SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE C:\Users\user\Downloads\rostak1912.jpg Obsah ¤ ¤ ¤ ¤Projevy dítěte s PCHE nCharakteristiky vyplývající z definice ncharakteristiky dle klasifikace školské nInternalizovaná, externalizovaná PCH nADHD, ODD n ¤ Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Převzato z: http://www.superkariera.cz/poradna/osobni-rozvoj/jak-poskytnout-podrizenym-kvalitni-zpetnou-vazbu.h tml Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? ¨• vyvolávají v jiných nelibé pocity ¨• provokují druhé k negativní reakci v chování ¨• nebývají oblíbení mezi vrstevníky ¨• málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách ¨• ve škole zažívají neúspěchy v učení ¨• v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, ¨zažívají odcizení ¨• svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, ¨vypadají jakoby si říkali o potrestání Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? Převzato z: http://kvety.kafe.cz/osudy/2012/8/23/clanky/plastika-obliceje-mi-znicila-zivot/ Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? •považují se za smolaře, za neúspěšné •mívají malé sebevědomí •jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle •opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací •převažuje u nich krátkodobá motivace •vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat •jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem •neumí se radovat z drobných úspěchů • • Porucha chování ¤Postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností ¤Současně toto postižení: nJe něco víc, než přechodná a předvídatelná reakce na stresující události v prostředí nSe vyskytuje minimálně ve dvou prostředích, z nichž jedno souvisí se školou nPřetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu n (Sdružení pro Národní duševní zdraví a speciální vzdělávání, in Vojtová, 2008) Chování, emocionální reakce Střet, konflikt Školní výkon Sociální a osobnostní dovednosti Porucha chování ¨PCH je nápadná kritérii: ¤Neschopnost učit se ¤Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy ¤Nepřiměřené chování a emotivní reakce ¤Celkový výrazný pocit neštěstí a deprese ¤Tendence vyvolávat somatické symptomy ¤(Bower, in Vojtová, 2011) C:\Users\user\Downloads\chovani.jpg Specifika dítěte s poruchou chování ¨Emocionální oblast: ¤negativní citové ladění, emoční labilita, citový chlad, hostilita ¨Kognitivní oblast: ¤odlišné uvažování a hodnocení situací, absence pocitu viny, narušené sebepojetí ¨Sociální oblast: ¤nefunkční rodina, odmítavé reakce okolí a vrstevníci s poruchami chování. ¤lhostejnost, nedostatek empatie a další ¨Akademická oblast: ¤špatný prospěch, předčasné ukončení školní docházky, negativní interakce ve třídě, málo kvalifikovaní pedagogové a menší vzdělávací nabídka jako předpoklad neuspokojené potřeby poznávání ¨(Matochová, 2012) Charakteristiky dle klasifikace školské nporuchy chování vyplývají z konfliktu: nkrádeže, lhaní, záškoláctví nporuchy chování spojené s násilím nagrese, šikana, loupeže nporuchy chování související se závislostí ntoxikomanie, gamblerství ¨ ADHD ¨Definice (Berkley): ¨ADHD je vývojová porucha charekteristická vývojově nepřiměreným stupněm pozornosti, hyperaktivity a imlulzivity. Často se projevuje v časném dětství. Tyto obtíže jsou často spojené s neschopností provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony a dodržovat pravidla chování... ¨Subtypy ADHD: ¨ADD + H – porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou ¨ADD no H – porucha pozornosti bez hyperaktivity ¨ODD – Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování ¨ADHD bez agresivity nebo s agresivitou ¨Projevy: ¨porucha pozornosti, ¨impulzivita, ¨hyperaktivita ¨ ¨Jedinci s ADHD ¤riziková skupina z hlediska antisociálního chování, ¤Projevy: snížené výkony ve škole, agresivita, problémy při navazování kontaktů s vrstevníky, neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům, agresivní řešení interpersonálních problémů.Obtíže s udržením pozornosti. ¨Jedinců s ADD ¤Problémy v oblasti pozornosti (neschopnost zaměřit pozornost na určitou činnost )a v percepčně motorických úkolech (ne impulzivita a hyperaktivita) ¤Projevy: tzv. denní snění, pomalost při provádění kognitivních operací a obtíže v navazování sociálních kontaktů, ve školním prostředí se projevují úzkostné rysy. ¤více se objevují poruchy učení než u ADHD ¨Termín ODD ¤Oppositional Defiant Disorders – opoziční chování ¤Projevy: opoziční chování, agresivita, nadprůměrná nesnášenlivost, hádavost, oslabená sebekontrola. ¤Tato skupina má hodně společných rysů s ADHD. Ve skupině dětí s ADHD je asi 60% dětí s ODD. ¨ADHD s agresivitou ¤Projevy: nesnášenlivost, hádavost, nedostatek sebeovládání, časté antisociální chování (krádeže, rvačky…). ¤Náročnější na intervenci, medikace ¤Včasná intervence ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨Děkuji za pozornost