Poradenství a raná péče Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se zdravotním postižením (1998, s. 9): „Raná péče je systém služeb a programů poskytovaných dětem ohroženým v sociálním, biologickém a psychickém vývoji, dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem předcházet postižení, eliminovat nebo zmírnit jeho následky a poskytnout rodině i dítěti možnosti integrace“. Východiska rané péče: překotný rozvoj mozkových buněk Kompenzační schopnosti mozku zvyšujeme socioemocionální jistotu dítěte nedostatky ve vývoji postiženého dítěte mohou mít nepříznivé důsledky pro další vývoj zprostředkovávání zkušeností domácí prostředí Služby rané péče mají být poskytovány: Od zjištění rizika nebo postižení Tak, aby zvyšovaly vývojovou úroveň dítěte v ohrožených oblastech Do doby zařazení do některého typu školského zařízení Ranou podporou rozumíme: Všechna odborně použitá opatření (intervence, aktivity, spec. edukace) sloužící: ke zlepšení organických funkcí k vybudování přiměřených způsobů chování k vývoji osobnosti Názvy “opatření“ jsou podle spojitosti s obory: Medicínské: užívají pojem včasná terapie (fyzioterapie, medikamentózní ad.) Pedagogické: užívají pojem raná výchova, pedagogická raná podpora, včasná intervence nebo raná péče ASOCIACE PRACOVNÍKŮ V RANÉ PÉČE je celostátní profesní organizace jejím posláním je prosazování oboru rané péče jako terénní sociální služby poskytuje se rodinám dětí raného věku se zdravotním postižením či ohrožením vlivem sociálního prostředí Společnost pro ranou péči Střediska rané péče: centra pro podporu a provázení rodin dětí se zrakovým a kombinovaným postižením rodiny dětí s těžkým postižením zraku ve věku do 4 let rodiny dětí se zrakovým a kombinovaným postižením do 7 let Cíle a výhody rané péče: Učit odpovědným postojům Pomoci k co nejmenší závislosti na sociálních službách Minimalizovat důsledky postižení na vývoj dítěte a jeho socializaci Vytvořit dítěti co nejpřirozenější prostředí (speciálního pouze tolik, kolik ne nezbytně nutné) Tým raně poradenských služeb: Cestující speciální pedagog příslušné specializace Sociální pracovnice Psycholog Fyzioterapeut, ergoterapeut Instruktor specialista (videotrenér, instruktor zrakové stimulace, facilitátor alternativní komunikace apod.) Technický pracovník Lékaři Rodiče Programy RP: Podpora rodiny Podpora vývoje dítěte Působení na veřejnost Raná péče v ČR: Většinou oddělena část medicínská a pedagogická Medicínští pracovníci vstupují do kontaktu včas oproti pedagogům ad. Zákon 108/2006 Sb. O sociálních službách definuje RP v § 54 Vyhláška č. 116/ 2011 Sb. kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Služba RP dle zákona 108/2006 obsahuje tyto základní činnosti: výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí Formy terapie v rané péči: Medicínská a terapeutická oblast: Fyzioterapie Ergoterapie Logopedie Balneoterapie Terapie laserem Hydroterapie Elektroléčba ad. Střediska rané péče a SPC: Psychorelaxační cvičení Rozvoj jemné motoriky, grafomotoriky Různá rozvíjející, stimulační cvičení Rozvoj komunikačních dovedností Rodinná terapie Reedukační, rehabilitační odpoledne Psychorehabilitační pobyty Podpůrné terapie (dotykové, bazální stimulace, snoezelen, muzikoterapie, canisterapie) Obecné principy podpory v raném věku: Uspořádání prostředí Přenášení a nošení Polohování Oblast sebeobsluhy Podpora a kompenzace pohybu Primární učení Integrovaný přístup: Fáze setkání - setkání s novými dětmi a jejich rodinami, obdržení doporučení: Jedná se o vymezení problému, kde je nutné vzít v úvahu potřeby dítěte i rodičů. Zahrnuje otázky typu Proč přišli žádat o pomoc? Kdo je doporučil popř. odeslal? RA, OA Dohoda Fáze pozorování – poznávání dítěte a jeho rodiny: hodnocení potřeb dítěte a rodiny Potřeby dítěte: funkční oblasti osobnosti identifikace projevů a výkonů, jejich analýza monitoring a hodnocení projevů a výkonů zpětná vazba a analýza edukačních potřeb: oblast motoriky, senzoriky, sebeobsluhy, orientace v prostředí, autoregulace, komunikace, kognitivních procesů, emocionality, chování a způsobilosti pro sociální interakci Fáze plánování – naplánovat, jak podporovat dítě a jeho rodinu, odsouhlasení plánu podporu a jeho tvorba: Odsouhlasení potřeb dítěte a jeho rodiny (reflektuje relevantní informace o dítěti a jeho rodině): potřeby, které mohou být naplněny nabídkou služeb rané péče; potřeby, které vyžadují služby další agentury (dalších odborníků) potřeby, které nejsou v rámci podpory momentálně dostupné Jak naplánovat podporu dítěte a jeho rodiny: - ošetřovatelská péče - terapie a vzdělávání - poradenství, provázení - prosazení a podpora dalších spolupracovníků (členů týmu) Plán podpory by měl popisovat všechny detaily nabídky služeb a procesu intervence. Fáze podpory – podporování dítěte a jeho rodiny: Realizace všech strategií komplexní intervence Důraz je kladen na výměnné procesy mezi rodičem a dítětem Informační služby pro rodiče: - sociálně právní podpora (zahrnují různé úlevy, slevy na daních apod.) - technické pomůcky z veřejných zdrojů (technické vybavení) - výběr kompenzačních, reedukačních, protetických pomůcek - eliminace nejrůznějších architektonických bariér - pomoc při získávání dávek státní sociální podpory, příspěvků na kompenzační pomůcky, mimořádné výhody ad. Fáze přezkoumání – přezkoumání a vyhodnocení realizované podpory u dítěte a jeho rodiny: Všestranné hodnocení popř. rediagnostika optimálního psychomotorického a sociálního vývoje dítěte (změny ve schopnostech dítěte a jeho potřebách). Změny v plánovaných setkáních a nabídkách služeb. Prevence a přechod do vzdělávacího systému. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno : MU, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno : MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno : MU, 2006, 292 s. ISBN 80-210-3977-9.