Katedra speciální pedagogiky, Masarykova univerzita-jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 SPSPC_ZSP6 Základy speciální pedagogiky 6 etopedie Povinná studijní literaturo ■ VOJTOVA, V. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 978-80-210-4573. ■ VOJTOVA, V. Úvod do etopedie, 1. vyd. Brno: Paido, 2008, ISBN 978-80-7315-166-9 ■ VOJTOVA, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010 Doporučená studijní literatura ■ AUGER, M.; BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-907-0 ■ Elliott, J., Plače, M.: Dítě v nesnázích, Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182-0 ■ HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN80-7178-888-0 ■ Kolář, V.: Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X ■ Labáth, V., Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-66-4 ■ Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-85395-41-X (nove vydání r. 2006) ■ Matoušek, O.: Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7187-226-2 (nove vydání 2003) ■ Ondráček, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6 ■ Rogge, J.-U.: Dětské strachy a úzkosti. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-237-8 ■ STUCHLÍKOVÁ I.; PROKEŠOVÁ, L; KREJČÍ, M. aj. Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-534-2. ■ Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8 Katedra speciální pedagogiky, Masarykova univerzita-jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 ■ Vocilka, M: Náplň činnosti středisek výchovné péče pro děti a mládež. Praha: TECH-MARKET, 1996. Legislativní dokumenty ■ Úmluva o právech dítěte, in: Sbírka zákonů č. 104/1991, s. 502, částka 22 ■ Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ■ Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ■ Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění vyhlášek č. 374/2006 Sb. a č. 400/2009 Sb. ■ Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb. ■ Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ■ Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ■ Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních. ■ Vyhláška č. 458/2005 Sb., kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče ■ Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče č. j. 14 744/2007-24, Věstník MŠMT sešit 6/2004 ■ Metodický pokyn MŠMT k postupu školských zařízení pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy při opatřeních zásadní důležitosti č. j. 32 608/02-24, Věstník MŠMT sešit 4/2003 ■ Metodický pokyn MŠMT k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízení, č.j. 20 006/2007-51, Věstník MŠMT sešit 11/2007. Katedra speciální pedagogiky, Masarykova univerzita-jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 ■ Metodický pokyn MŠMT k výchově proti projevům rasismu, xenofóbie a intolerance č. j. 14 423/99-22, Věstník MŠMT sešit 5/1999. ■ Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, č. j. 24 246/2008-6, Věstník 1/2009. ■ Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu MŠMT na období 2009-2012, č. j. 37/2009-61. Literatura k užším tématům Trestání, hranice a pravidla ■ Kopřiva, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 9788090403000 ■ NOVÁČKOVA, Jana. Mýty ve vzdělávání: o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 48 s. ISBN 9788090187399. ■ EYRE, Richard M; EYRE, Linda. Jak naučit děti hodnotám. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 156 s. ISBN 8071783609. ■ ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 131 s. ISBN 9788073673307. AHDH/ADD ■ REIFOVÁ, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí sADHD. Vyd.4. Praha:Portál, 2010. 251 s. ISBN 9788073677282 ■ TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 164 s. ISBN 8071781312. ■ MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? Portál: Praha 2000. ISBN: 80-7178-486-9. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. 263 s. ISBN 9788073675141 Katedra speciální pedagogiky, Masarykova univerzita-jarní semestr 2013, Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, 237204 Strukturované hodnocení problému ■ Elliott, J., Place, M.: Dítě v nesnázích, Havlíčkův Brod: Grada, 2002. ISBN 80-247-0182- 0 Naučená bezmocnost, syndrom neúspěšného žáka ■ HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele 1 rodiče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 286 s. ISBN 9788073676285. ■ HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 280 s. ISBN 9788024711683 ■ Learned Helplessness, [online] C2005-2009 [cit 2011-11-6]. Dostupné z World Wide Web: http://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness