SPLBK_SPSU: Specializace surdopedie Prstové abecedy komunikační systém vycházející z ČJ vizuálně-motorická komunikační forma charakteristika produkce lineární pro použití nutná znalost písemné formy mluveného jazyka HISTORIE první pojednání o prstových abecedách základem prstové znaky pro číslice ® Egypt, Antické Řecko a Řím vytvořena mnichy využití prstových abeced ve vzdělání Melchor de Ybra 1593 publikace jednoruční ABC k výuce SP Juan Pablo Bonet 1620 jednoruční ABC ve výuce John Wallis 1652 publikace nejstarší dvouruční ABC Abé de l´Epée od roku 1769 součástí francouzské metody výuky Gallaudet + Clerk 1816 uvedení francouzské ABC v USA Milánský kongres prstová ABC vytlačována VYUŽITÍ PRSTOVÉ ABECEDY ??? PRSTOVÁ ABECEDA: SOUČASNOST převážně obouruční (srozumitelnost pro slyšící) výhody podporuje zapamatování slova (analýza a syntéza) jednodušší získávání slovní zásoby podpora odezírání rychlejší než písmo nevýhody nutná znalost jazyka v psané podobě pomalejší než mluvená řeč ovlivněno úrovní motoriky Literatura: HUDÁKOVÁ, Andrea. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha : ČKTZJ, 2008. KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. časopis GONG http://ruce.cz/neslysici/komunikace