¡ Základy oftalmopedie 1_2 1. seminář ¡ jaro 2011 ¡ Kontakt * Zita Nováková * znovakova@ped.muni.cz ¡ Pracovna 02009, Poříčí 9, 1. patro ¡ konzultační hodiny § čtvrtek 9:00-11:00 nebo kdykoli, uvítám domluvu e-mailem ¡ Požadavky ¡ 80% účast na seminářích ¡ Do 31.3.2013 recenze webových stránek § Volba stránek dle druhého oboru § Rozsah 2 strany A4, název webových stránek a odkaz dle citační normy (viz. web fakulty), přehledný popis stránek a zajímavých odkazů, vlastní hodnocení; § Odevzdávárna předmětu Webové stránky ¡ Květen (14.5.) – červen 2011 závěrečný písemný test § 65% úspěšnost § rozlišení zkoušky a kolokvia ¡ Studenti se specifickými nároky ¡ Prosím o nahlášení požadavků v tomto semestrálním týdnu e-mailem ¡ Úprava textu, odezírání, zasílání textů předem, apod. ¡ Okruhy a výběr z literatury Studijní materiály předmětu a hromadný e-mail ¡ HAMADOVÁ, P.; KVĚTOŇOVÁ, L.; NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. ¡ FINKOVÁ, D.; LUDÍKOVÁ, L.; RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením ¡ KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. ¡ KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ L. Oftalmopedie. ¡ VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. ¡ SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. ¡ Úvod ¡ Oftalmopedie – obor speciální pedagogiky, zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením ¡ Na světě 374 mil. osob se zrakovým postižením, z toho 45 mil. nevidomých, 87% z rozvojových zemí[(www.who.int)] ¡ ČR 60-100 tis. osob se zrakovým postižením, 7-12 tis. nevidomých, 60% nad 60 let[(Finková et al., 2007)] ¡ Cíl a struktura oftalmopedie ¡ Cíl oftalmopedie § nejvyšší stupeň socializace a zajištění adekvátních podmínek pro edukaci, přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění = § nejvyšší stupeň kvality života člověka ¡ Struktura oftalmopedie ¡ Spolupráce s ostatními vědami ¡ Zrakové postižení ¡ Zraková vada – nedostatky zrakové percepce různé etiologie a rozsahu ¡ Zrakové postižení - oční vada či choroba, kdy po optimální korekci je vnímání narušeno tak, že činí problémy v běžném životě ¡ Terminologie ¡ Medicínská definice „ … osoba se ZP má postižení zrakových funkcí trvající i po medicínské léčbě nebo po korigování standardní refrakční vady zrakovou ostrost horší než 0,3 (6/18) nebo zorné pole je omezeno pod 10° při centrální fixaci…“ [(www.who.int; ÚZIS, 1992)] ¡ Edukační účely „…ZP i s korekcí má nepříznivý vliv na školní výkonnost dítěte …“ [(IDEA, 1997)] § Funkční definice – „…funkční důsledky ZP se projevují obtížemi v oblastech komunikace, orientace v prostoru, sebeobsluze, učení, poznávání a sociálním začlenění[(Dotřelová a kol. 2011)] ¡ Paradigma oftalmopedie ¡ Oftalmopedie (Brno) ¡ Tyflopedie (Olomouc, Praha) ¡ (Speciální) pedagogika osob se zrakovým postižením/special education of persons with visual impairments ¡ Speciální pedagogika a ICF 2001 (Mez. klas. funkčních schopností, disability a zdraví) – posun paradigmatu[(][www.][who.int][)] § medicínský model →integrovaný biopsychosociální model § postižení je univerzální lidská zkušenost, důraz kladen na funkční schopnosti člověka § Zrakové postižení a kvalita života § Informační deficit – poznávací oblast § Samostatnost a nezávislost – pohyb, orientace, sebeobsluha § Společenské a pracovní uplatnění – vztahy, komunikace, práce ¡ Aktivity a videomateriál ¡ Vidíme ty, kteří nevidí[(SONS,2003)] ¡ Děkuji za pozornost! 2. seminář Historie péče o osoby se zrakovým postižením Použitá literatura Literatura Finková, D.; Růžičková, V.; Ludíková, L. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: PdF UP, 2007. Smýkal, J. Tyflopedický lexikon jmenný. Brno: Technické muzeum Brno, 2006. Smýkal, J. Pohled do dějin slepeckéno písma. Praha: ČUNS, 1994. www. google.com Otázky k zamyšlení Znáte některá jména spojená s historií či současností tyflopedické péče? Kdy a proč se slaví Mezinárodní den nevidomých? Starověk Zájem směřován k nevidomým – legální likvidace Sparta – shazování postižených dětí ze skály Řím osud ponechán na otci vzdělávání jen ve vyšších vrstvách Organizace nevidomých hudebníků v Pekingu (3. stol. př. n. l.) Středověk Rozšiřování křesťanství Žebráci, potulní zpěváci X bohatí r. 1260 - Quinze-Vingst (Paříž)- azyl pro 300 násilně osleplých křižáků 9. stol. n. l. - Japonsko – privilegium na provozování masérství Novověk - renesance snahy o vzdělání nevidomých → pokusy o slepecké písmo chudí stále žebrají a potulují se r. 1784 - Paříž – Valentin Haűy –první vzdělávací ústav pro nevidomé Vzdělávání ve světě Pařížský ústav – r. 1784 – Valentin Haűy Haűy - narozen 13. 11. 1745 řemesla, hudba, nauka spoluzakladatel ostatních evropských ústavů ústavy v Anglii a Skotsku – pro obojí pohlaví, zaměřeny na dovednosti pro život Vídeňský ústav - r. 1804 – Johann. W. Klein Berlínský ústav– r. 1806 - August Zeune Perkinsův ústav - 1829 Vzdělávání v českých zemích I Hradčanský ústav – r. 1807 Aloys Klár - filolog a vysokoškolský učitel později zakládá Klárův ústav Klárův ústav – r. 1832 – pro dospělé, příprava na řemesla syn Alois Pavel Klár vnuk Rudolf Mária Klár (založil MŠ pro nevidomé děti) Vzdělávání v českých zemích I I Ústav v Brně – r. 1835 → Moravskoslezský ústav (1843/1846) Jan Nepomuk František Rafael Beitl, učitel Vídeň. Ústavu hudba, řemesla, práce podle Vídně povolán do vedení MS ústavu Deylův ústav – r. 1910 – děti, vyuč. v češtině lékař Jan Deyl → Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené Karel Emanuel Macan Hudebník a nevidomý učitel Klárova ústavu, zakladatel knihovny a Zory, autor českých knih v Braillově písmu PÍSMO – RELIÉFNÍ LATINKA Encyklopedista Quintilianus zmiňuje ryté n. tesané písmo (1. stol. n. l.) Bagdádský profesor Al Amidí (14. stol.) - písmena z útržků měkkých označování knih Španěl Franciscus Lucas a Ital Rampazzetto – návrh vyřezávané latinky do dřeva rydlem (16. stol.) hustý inkoust, vosková podložka, šablona Valentin Haűy - reliéfní latinka i zkratkopis Johann Wilhelm Klein (1765-1848) Johann Wilhelm Klein zakladatel Vídeňského ústavu (1804) později zavádí i řemeslnou výuku jehlová/propichovaná latinka (1809) propichnutím papíru sadami jehel v hranolku z kovu odmítal bodové písmo Kleinova propichovaná latinka (1809) PÍSMO- RELIÉFNÍ BODY * Francesco Lana Terzi * italský mnich (17. stol.) * reliéfní linie a body * hustým inkoustem (čtení i psaní) Charles Barbier * r. 1815 – návrh na tzv. noční písmo * 12 bodů * zavedeno v Paříž. ústavu * fonetické znaky, velký rozměr Louis Braille (1809-1852) nevidomý, chovanec Pařížského ústavu r. 1825 - soutěž o hudební notaci – šestibodový notopis vycházel z písma Charlese Barbiera 1827/1829 - předložil ucelené písmo rozměry pro bříško ukazováku, možné použít v mnoha jazycích, notopis, matematický zápis r. 1850 - písmo přijato v ústavu, celosvětově až ve 20. stol. Braillovo písmo Moonovo písmo * Soutěž Edinburghské společnosti pro umění (1825) * James Gall * T.M. Lucas * William Moon (1847) Vývoj a trendy ve 20. stol. a 21. stol. V ČR Péče o slabozraké osoby první třída pro slabozraké v r. 1927 v Brně, brzy zanikla MUDr. Václav Vejdovský – založil školu pro slabozraké v Litovli (1954) Ortoptická škola – Kroměříž (1950) Pavel Wiener – r. 1976 -první kurzy prostorové orientace a samostatný pohyb, FTVS, již neex. Ján Jesenský – taktéž, péče o seniory a později osleplé, ČUNS, Univerzita Hradec Králové Vývoj a trendy ve 20. stol. a 21. stol. Raná péče – r- 1990 – Terezie Hradilková a Markéta Skalická – SPRP Praha Zraková terapie – r. 2004 – kniha o zrakové terapii autorky Dagmar Moravcové, CZV Praha Podpora vysokoškolských studentů r. 2000– středisko Teiresiás – MU Brno – Petr Peňáz Koncepce péče o hluchoslepé – r. 1993/94 - Libuše Ludíková, Eva Souralová – PdF Olomouc Děkuji za pozornost!