¡ Vzdělávání dětí a žáků se zrakovým postižením II Strategie ¡ Zdroje ke studiu ¡ Hamadová, P., Květoňová, L.; Nováková, Z. Oftalmopedie. 2007 ¡ Keblová. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1998 ¡ Vágnerová. Oftalmopsychologie. 1995 ¡ Fotogalerie. Ortoptika HK. [cit. 20.10.2010]. Dostupné z http://www.ortoptikahk.wbs.cz/Fotogalerie.html ¡ Předškolní vzdělávání ¡ Předškolní věk u dítěte se ZP ¡ období iniciativy - potřeba aktivity a sebeprosazení ¡ regulace chování/akceptace norem a adekvátní pocity viny ¡ aktivita = pohyb (automatismy) ¡ inteligence – vývoj může být opožděn ¡ větší pasivita a slabá pozornost ¡ myšlení – problém s pochopením trvalosti objektu ¡ řeč – verbalismy, odchylky ve fonetické rovině ¡ vnímání prostoru – méně jisté, pojmy nahoře dole, vlevo vpravo ¡ kresba – nutná podpora ¡ Obsah a cíl předškolního vzdělávání dětí se ZP § rozvoj kompenzačních mechanismů a podpora využívání zraku § příprava na přechod do školy [(Keblová, 1998) ] § rozvoj zrakových funkcí § rozvoj sluchového vnímání § rozvoj hmatového vnímání § rozvoj čichu a chuti § rozvoj řeči § rozvoj estetického vnímání § nácvik orientace a samostatného pohybu § nácvik sebeobsluhy § Rozvoj sociálních dovedností § Podpora zraku ¡ Ortopticko-pleoptická cvičení ¡ Porucha binokulárního vidění § Jednoduché binokulární vidění (JBV) ¡ schopnost vidět oběma očima pozorovaný předmět jednoduše ¡ vývoj s vývojem sítnice a makuly § Vývoj binokulárních reflexů ¡ 0-2 měsíce – monokulární fixační reflex (fyziologické šilhání) ¡ 2. měsíc – binokulární fixační reflex (superpozice) ¡ 3. měsíc – reflex konvergence a divergence ¡ 4. měsíc – reflex akomodace ¡ 6. měsíc – reflex fúze (v mozkové kůře) ¡ od 9. měsíce – upevňování binokulárních reflexů ¡ 1. rok – rozvoj prostorového a hloubkového vidění (stereopse) ¡ do 6. roku – stabilizace reflexů ¡ Patologie binokulárního vidění → FUNKČNÍ PORUCHA VIDĚNÍ * Šilhání * Tupozrakost * Anomální retinální korespondence ¡ Aktivní pleoptika § tupozraké oko aktivně provádí úkoly na blízko s pomocí hmatu, sluchu a paměti § doma nebo ortopticko-pleoptické cvičebny § Hry oko-ruka, stavebnice, mozaiky, obkreslování, vypichování, navlékání, modelování, atd. ientace v ploše § přístroje – lokalizátor, korektor ¡ Korektor § Kovová tužka na kovové desce, při přetáhnutí zasvítí dítěti světelný a zvukový signál. ¡ Lokalizátor Korektor § Dítě zakrývá prstem otvory v desce, které ortoptistka rozsvěcuje ¡ Vypichování ¡ Pasivní pleoptika § převážně u dětí s excentrickou fixací § přístroj CAM stimulátor ¡ dítě sleduje tupozrakým okem černobílý terč CAM stimulátoru (otáčka 1 min.) ¡ 7 terčů se zmenšujícími se šachovnicemi ¡ Campbellův zrakový stimulátor § Cvičení amblyopie, sledování kotouče, udržení pozornosti ¡ Ortoptika § Soubor metod obnovujících porušené binokulární vidění § princip reedukace – odtlumování a cvičení superpozice, fúze, pohyblivosti, konvergence, akomodace § přístroje – troposkop, cheiroskop ¡ Troposkop § Do tubusů se vkládají obrázky, které dítě očima spojuje. ¡ Synoptofor (troposkop) ¡ Důležitý diagnostický a terapeutický ortoptický přístroj • odtlumování • cvičení superpozice • cvičení fúze • cvičení šířky fúze • cvičení stereopse ¡ Cheiroskop § Do svislé předložky je zasunut obrázek, na vodorovné podložce dítě maluje. Přes okuláry s čočkami dítě vidí jedním okem předlohu, druhým papír na podložce. ¡ Cheiroskop ¡ Rozvoj hmatových dovedností ¡ Rozvoj prostorové orientace a samostatného pohybu ¡ Rozvoj sociálních dovedností [(Sacks, 1992) ] § Kompetence nejdůležitější (Carey, 2012) § http://www.ceskatelevize.cz/ct24/exkluzivne-na-ct24/osobnosti-na-ct24/171818-musime-nevidome-deti-u cit-jak-si-hrat-a-uzivat-legraci-rika-kevin-carey/ ¡ Povinné vzdělávání a profesní příprava žáků se ZP ¡ Školní věk u žáka se ZP § Mladší školní věk – fáze píle a snaživosti (Erickson, 1963) ▪ nástup do školy – důležitý sociální mezník, potvrzení normality ▪ hodnocení sebe a ostatních, srovnávání ▪ nový kolektiv – konfrontace s vrstevníky § Starší školní věk ▪ sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity ▪ ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů ▪ začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání ▪ puberta pro ZP náročnější ¡ uvědomění si nedostatků kompetencí , trvalosti handicapu ¡ Adolescence u žáka se ZP § období vlastní identity a fáze přípravy na povolání § na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity) § poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu § rodiče ▪ osamostatnění náročné → hyperprotekce, závislost § volba povolání - omezení výběru, ovlivnění rodiči, nereálné představy ¡ Specifika a opatření při výuce žáka se zrakovým postižením § informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka § podmínky pro vypracování úkolů § správné osvětlení a optimální pracovní místo § začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod § verbalizace, názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci ¡ Specifika výuky předmětů § Jazyková výuka a humanitní předměty ▪ výcvik paměti a technika zápisu ▪ volba správného komunikačního prostředku a práce s textem § Přírodní vědy ▪ Modely, reliéfní obrázky ▪ Speciální sady a pomůcky ▪ Audiovizuální nahrávky § Estetické vědy § Tělesná výchova ▪ Informovanost o diagnóze a omezeních z toho vyplývajících ¡ Současný přehled středních škol a oborů pro zrakově postižené žáky § Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) – gymnázium, obchodní akademie a obchodní škola § Střední škola Aloyse Klara (Praha) - keramická výroba, kartáčnické a košíkařské práce, keramik, čalouník, knihař, rekondiční a sportovní masér, textilní výtvarnictví § Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) – hudba, zpěv, ladění klavírů a hudebně kulturní činnost § Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka § Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) – obchodní akademie, sociální péče, masér sportovní a rekondiční masér, práce ve zdravotnických zařízeních, tkalcovské práce ¡ Vzdělávání žáků se zrakovým a kombinovaným postižením § Žák s více vadami - žák s postižením současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. [Věstník MŠMT ČR č. 8/1997] § Heterogenní skupina ▪ společný znak – zraková vada, měla by dominovat ▪ postižení různého druhu a stupně ¡ Charakteristika dětí se zrakovým a kombinovaným postižením § Nová kvalita postižení § Kognitivní oblast ▪ Pasivita ▪ Omezení kompenzačních smyslů ▪ Podněty mnohokrát opakovány § Motorická oblast ▪ Často tělesné postižení § Sociální oblast ▪ Narušená komunikace ▪ Komunikace jako prvek učení i edukace ¡ Hluchoslepota § Nejzávažnější kombinace je hluchoslepota ▪ duální senzorické postižení ▪ sporadicky se jedná o totální hluchoslepotu ▪ různé stupně zrakového a sluchového postižení § LORM – Společnost pro hluchoslepé § Tyfloservis, o. p. s. § VIA - Sdružení hluchoslepých § Záblesk – Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí ¡ Strategie při vzdělávání KP dětí § Osvojení aktivit v kontextu prostředí, režimu a rituálů § Využívání konkrétních předmětů přes hmat, mnohonásobné opakování § Strukturace učení § Omezení kompenzačních mechanismů, využití funkčního vidění § Dostatečná stimulace – odbourání pasivity ¡ Vzdělávání § základní školy praktické a speciální § speciální třídy § Individuální integrace ¡ Děkuji za pozornost! ¡ Příště – prosím o 5 pomocníků!!! ¡ 8:10 u mé pracovny, děkuji.