Základy speciální pedagogiky Etopedie Cílová skupina etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Problémy v chování x poruchy chování Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz http://www.puzzle-puzzle.cz/ImgZbozi/Maxi/m-simpsonovi-1646.jpg Převzato z: http://www.puzzle-puzzle.cz/zbozi/1000-simpsonovi-312 Cílová skupina • 1.děti bez výraznějších problémů 2.děti v riziku 3.děti s problémy v chování 4.děti s poruchami emocí a chování } C:\Users\Jarče\Downloads\110811_frydek_knihovna_deti_denik-380.jpg 1) Děti bez výraznějších problémů v chování •praxe spočívá především v preventivních aktivitách • •popř. preventivní programy sociálně patologických jevů (peer programy…), eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí atd. • •Specifická x nespecifická prevence } Převzato z: http://fm.denik.cz/zpravy_region/20110811knihovna.html C:\Users\Jarče\Desktop\interaktivni-hra.jpg 2) Děti v riziku („At-risk Youth) •děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální •významná je odolnost dítěte vůči faktorům, které jej z vnějšku ohrožují •koncept resilience • •praxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství } Převzato z: http://www.policie.cz/clanek/vystava-upozornila-na-rizika-urazu.aspx Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování Rizika spojená s osobností dítěte •váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost }patří sem: •faktory fyzického zdraví – nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění •faktory vnitřních dispozic – nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita } Rizika spojená s rodinou dítěte •základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti – lidského tepla“ } }patří sem: •rodinné stresory – konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace •nastavení rodinného systému – struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.) } Školní rizika •nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům •nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli •neúspěch a izolace •vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) •bludný kruh neúspěchu } Rizika spojená se společností }Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště }Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… }Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích }Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…) } Protektivní faktory dle Šolcové (2009) }Individuální úroveň }Konstituční resilience (pozitivní temperament, robustní neurobiologický systém) }Sociabilita (citlivost, prosociální postoje, citová vazba k ostatním) }Inteligence (školní výkon, plánování a rozhodování) }Komunikační dovednosti (rozvinutá řeč, čtenářské dovednosti) }Osobnostní charakteristiky (tolerance k negativním emocím; sebeuplatnění; sebevědomí; pozitivní sebepojetí; vnitřní lokalizace kontroly; smysl pro humor; nadějnost; strategie zvládání stresu; trvalý hodnotový systém; vyvážený pohled na zkušenosti; tvárnost a pružnost; mravní síla, přesvědčení, houževnatost, odhodlání Protektivní faktory dle Šolcové (2009) }Úroveň rodiny }Podporující rodina (povzbuzení, pomoc, vřelost; soudržnost péče; blízký vztah k pečujícím osobám; víra v dítě; neobviňování; vzájemná manželská opora; talent, koníček }Socioekonomický status }Úroveň komunity }Školní zkušenosti (podporující kamarádi a vrstevníci; pozitivní vliv učitele; úspěch }Podporující komunita (víra v jedince, netrestání) }Úroveň kultury }Tradiční aktivity, tradiční spiritualita; tradiční jazyk; tradiční medicína 3) Děti s problémy v chování a poruchami chování • •vývoj poruchy chování probíhá nejčastěji od fáze působení rizikových faktorů k fázi problémového chování až k poruchám chování •důležité je včasné řešení potíží •praxe u dětí s problémy a poruchami chování má těžiště v reedukaci, diagnostice a v poradenství • • } Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování - záměr }PROBLÉMY V CHOVÁNÍ } –o svých problémech ví, vadí mu a chtěl by je odstranit –normy chování neporušuje úmyslně –jejich porušování je výsledkem konfliktu mezi vnějšími požadavky a vnitřními potřebami dítěte –nálepkou problémového dítěte trpí a vyvolává v něm negativní emocionální zážitek – } • Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – časová dimenze – }PROBLÉMY V CHOVÁNÍ } –problémy bývají krátkodobé –popřípadě se objevují v určitých periodách –mívají vývojové souvislosti –bývají důsledkem nezvládnutých konfliktů se sociálním okolím • Rozdíl mezi poruchou a problémy v chování – náprava }PORUCHY CHOVÁNÍ –náprava vyžaduje speciální péči –směřuje k převádění způsobů a cílů chování společensky nepřijatelného k chování, které je přijatelné – • Cesta rizikových dětí k dlouhodobým negativním následkům ( Walker, Severson, 2002, in Vojtová, 2008) Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Převzato z: http://www.superkariera.cz/poradna/osobni-rozvoj/jak-poskytnout-podrizenym-kvalitni-zpetnou-vazbu.h tml Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? •vyvolávají v jiných nelibé pocity •provokují druhé k negativní reakci v chování •nebývají oblíbení mezi vrstevníky •málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách • • • Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? Převzato z: http://kvety.kafe.cz/osudy/2012/8/23/clanky/plastika-obliceje-mi-znicila-zivot/ Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe? •považují se za smolaře, za neúspěšné •mívají malé sebevědomí •jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle •opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací •převažuje u nich krátkodobá motivace •vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat •jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem •neumí se radovat z drobných úspěchů • •