně tímto způsobem, aby bylo možné z nich v IS vytvořit cvičné testy. Vzor otázek typu r: (jedna správná odpověď): jednotlivé odpovědi (A, B, C, D) definují symboly r1, r2, r3. Množství odpovědí je neomezené. Poslední řádek je hodnotící, tj. označuje, která odpověď je správná („:r3 ok“ – odpověď r3 je správně). Jednotlivé otázky oddělujeme znakem „--„ př. Která vyhláška upravuje podmínky vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami: :r1 vyhláška č. 157/2010 Sb. :r2 vyhláška č. 147/2011 Sb. :r3 vyhláška č. 147/2009 Sb. :r4 vyhláška č. 177/2010 Sb. :r2 ok -- Etopedie se vyčlenila v 60. letech z: :r1 neuropsychologie :r2 psychopedie :r3 penologie :r4 patopsychologie :r2 ok -- Pokyny pro vypracování průběžných úkolů Všechny průběžné úkoly budou mít úvodní stranu s názvem úkolu, jménem, příjmením a UČO pro snadnou orientaci (pokud toto bude chybět, automaticky ztrácíte 1b), pak bude teprve následovat samotné vypracování. Formální úprava všech úkolů: písmo velikosti 12, font Arial nebo Calibri ; řádkování 1,5; zarovnání do bloku; nadpisy max. písmo velikosti 14 Průběžné úkoly uložte pod jménem: PRIJMENI_JMENO_UČO_anotace PRIJMENI_JMENO_UČO_kazuistika PRIJMENI_JMENO_UČO_otazky (př. Linhartova_Vera_237204_kazuistika) Nahrajte soubory pod stejnými jmény do Odevzdávárny v IS (po přihlášení do IS vyberete v nabídce odkaz STUDENT, následně STUDIJNÍ MATERIÁLY, název předmětu, ODEVZDÁVÁRNY, v OPERACÍCH možnost NAHRÁT SOUBOR Z POČÍTAČE a dále postupujete tak, jako když připojujete přílohu k mailu). Podrobný návod na http://www.ped.muni.cz/etechnik/images/stories/navody/odevzdavarny.pdf. Konkrétní Odevzdávárny jsou pojmenovány podle úkolů a termínů odevzdání. Prosím, věnujte zvýšenou pozornost při nahrávání souborů a přesvědčte se, že je vaše práce pod správným názvem, kódem předmětu a ve správné složce (dle termínů). Informační zdroje Ke zpracování úkolů vám mohou být nápomocny informace následujícího charakteru: · Odborná literatura – monografie, příspěvky ze sborníků, články v odborných časopisech · Webové stránky – např. www.vzd.cz, odborné diskuze, webové dokumenty · Dokumentární pořady, reportáže v médiích, filmy, a to české i zahraniční Pokud používáte jakékoliv materiály (literaturu, filmy, webové stránky): · Nezapomeňte se držet správné formy odborné práce. Držte se odborného jazyka a citačních pravidel, normou pro citování je ČSN ISO 690, přehledná pravidla např. na http://is.muni.cz/elportal/estud/ff/js07/informace/materialy/pages/citace_opora.pdf · Rozlišujte mezi přímými a nepřímými citacemi. · Pozor na správné citace filmů a dokumentů (http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/metodika/biblio_citaceKFS.pdf). Těším se na setkávání Věra Linhartová