31_Specifika vzdělávání ve školách při nemocnicích, ozdravovnách, léčebnách Organizace škol při zdravotnických zařízeních Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů paragraf 4: Školy při zdravotnických zařízeních (1) Vzdělávají se žáci se zdravotním oslabením nebo žáci dlouhodobě nemocní, pokud jim to jejich zdravotní stav umožňuje. Základní školy mohou poskytovat podle svých možností individuální konzultace ve všeobecně vzdělávacích předmětech i žákům středních škol. (2) K zařazení do školy při zdravotnickém zařízení se vyžaduje doporučení ošetřujícího lékaře a souhlas zákonného zástupce žáka. (3) Rozsah a organizaci výuky žáka určuje ředitel školy po dohodě s ošetřujícím lékařem. (4) Praragraf 10, počty žáků: Speciální škola a škola při zdravotnickém zařízení má nejméně 10 žáků. Organizace: Je koordinována s provozem zdravotnického zařízení. Působí zde speciální pedagogové s příslušnou kvalifikací. Žákem se stává dítě přijetím do zdravotnického zařízení. Každá škola má svůj organizační řád: - úkoly školy - organizační pokyny - zřizování tříd - zařazování žáků - osobní záznamy - hodnocení - úřední knihy a tiskopisy ad. Organizace vyučování: Individuálně Skupinově V učebnách V nemocničních pokojích: u lůžka individuálně, ve skupině většinou výchovy nebo pokud se jedná o stejný ročník Pedagogická dokumentace: Vede se od přijetí dítěte. Je shodná s dokumentací pro ostatní školy. Vede se po celou dobu hospitalizace. U dlouhodobě hospitalizovaných žáků se zasílá kmenové škole osobní záznam (výstupní dokument), pobyt musí být delší než 14 dní. Rozvrh a učení plán: denně se vyučuje jeden předmět hlavní a jeden předmět vedlejší délku vyučování stanoví lékař varianty učebního plánu (1 - 4 hodiny denně) plán činnosti obsahuje varianty pro krátkodobý i dlouhodobý pobyt učební plán zahrnuje možnost výuky žáků všech typů škol Hodnocení a klasifikace: Dle stejných pravidel a vyhlášek jak v běžných nebo speciálních školách. Přihlíží se ke zdravotnímu stavu. U dlouhodobých pobytů se posílá kmenové škole návrh na klasifikaci. Ve výjimečných případech a po dohodě s kmenovou školou vydá vysvědčení škola při nemocnici. Vzdělávací programy: problém učebnic: na trhu řada učebnic, různá vydání, různé programy, školy nemohou vlastnit všechny = žák si musí vozit vlastní učitel musí znát a zvládat všechny programy metody obecné a speciální Význam škol při nemocnicích, ozdravovnách a léčebnách: udržuje kontinuitu vzdělávacího proudu Udržuje psychickou vývojovou úroveň jsou součástí terapie předchází nebo upravuje hospitalismus překonává kritickou dobu během pobytu ovlivňují léčebný proces zaměstnáváním usnadňuje přechod do kmenových škol koordinace léčebně zdravotního režimu s výchovně vzdělávací péčí Úkoly škol: pokračovat ve školním vzdělávání rozsah a míru vyučování v nemocnicích určuje lékař školní a mimoškolní výchova jsou doplňkem léčebné péče, která je základem v léčebnách v ozdravovnách je vztah ozdravné a výchovně vzdělávací péče vyrovnán úkol terapeutický (dosáhnout fyzické a psychické relaxace) odstranit nesprávné návyky vzniklé nemocí Specifika školy úprava pracovního prostředí nižší počet žáků individuální přístup, volnější tempo výuka individuální i skupinová úprava osnov a tvorba speciální pedagogické dokumentace rozdílné pobyty (trend krátkodobá hospitalizace, dlouhodobá rekonvalescence, léčebny a ozdravovny 6 - 8 týdnů) didaktická technika a pomůcky (video, zpětný projektor,…. audio, vhodné osvětlení, stojany na knihy, přenosné tabule, speciální stolky - na lůžko, klekátka, lehátka, zrcadla - vertikalizace, logopedie,.. Psychologické zvláštnosti emocionální změny: labilita, deprese, strach, úzkost (zvláště v začátku onemocnění), změny reaktibility (zvýšené napětí, přecitlivělost na hluk,..) osobnostní změny: ovlivňuje věk dítěte, choroba,délka trvání, bolest,.. náročné životní situace se mohou negativně projevit: stres, frustrace = neuspokojení životních potřeb, konflikt = protikladné pohledy na nemoc a léčbu, neurózy = nechutenství, pomočování, poruchy spánku pokles výkonnosti, únava, vyčerpanost Dětská ozdravovna Určena pro děti od 3-15let Léčebný pobyt je určen pro děti s onemocněním HCD, snížená obranyschopnost, neurotické obtíže Programy zaměřené na obézní děti Děti ohrožené životním prostředím Jak se dítě do ozdravovny dostane? Ošetřující lékař vydá návrh, ten musí být schválen revizním lékařem příslušné pojišťovny Většinou je možné si termín předem rezervovat. Délka pobytu činí cca 28 dní Možnost pobytu rodiče (doprovodu, hlavně u mladších děti) V současnosti složitá situace: neziskové, příspěvkové organizace x tržní ekonomika a soukromá zařízení (jde o smluvní vztah s pojišťovnou) Zřizovatel ozdravovny: např. Kraj…. Situace v současnosti: od roku 1995 pokles počtu ozdravoven z 23 na 8 v celé ČR Vize do budoucna V rámci předcházení chronickému onemocnění je nutná prevence Důraz na informovanost učitele Spolupráce s rodinou Zavádění preventivních programů _ je třeba zdůraznit pozitivní vlivy preventivních opatření Info: asociace dětských ozdravoven Organizace vyučování Vyučovací skupiny Při vyučování jsou děti rozděleny do několika skupin. Hlavním kritériem při rozdělování dětí do výukových skupin je ročník, který dítě navštěvuje. Vyučované předměty Vyučování probíhá nejčastěji ve dvou směnách. Od 8:00 hod do 10:30 hod a od 10:30 hod do 13:00 hod.V tuto dobu se žáci učí základním předmětům: 1.stupeň - český jazyk, matematika, prvouka, přírodověda, vlastivěda, čtení, psaní, výtvarná výchova a pracovní činnosti 2. stupeň - český jazyk, literatura, matematika, přírodopis, dějepis, zeměpis Cizí jazyky Jejich výuka probíhá v odpoledních hodinách jako zájmové kroužky a jsou povinné pro všechny děti, které se ve své kmenové škole učí cizímu jazyku. Na naší škole se vyučuje německý a anglický jazyk.