Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová, 175853@mail.muni.cz Resilience }Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým }individuálním či sociálním okolnostem, směřovat }k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání }příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti }Schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje }zdraví a příležitosti k prožívání }životní spokojenosti }jedinci poskytnout }způsobem }pro danou kulturu přiléhajícím }způsobem. Teorie resilience }protektivní + rizikové faktory } }multidimenzionální komplex (vlastnosti, vlivy, mechanismy) } }dynamický, s kontextem interagující proces Faktory resilience }PROTEKTIVNÍ }tlumiče proti nepřízním } }aktivace k vlastnímu úsilí }RIZIKOVÉ }faktory zvyšují pravdě-podobnost vzniku PCH } }ochranný skleník? } Triáda rizikových faktorů ve vývoji poruchy chování Rizika spojená s osobností dítěte •váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost •patří sem: } Rizika spojená s rodinou dítěte } Školní rizika •nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům •nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli •neúspěch a izolace •vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) •bludný kruh neúspěchu } Rizika spojená se společností }Životním podmínky – socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště }Patologické formy chování v okolí – násilí, kriminální činnost… }Kulturní a morální hodnoty – sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích }Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy…) } Protektivní faktory dle Šolcové (2009) }Individuální úroveň }Konstituční resilience (pozitivní temperament, robustní neurobiologický systém) }Sociabilita (citlivost, prosociální postoje, citová vazba k ostatním) }Inteligence (školní výkon, plánování a rozhodování) }Komunikační dovednosti (rozvinutá řeč, čtenářské dovednosti) }Osobnostní charakteristiky (tolerance k negativním emocím; sebeuplatnění; sebevědomí; pozitivní sebepojetí; vnitřní lokalizace kontroly; smysl pro humor; nadějnost; strategie zvládání stresu; trvalý hodnotový systém; vyvážený pohled na zkušenosti; tvárnost a pružnost; mravní síla, přesvědčení, houževnatost, odhodlání Protektivní faktory dle Šolcové (2009) }Úroveň rodiny }Podporující rodina (povzbuzení, pomoc, vřelost; soudržnost péče; blízký vztah k pečujícím osobám; víra v dítě; neobviňování; vzájemná manželská opora; talent, koníček }Socioekonomický status }Úroveň komunity }Školní zkušenosti (podporující kamarádi a vrstevníci; pozitivní vliv učitele; úspěch }Podporující komunita (víra v jedince, netrestání) }Úroveň kultury }Tradiční aktivity, tradiční spiritualita; tradiční jazyk; tradiční medicína }Jiná klasifikace příčin: }V individualitě: }vrozené, získané }Vnější Organizační diagram Příčina v individualitě dítěte Vrozené získané Roviny: Osobnostní Sociální Zkušenostní Poškození Nemoc Úraz Intelekt Schopnosti Dovednosti Temperament Emoce Reakce Charakter Vlastnosti Rysy Osobnostní rovina (individuální vývoj) }Genetická dispozice k disharmonickému vývoji (odchylka v emočních a volních vlastnostech – vyšší dráždivost, afektivní impulzivní reakce, nízká schop.empatie…) }Oslabení či porucha CNS (zjm.pre-, peri- poškození) – impulzivita, emoční labilita, nízká míra sebeovládání Sociální rovina (sociální začlenění, vztahy) }Odmítavé reakce sociální skupiny – nejistota ve vztazích znemožňuje rozvoj zdravého sebehodnocení a sebeúcty }Nedostatečná sebeúcta – vznik syndromu naučené bezmocnosti }Nedostatek impulzů a příležitostí k učení Zkušenostní rovina (kritické životní události) }Reakce soc. okolí na existenci i chování dítěte }Zkušenosti s vlastními strategiemi chování – co přináší výhody, co potíže, jaké chování je přijímané, jaké odmítané Organizační diagram Příčiny spojené se sociálním okolím dítěte Vnější Sociální Kulturní Politické (legislativní) Ekonomické Rodina Škola