Metodologie 2 Validita, reliabilita, triangulace •Validní měření – měří to, co jsme zamýšleli měřit. •Reliabilní měření – při opakované aplikaci dává shodné výsledky •Triangulace - kombinaci různých datových zdrojů, výzkumníků, teorií nebo metodologií při studiu jednoho fenoménu s cílem zvýšit validitu výzkumu •Další kritéria kvality v kvalitativním výzkumu: poctivost, koherence, důvěryhodnost… • • Reprezentativita •Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. • Návratnost •Návratnost = Poměr mezi vydanými dotazníky a vyplněnými dotazníky zařazenými ke zpracování • v % (výborné výsledky 70 % a více, ale u telefonických výzkumů třeba jen 25 %). •Jeden z klíčových ukazatelů kvality dat •Má být pravdivě sdělována ve výzkumných zprávách •Ovlivňuje ji: •Charakteristika respondenta, sociální kontext, životní styl •Téma výzkumu, metoda administrace dotazníku, délka a komplexnost dotazníku, počet kontaktování, budování tazatelské sítě, odměna (?) • • Sekundární analýza dat a neintervenující design výzkumu •Analytické užití dat, která nebyla získána přímo námi •Výhody a nevýhody •Neintervenující techniky Zdroje kvantitativních a kvalitativních dat •Veřejné instituce (ministerstva) •Český statistický úřad, Ústav zdravotnických informací a statistiky, Ústav pro informace ve vzdělávání •Velké surveye, hrazené z veřejných zdrojů: European Value Study •Výzkumné ústavy, výzkumné záměry, univerzity •Datové archivy •Mezinárodní instituce • •Archiv kvalitativních dat Medard • • Etické otázky ve výzkumu •Dobrovolnost účasti •Důvěrnost získaných dat •Důsledky pro participanty na výzkumu •Důsledky pro vědeckou komunitu •Autonomie, reciprocita, rovnost…. •Specifika výzkumů s dětmi