Poradenství v oblasti předškolního a školního vzdělávání – zrakové postižení Literatura a elektronické zdroje http://www.spc-info.upol.cz/profil/ Inovace činností speciálně pedagogických center. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb I. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb II. (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online] Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html www.poslepu.blogspot.com www.tyflopomucky.cz www.svarovsky.cz http://pomucky.blindfriendly.cz http://www.is.braillnet.cz – databáze škol, center, a dalších služeb www.ranapece.cz www.ranapece.eu Raná péče Raná péče – definice Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách služba sociální prevence § 54 Raná péče (1) raná péče je terénní služba, popřípadě doplněná ambulantní formou služby, poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jeho vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu. Služba je zaměřena na podporu rodiny a vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. Střediska rané péče v ČR pro rodiny s dětmi se ZP a KP Společnost pro ranou péči se sídlem v Praze zřizuje Střediska rané péče Brno, Ostrava, Olomouc, České Budějovice http://ranapece.cz Střediska pro ranou péči EDA Praha, Plzeň, Liberec http://www.ranapece.eu Střediska rané péče a střediska pro ranou péči Cílová skupina rodiny s dětmi se zrakovým postižením (0-4 roky) rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením (0-7 let), tvoří cca. 80% klientely multidisciplinární tým formy péče Model rané péče „PROVÁZENÍ“ Vychází z potřeb dítěte se zdravotním postižením -smyslovým, tělesným, mentálním, kombinovaným… z potřeb jeho rodiny (provázení náročným obdobím, podpora odborná i lidská) z potřeb společnosti (minimalizace nákladů, potřeba integrovat, …) z daných pravidel, standardů, metodik… Intervence v rané péči Zraková stimulace a zrakový výcvik (M. Skalické, 1998) Podpora rozvoje kompenzačních smyslů Senzomotorická a psychomotorická stimulace taktilní i vestibulární stimulace přiměřeného pohybu Orofaciální a bukofaciální stimulace Aktivní učení Lilli Nielsen Reflexní lokomoce dle Vojty, Bobath koncept Pomůcky Další poskytovatelé sociálních služeb raná péče http://www.asociace-ranapece.unas.cz/hlavni_strana.php Federace rodičů a přátel sluchově postižených (FRPSP) – Střediska Tamtam Diakonie ČCE (Diakonie Českobratrské církve evangelické) Slezská diakonie Speciálně pedagogické centrum pro zrakově postižené Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách … ve znění vyhlášky č. 116/2011 § 6 speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení, poskytuje služby Při výchově a vzdělávání žáků se zdr. postižením Žákům základních škol speciálních a školských zařízení v rámci diagnostiky a kontrolní diagnostiky, v odův. případech v rámci speciální individuální nebo skupinové péče Formy Ambulantně Ve školách V rodinách Oblasti - speciální připravenost žáků, posudky, spec.ped. péče, diagnostika, poradenství učitelům a zástupcům, metodická podpora škole od počátku školního vzdělávání až po ukončení školního vzdělávání (standardy pracovníků SPC) Standardní činnosti SPC pro ZP Společné Depistáž Komplexní diagnostika Tvorba plánu péče Přímá práce s žákem Včasná intervence Konzultace Sociálně právní poradenství Krizová intervence Metodická činnost Kariérové poradenství Zapůjčování odborné literatury, pomůcek Ucelená rehabilitace ped psych prostředky Pomoc při integraci Všestranná podpora psych a soc vývoje Vedení dokumentace centra Koordiinace činností s porad pracovníky škol, atd Speciální Výcvik specifických činností u zrakově postiženého žáka a nácvik používání komp. pomůcek Smyslová výchova ZP žáka Rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace Propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku, grafomotorické cviky Tyflografika Nácvik podpisu Zraková hygiena Rozvoj matematických představ Rozvoj estetického vnímání zrakově postiženého žáka Nácvik orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka Práce se speciálními pomůckami Informace o didaktických pomůckách pro zrakově postiženého žáka Sociálně rehabillitační program Koordinace setkání zákonných zástupců a pedagogických pracovníků Metodické vedení asistentů pedagogů Poskytovatelé sociálních služeb – sociální rehabilitace pro osoby se ZP od 15 let Sociální rehabilitace - definice …proces učení se žít se zrakovým postižením… (J.Jesenský) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách služba sociální prevence § 70, odst. 1 Sociální rehabilitace „Soubor specifických činností směřujících k dosažení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob, a to rozvojem jejich specifických schopností a dovedností, posilováním návyku a nácvikem výkonu běžných, pro samostatný život nezbytných činností alternativním způsobem využívajícím zachovaných schopností, potenciálů a kompetencí. Sociální rehabilitace se poskytuje formou terénních a ambulantních služeb, nebo formou pobytových služeb poskytovaných v centrech sociálně rehabilitačních služeb“ (Zákon o sociálních službách, par. 70, odst. 1) Programy sociální rehabilitace [(www.braillnet.cz/sons/transformace) ] Základní sociální rehabilitace a poradenství Základní dovednosti, práce se speciálními pomůckami Tyfloservis, PRRS Dědina Sociální rehabilitace a poradenství Služby – poradenské, asistenční, sociálně rehabilitační, sociálně terapeutické, sociální aktivizační nácvik práce s počítačem, zaměstnávání, volný čas, atd. Krajská TyfloCentra, PRRS Dědina Poskytovatelé sociálních služeb pro osoby se zrakovým postižením nad 15 let Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých Tyfloservis, o.p.s. Krajská TyfloCentra, o.p.s. Pobytové rekvalifikační a rehabilitační středisko Dědina, o.p.s. (Domovy pro zrakově postižené občany (dříve ÚSP)) SONS – Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ¡ Přes 80 okresních odboček od r. 2000 – zaměření se na metodickou a koncepční činnost Osamostatnění Krajských TyfloCenter, Dědiny, Tyfloservisu Zůstalo Středisko výcviku vodicích psů v Praze, metodické centrum odstraňování bariér, ICT služby, služby právníka, vydavatelská činnost, prodej pomůcek Tyfloservis, o.p.s. [(www.tyfloservis.cz) ] ¡ Terénní služby, ambulantní ¡ nácvik POSP ¡ sebeobsluha, stolování, hygiena ¡ čtení a psaní Brailleova písma, klávesnice ¡ nácvik používání náhradních smyslů ¡ Vlastnoruční podpis ¡ Sociální dovednosti ? ¡ Obsluha kompenzačních pomůcek Krajská TyfloCentra, o.p.s. [(www.tyflocentrum.cz) ] Ambulantní služby - převážně 13 krajských TyfloCenter denní centra sociálních služeb: služby sociální péče (průvodcovské, předčitatelské a jiné asistenční služby) služby sociální intervence výchovné, vzdělávací a aktivizační programy s doplňkovými formami rehabilitace odborně technické poradenství, nácvik práce s PC a pomůckami poradenství všeobecné, sociálně právní a krizové pomoc v prosazování práv a zájmů terapeutické služby, motivační programy podpora zájmové a klubové činnosti oblastních odboček SONS PRRS Dědina, o.p.s. [(www.dedina.cz) ] Pobytové služby Od r. 1994 Sociální rehabilitace Sociálně terapeutické dílny Pracovní rehabilitace Pracovní rekvalifikace Rekvalifikace Nevidomý a slabozraký masér - 20 týdnů Pomocné práce v keramické dílně - 12 týdnů Košíkář, výroba z proutí a pedigu - 22 týdnů Obsluha osobního počítače - 5 týdnů Ruční tkadlec/tkadlena - 16 týdnů Pracovník v kartonážní výrobě 16 týdnů …videomateriál http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096056775-pomahejme-si/21055211308/ Podpůrná opatření k výuce dětí, žáků a studentů s postižením zraku Vymezení podpůrných opatření pro žáky se zdravotním postižením Vyhláška 147/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 73 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných § 1 Podpůrnými opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním postižením se rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování pedagogicko-psychologických služeb, zajištění služeb asistenta pedagoga, snížení počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. Čtyři úrovně podpůrných opatření Mezinárodní klasifikace funkčního omezení, disability a zdraví Posouzení funkčního omezení, nikoliv diagnózy 4 stupně pedagogické a speciálněpedagogické podpory I. stupeň - nízká míra podpory zvýšený individuální přístup k žákovi, není nutno měnit obsah vzdělávání, konzultace s SPC II. stupeň – vyšší míra podpory Využívání speciálních forem, metod, postupů, respektování při hodnocení, IVP, žáci vedeni jako integrovaní III. stupeň – vysoká míra podpory Využívání speciálních forem, metod, postupů, respekt. Při hodnocení, IVP, modifikace a redukce obsahu učiva, pomůcky, úprava prostředí, poradenský pracovník se přímo účastní některých činností IV. stupeň – nejvyšší míra podpory Žák není schopen edukace bez stoprocentní účasti pedagoga Metodika rozvoje hmatových dovedností Rozvoj hmatových dovedností v předškolním věku Rozvoj jemné motoriky- předbraillská příprava Poznávání předmětů Třídění dle kritérií Vkládání Navlékání Kolíčkové kreslenky Tvarování Práce s papírem Modelování Čtení reliéfních obrázků Školní věk - čtení a psaní Braillova písma Předslabikářové, slabikářové a poslabikářové období Metodika rozvoje sebeobsluhy Rozvoj sebeobslužných dovedností v předškolním a školním věku Adekvátně věku Činnost do jednotlivých kroků Rozdělení oblečení Zjednodušení činností Tipy pro lepší manipulaci Metodika nácviku orientace v prostoru a samostatného pohybu Předškolní věk [(Wiener, 1998) ] Pohybová, smyslová, rozumová příprava Techniky chůze bez hole Předholové techniky a hole Školní věk [(Wiener, 1998) ] Od šesti do jedenácti let Zvládnutí pohybu BEZ HOLE Technika DLOUHÉ HOLE a jednoduché trasy Upevňování a rozvoj dovedností POSP, v rámci výchov ve škole Od deseti do patnácti let Samostatná orientace na složité trase Rozvoj orientační analyticko-syntetické činnosti – vytvořit ji v dovednost Od patnácti do osmnácti let Upevňování a rozvoj vytvořených dovedností a návyků Rozvoj sociálních dovedností[(Sacks, 1992) ] Napomáhající člověku adekvátně fungovat ve společnosti a účastnit se běžných sociálních interakcí schopnost zvládat návyky osobní hygieny, stravování společenské etikety, základů slušného chování schopnost sebeprosazení dovedení sociální situace ke zdárnému konci navazování a udržení mezilidských vztahů umění jednat s lidmi dovednost zařadit se do skupiny dětí použití adekvátní řeči těla a mimiky stejně jako rozpoznání těchto signálů u ostatních osob, atd. Osobnost a přístup učitelky, informovanost Metody – zážitková pedagogika, kooperativní učení, dramaterapie Pomůcky pro osoby se zrakovým postižením Kritéria výběru a klasifikace úroveň zrakové ostrosti a zorného pole oblastí života, ve které bude využívána věkem jedince (předškolní věk……senioři), atd. Dle oblasti využití Dle báze fungování Dle náročnosti fungování Podle způsobu použití Podle způsobu pořízení