3. BLOK Anatomie a fyziologie zrakového orgánu ANATOMIE ZRAKOVÉHO ORGÁNU Periferní část zrakového orgánu Zraková dráha Zrakové centrum Periferní část zrakového orgánu Oční bulbus Přídatné orgány Slzné ústrojí Okohybné svaly Oční bulbus Stěna oka Bělima (sclera) Rohovka (cornea) Živnatka (uvea) Cévnatka (choroid) Řasnaté tělísko (corpus ciliare) Duhovka (iris) Sítnice (retina) Oční pozadí - fundus Zrakový nerv papila 1,5mm Cévy Žlutá skvrna Macula Lutea Centrální vkleslina - fovea centralis Zraková dráha a zrakové centrum Zrakový nerv Vlákna z vnitřních polovin sítnice se po výstupu z očnice kříží v chiasma opticum Větší část do korových center Vyšší zraková dráha Korová centra mozku Zpracují nervové vzruchy ve zrakový vjem a uvědomění si viděného Zpracují vjemy z obou očí – prostorové vidění Další centra mozkové kůry a asociativní oblasti ZRAKOVÉ FUNKCE Zraková ostrost Zorné pole Binokulární vidění Barvocit Adaptace Akomodace Kontrastní citlivost Zraková ostrost Visus centralis neboli centrální zraková ostrost Schopnost oka jasně a ostře vnímat předměty a jejich detaily K vyšetření slouží optotypy Správný vizus 6/6=1 Zorné pole Zorné pole je součet všech bodů, které se zobrazují na sítnici při fixujícím oku Temporálně 90˚, nazálně a nahoře 60˚, dole 70˚ Překrývání obou očí v rozsahu 60˚ překrývají → prostorové vidění Amslerova mřížka, perimetr Barvocit Příjem vlnových délek viditelného světla při správné činnosti světločivných buněk Kostky, Lea Puzzle 3D Pseudoizochromatické tabulky, kvantitativní testy Kontrastní citlivost Schopnost oka rozlišit rozdílný jas dvou ploch viděných současně v zorném poli Rozlišovací schopnost oka Test Heiding Heidi Refrakce oka Zdroje: BRYCHCÍNOVÁ, P. Anatomie oka. (přednáška kurzu CŽV Mobilita osob s těžkým zrakovým postižením). Praha, PedF UK, únor 2011. 4.BLOK Klasifikace osob se zrakovým postižením Zrakové vady ¨ Různá kritéria pro klasifikace ¤ stupeň zrakového postižení – posudkové účely, vzdělávání ¤ doba a příčina vzniku – psychosociální rozměr ¤ zrakové funkce – přesnější klasifikace a diagnostické účely ¨ podle stupně zrakového postižení – posudkové účely v ČR (inspirace WHO) n podle binokulární zrakové ostrosti do dálky s optimální korekcí n podle rozsahu zorného pole ¤ Slabozrakost lehká a střední, těžká ¤ ireverzibilní pokles zrakové ostrosti ¤ ZO u leh. a stř. slab. s nejlepší možnou korekcí n maximum menší než 6/18 (0,30) n minimum rovné nebo lepší než 6/60 (0,1) ¤ ZO u těžké sl. s nejlepší možnou korekcí n maximum menší než 6/60 (0,1) n minimum rovné nebo lepší než 3/60 (0,05) ¤ Těžce slabý zrak (Zbytky zraku) ¤ zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: n maximum menší než 3/60 (0,05) n minimum rovné nebo lepší než 1/60 (0,02) n omezení zorného pole obou očí pod 10 stupňů, ale více než 5 stupňů ¤ Praktická nevidomost obou očí ¤ zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02), 1/50 až světlocit s jistou projekcí světla ¤ omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální zraková ostrost není postižena ¤ Úplná nevidomost obou očí ¤ světlocit s chybnou projekcí (rozeznávání světla a tmy, ale nikoli zdroje světla) n úplná ztráta světlocitu (amauróza) ¨ podle postižené zrakové funkce ¤ pro objektivní diagnostiku a stanovení pomůcky zkoumáme, často se kombinují, zvláště u vrozených vad ¤ zrakovou ostrost do blízka a do dálky (neostré vidění) ¤ zorné pole (výpadky v zorném poli) ¤ kontrastní citlivost (problémy s rozlišením detailů) ¤ adaptace na intenzitu světla (světloplachost, šeroslepost) ¤ barvocit (poruchy barevného vidění, částečná-úplná ztráta) ¤ binokulární vidění, okulomotoriku a hloubkové vidění (vadná koordinace očí, fixace, sledování předmětu) ¨ podle doby vzniku ¨ Charakteristika skupin osob podle stupně vady ¤ Slabozraké osoby n omezení a deformace zrakové percepce n mohou se projevit problémy s poznáváním a sociálními vztahy n problémy v samostatném pohybu a prostorové orientaci n velký důraz na reedukaci zraku, korekci, používání optických pomůcek n výuka – zraková hygiena, omezení námahy, zvětšené písmo, úprava osvětlení , optické pomůcky ¤ Osoby se zbytky zraku n rozpoznávají prsty před očima, s pomůckami čtou plakátové písmo n dvě skupiny – inklinující k využívání kompenzačních smyslů nebo k využívání zraku n maximální reedukace zraku!!! n výuka – osvojení obou technik čtení a psaní, při POSP – bílá hůl ¤ Osoby nevidomé n nejtěžší stupeň zrakové vady n problémy se zrakovými informacemi, informace získávají kompenzačními smysly n problémy s poznávacími procesy, grafickým výkonem, socializací, POSP n kompenzace verbálně – verbalismus – především u nevidomých dětí n výuka – rozvoj zbylých smyslů, čtení a psaní Braillova písma, výcvik POSP, kompenzační pomůcky ¨ Etiologie zrakových vad ¤ podle doby vzniku n Vrozené a dědičné ¨ Exogenní ¨ Endogenní (dědičné) - 20% vrozených vad n Získané ¨ Celková onemocnění ¨ Úrazy ZRAKOVÉ VADY ¨ Poruchy binokulárního vidění ¨ Refrakční vady ¨ Retinopatie nedonošených (ROP) ¨ Sítnicové degenerace v dětském věku ¨ Sítnicové degenerace v dospělém věku ¤ věkem podmíněná makulární degenerace (VPMD) ¤ diabetická retinopatie ¨ Šedý zákal Katarakta ¨ Zelený zákal Glaukom ¨ Atrofie zrakového nervu ¨ Kortikální postižení zraku CVI (Cortical Visual Impairment) ¨ Albinismus ¨ Anoftalmus a mikroftalmus ¨ Vrozený nystagmus ¤ neurologická odpověď na zhoršenou nebo úplnou nemožnost fixace ¤ katarakta, ROP, albinismus, atrofie