Edukace jedinců s více vadami, jaro/podzim 2013 SYLABUS A UČEBNÍ PLÁN Zita Nováková Oftalmopedická problematika UČEBNÍ PLÁN (JSOU MOŽNÉ MINIMÁLNÍ ZMĚNY) JARO 2013 Pátek 22.3. Paradigma oftalmopedie, Mezinárodní klasifikace funkčnosti Kategorie osob se zrakovým postižením a kritéria klasifikace Vyšetření zrakových funkcí, funkční vyšetření zraku u dětí s kombinovaným postižením, zraková terapie (diagnózy zrakových vad, videomateriál Když oči nevidí) Raná péče – teoretická východiska rané péče, formy a služby, klientela a specifika intervence Sociální poradenství a speciálně pedagogické poradenství Samostudium: Vývoj péče o zrakově postižené – Monatová, L. Speciální pedagogika nebo Finková, Ludíková, Růžičková – Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením Pátek 26.4. Vliv zrakového postižení na osobnost s ohledem na stupeň postižení a věk; rozdílnost u vrozeného a získaného postižení Psychomotorický vývoj dítěte se zrakovým postižením, vývoj zraku v raném věku, učení dětí v raném věku Rodina dítěte s postižením (reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince) Vzdělávání žáků se ZP s ohledem na stupeň postižení, podpůrná opatření ve výuce Braillovo písmo – česká sada BP, braillský kód, pomůcky a zápis, rozdíly v metodikách dle věku Speciální pomůcky pro osoby se ZP PODZIM 2013 Prostorová orientace a samostatný pohyb, struktura, předmět speciálně pedagogické péče Pomůcky pro POSP – dlouhá bílá hůl a vodicí pes (přednáška ing. Svárovského a Mgr. Dvořáka) Vzdělávání jedinců se zrakovým a mentálním postižením, vzdělávání jedinců s hluchoslepotou Kvalita života osob s postižením Postižení jako náročná životní situace – techniky řešení Použité a doporučené literární a internetové zdroje: BARTOŇOVÁ M., PIPEKOVÁ J., VÍTKOVÁ M. Integrace handicapovaných na trhu práce v mezinárodním kontextu. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2005. ISBN 80-86633-31-2. ČÁLEK, O., HOLUBÁŘ, Z., CERHA, J. Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál. 2001. ISBN 80-7178-463-X. !!! FINKOVÁ, D.; RŮŽIČKOVÁ, V.; LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP, 2007. !!! HÁJKOVÁ, V. Integrativní pedagogika. 1. vyd. Praha, IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-05-4. HAMADOVÁ, KVĚTOŇOVÁ, NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2007. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-X HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-888-0 JESENSKÝ, J. Andragogika a geragogika handicapovaných. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9 JESENSKÝ, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové. Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-041-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. ISBN 80-85801-65 KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia. 2005. ISBN 80-200-1307-5. KOPŘIVA, P. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. ISBN 80-901873-6-6. KRUG, F. K. Didaktik für den Unterricht mit sehbehinderten Schülern. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2001. ISBN 3-497-01581-4 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2 LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál. 2002.ISBN 80-7178-572-5 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. MASON, H.; McCALL, S. Visual Impairment. London. David Fulton Publishers. 1999. ISBN 1-85346-412-0. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. MONATOVÁ, L. Pedagogika speciální. Brno: Masarykova univerzita. 1994 MORAVCOVÁ, D. Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha. Triton, 2004. ISBN 80-7254-476-4 MÜLLER, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci VUP, 2001. ISBN 80-244-0231-9 NEMÉTH, A. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava. Sapientia.1999. ISBN. 80-967180-5-3 POŽÁR L. Psychológia detí a mládeže s poruchami zraku. Trnava, 2000. ISBN 80-88774-74-8. POŽÁR , L. a kol. Školská integrácia detí a mládeže s poruchami zraku. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996, 223s. ISBN 80 223 1101 4. ŘEHÁK S. a kol. Oční lékařství. Učebnice pro lékařské fakulty. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, n. p., 1989. ISBN 08-033-89 SMÉKAL, V., MACEK, P. Utváření a vývoj osobnosti. Psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8. SOURALOVÁ, E., LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých dětí I, II, Scientia, Praha 2000 TUTTLE, D., W., TUTTLE, N., R. Self esteem and adjusting with blindness. Springfield: Charles C Thomas. 2004. ISBN: 0-398-07509-3 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3.vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 807178802 VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTĚCH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-929-4 VÍTKOVÁ, M. a kol. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3 VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 WEBSTER, A., ROE, J. Children with Visual Impairments. Social interaction, language and learning. New York: Routledge. 1998. ISBN 0-415-14816-2 Internetové zdroje: http://www.spc-info.upol.cz/profil/ ¡ Inovace činností speciálně pedagogických center. § Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb I. § Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb II. (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) § Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online] § Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html Blog a Pomůcky Radka Pavlíčka - www.poslepu.blogspot.com, http://pomucky.blindfriendly.cz/ www.braillnet.cz www.european-agency.org www.lorm.cz www.msmt.cz www.sons.cz www.dvbs-online.de www.icevi.org www.spektra.eu www.okamzik.cz www.svarovsky.cz www.rvp.cz www.ranapece.cz www.tyfloservis.cz www.tyflocentrum.cz