Vzdělávací programy - ZŠ praktická Ø Vzdělávací program zvláštní školy č.j. 22 980/97-22 (Vzdělávací program základní školy praktické), od 1.9. 1997. Ø Alternativní vzdělávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika, od 1.9.1998 Ø Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV - LMP) ð ŠVP. Vzdělávací program zvláštní školy Ø Povinná školní docházka 9 let. Ø 3. stupně: § Nižší (1. – 3. ročník) – funkce adaptační, propedeutická (trivium), diagnostická. § Střední (4. – 6. ročník) – větší posílení všeobecně vzdělávacích předmětů. § Vyšší (7. – 9. ročník) – profesní příprava. Ø Učební plán (Vzdělávací program zvláštní školy): Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s LMP (RPV ZV –LMP) RVP ZV – LMP (2005, 2007) Platnost: Od 1.9. 2007 v 1. a 6. ročníku (postupně „nabíhal“ v jednotlivých ročnících) RVP ZV – LMP • Část A (Vymezení Rámcového vzdělávacího programu), • Část B (Charakteristika základního vzdělávání), • Část C (Pojetí a cíle základního vzdělávání, Klíčové kompetence, Vzdělávací oblasti, Průřezová témata, Rámcový učební plán). • Části D - odlišnosti. RVP ZV v Části D upravuje Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dále Vzdělávání žáků mimořádně nadaných, Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky a Zásady pro zpracování školního vzdělávacího programu. RVP ZV – LMP v části D obsahuje pouze dvě poslední zmíněné kapitoly. Specifika přílohy (LMP) • Je součástí RVP ZV. • Představuje modifikaci pro vzdělávání žáků s LMP. • Má svá specifika (respektuje sníženou úroveň rozumových schopností žáků, jejich fyzické i pracovní možnosti a předpoklady). • Vymezuje podmínky pro vzdělávání žáků s LMP. • Specifikuje cíle vzdělávání žáků s LMP. • specifikuje úroveň klíčových kompetencí, jíž by měli žáci s lehkým mentálním postižením dosáhnout na konci základního vzdělávání, • zařazuje jako součást základního vzdělávání průřezová témata, • umožňuje uplatňování speciálně pedagogických metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání a míru podpůrných opatření, s jejichž pomocí můžou žáci dosahovat výsledků, které odpovídají jejich maximálním možnostem. ZŠ praktická podle přílohy (LMP) Ø Povinná školní docházka 9 let. Ø 2. stupně: § 1. stupeň (1. – 5. ročník) 1. období (1. – 3. ročník) 2. období (4. – 5. ročník) § 2. stupeň (6. – 9. ročník) RVP ZV s přílohou upravující vzděl. žáků s LMP Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP: vzdělávání na 1. st. – adaptace žáků na nové prostředí – nový styl práce – upevňování základních hygienických návyků – vytváření sociálních návyků. Pojetí základního vzdělávání pro žáky s LMP: vzdělávání na 2. st. – zaměřeno na získávání vědomostí, rozvíjení dovedností a návyků pro využití v osobním životě a v pracovním uplatnění – důraz je kladen na rozvíjení sociálních a komunikačních schopností a vytváření praktických dovedností Smyslem a cílem vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením je jejich vybavení souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a umožní jim efektivně a odpovídajícím způsobem jednat v různých situacích. Ø KLÍČOVÉ KOMPETENCE: souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, důležitých pro rozvoj osobnosti a zapojení do běžného života. …… • Kompetence k učení. • Kompetence k řešení problémů. • Kompetence komunikativní. • Kompetence sociální a personální. • Kompetence občanské. • Kompetence pracovní. RVP ZV s přílohou upravující vzděl. žáků s LMP – Vzdělávací obsah • Učivo je závazné až na úrovni ŠVP. • Očekávané výstupy mají podmínečnou formulaci! („žák by měl…“). • Vzdělávací obsah je rozčleněn do 9 vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jednotlivými vzdělávacími obory: Ø Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, Cizí jazyk) Ø Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) Ø Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) Ø Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) Ø Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) Ø Člověk a příroda (F, CH, Z, Přírodopis) Ø Umění a kultura (HV, VV) Ø Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, TV) Ø Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) VZDĚLÁVACÍ OBORY: Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů tvoří: § očekávané výstupy (na konci prvního a druhého období) § učivo - strukturováno do tematických okruhů, prostředkem k dosažení očekávaných výstupů. Učivo je na úrovni RVP školám doporučeno a na úrovni ŠVP se stává závazné. Průřezová témata • Reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání. • Tematické okruhy průřezových témat procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. Průřezová témata (6) – Osobnostní a sociální výchova – Výchova demokratického občana – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – Multikulturní výchova – Environmentální výchova – Mediální výchova RÁMCOVÝ UČEBNÍ PLÁN (RUP): Vymezuje: Ø organizaci základního vzdělávání, Ø minimální týdenní časovou dotaci pro vzdělávací oblasti a jejich vzdělávací obory na 1. a 2. stupni, Ø disponibilní časovou dotaci, Ø celkovou povinnou týdenní časovou dotaci - v rámci 1. stupně na 118 hodin a v rámci 2. stupně na 122 hodin. Disponibilní časová dotace - Určena k posílení časové dotace jednotlivých vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů nad rámec závazného minima, - k vytvoření volitelných předmětů, - k zařazení předmětů speciálně pedagogické péče (zdravotní tělesná výchova, logopedická péče a další předměty kompenzačního a reedukačního charakteru), - k zařazení a vytvoření nových předmětů, které musí navazovat na obsah vzdělávací oblasti (vzdělávacího oboru), - k realizaci průřezových témat. Rozdíly mezi RVP ZV a RVP ZV-LMP Odlišnost obou rámcových učebních plánů spočívá v týdenním rozložení hodin jednotlivých předmětů na daných stupních. • Cizí jazyk • RZV – LMP je minimální časová dotace vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura nižší. • předmět Rýsování • Výrazný rozdíl -Člověk a svět práce.