Psychoepedie jako vědní obor Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd Dělení speciální pedagogiky podle jednotlivých druhů postižení: × Psychopedie × Somatopedie × Logopedie × Surdopedie × Oftalmopedie × Etopedie × Edukace jedinců s více vadami × Specifické poruchy učení Jedinec se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) × Zákon č. 561/2004 Sb., § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami: × Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) je osoba se: × Zdravotním postižením – MP, TP, ZP, SP, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, PU, PCH. × Zdravotním znevýhodněním – zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k PU, PCH. × Sociálním znevýhodněním – rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ohrožení soc. patologickými jevy, nařízená ÚV, uložená OV, postavení azylanta a účastníka řízení o udělení azylu na území ČR. Řadíme sem také žáky s mimořádným nadáním. Postavení psychopedie v systému věd Vztah psychopedie k ostatním speciálně-pedagogickým disciplínám Psychopedie (v užším pojetí): × z řec. psýché = duše, paideia = výchova × Speciálně pedagogická disciplína, zabývající se edukací osob s: × mentálním postižením, × jiným duševním postižením (s pervazivní vývojovou poruchou, s poruchami chování a emocí, se schizofrenií). × …a zkoumáním formativních (výchovných) a informativních (vzdělávacích) vlivů na tyto osoby (Valenta, Müller 2007). Speciální pedagogika osob s mentálním postižením (zahraničí). × Psychopedie (v širším pojetí): × Interdisciplinární obor, zabývající se: × prevencí, × prognostikou, × edukací, × diagnostikou, × terapeuticko-formativní intervencí, × kompenzací, rehabilitací, reedukací, × inkluzí (integrací), × socializací, resocializací × …osob s mentálním či jiným duševním postižením. Cíl psychopedie: Předmět psychopedie: