https://osha.europa.eu/en/topics/ds/materials/new-old-clp-pictograms-magnified KLASIFIKACE PORUCH CHOVÁNÍ Obrázek převzat z: https://osha.europa.eu/en/topics/ds/materials/new-old-clp-pictograms-magnified I. MEDICÍNSKÉ HLEDISKO ¢Klasifikace vychází z MKN 10.revize z roku 1993 ¢1) hyperkinetické poruchy (F90) ¢2) poruchy chování (F91) ¢3) smíšené poruchy chování a emocí (vázány na citovou labilitu)(F92) ¢4) emoční poruchy (F93) ¢5) poruchy sociálních funkcí (F94) C:\Users\Jarče\Desktop\80_85121_11_5.jpg Převzato z: http://www.alescenek.cz/detail-zbozi/aplikovana-psychologie-56:1:3/dusevni-poruchy-a-poruchy-chovan i-mezinarodni-klasifikace-nemoci--70051.html s. 250 manuál II. DIMENZIONÁLNÍ HLEDISKO ¢• poruchy chování ¢• osobnostní problémy, psychické problémy ¢• nevyzrálost ¢• socializovaná agrese http://img.profibeauty.eu/stupnice.jpg Převzato z: http://www.profibeauty.cz/content/15-pruvodce-prodluzovanim-vlasu dimenzionální klasifikace se užívá v psychiatrii a ve speciální pedagogice v anglosaských zemích pracuje s dimenzí projevů chování sleduje, jaký stupeň poruchy odpovídá daným projevům chování, jaká je hloubka poruchy, jak je chování jedince výrazné a odlišné od běžného chování užívá statistické metody, jako např. faktorovou analýzu vyhodnocuje shluky více aspektů chování ve vzájemných souvislostech je postavena na 2 posuzovacích škálách chování PCHE se dělí do 4 skupin podle základních vzorců v chování dětí a mladistvých: porucha chování charakteristické verbální nebo fyzickou otevřenou agresí, ničením věcí, negativismem, nezodpovědností, vzdorovitým chováním, odmítáním autority osobnostní problémy, psychické problémy zahrnuje úzkostné chování, uzavřenost je charakteristické přehnanou úzkostí, sociální uzavřeností, izolací, stydlivostí, sensibilitou nevyzrálost chování je charakteristické roztržitostí, problémy s pozorností, pasivitou, denním sněním, leností, pomalostí socializovaná agrese typické chování zahrnující skupinovou agresi, loupeže, záškoláctví a identifikaci s delikventní skupinou zařazení jedince do některé ze skupin závisí na převaze vzorců chování a jejich intenzitě musíme počítat s tím, že jedinec s poruchou chování mívá problémy ve více oblastech, pouze jejich intenzita se může lišit KLASIFIKACE ASEBA ¢ EXTERNALIZOVANÉ PORUCHY CHOVÁNÍ Porušování norem a pravidel Agresivní chování Nedostatek pocitu viny při špatném chování, lhaní, podvádění, krádeže Ničení cizího majetku, odmítání poslušnosti ve škole, rvačky, vyhrožování INTERNALIZOVANÉ PORUCHY Depresivní symptomy projevů s úzkostným chováním Uzavřenost s depresivními projevy Psychosomatické potíže Plačtivost, pocity zbytečnosti, neschopnosti, tematizace sebevraždy, ustrašenost, úzkostnost Málo se raduje, svěřuje, nešťastný, smutný, depresivní, bez zájmu, nezapojuje se Závratě, bolesti hlavy, nevolnosti, častá únava NESESKUPENÉ DIMENZE Sociální problémy Psychické problémy Problémy v pozornosti Osamělost, pocity zneužívání, žárlivost na vrstevníky, neoblíbenost Ulpívavé myšlení, divné myšlenky, chování Nesoustředěnost, neklid, impulzivita, špatné školní výkony III. SOCIÁLNÍ HLEDISKO ¢• porucha chování se sociálním základem - disociální chování ¢ ¢ ¢• asociální porucha chování ¢ ¢ ¢• porucha chování antisociálního rázu, delikvence http://nd04.jxs.cz/233/299/9dd221c693_72829416_o2.png Převzato z: http://vtipy7.blog.cz/1101/bart-simpson; http://www.postavy.cz/hadak/; http://pt.simpsons.wikia.com/wiki/Nelson_Muntz Haďák http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20110529190559/simpsons/pt/images/8/80/524597872_7b3e7d48fd.j pg Sociální klasifikace sociální dimenze je základním měřítkem pro diagnostiku poruchy orientuje se na charakter konfliktu se sociálním prostředím, ve kterém jedinec žije porucha chování se sociálním základem poruchy chování, které se projevují nebo jsou důsledkem narušení výchovného procesu nebo širších sociálních vztahů disociální chování chování, které se dá zvládnout přiměřenými pedagogickými postupy za pomoci odborníků formou poradenské nebo ambulantní terapeutické péče mohou být reakcí na nevhodné výchovné postoje a nepochopení dospělých asociální porucha chování porucha chování, která má výrazný dopad do sociálních vztahů jedince chování neodpovídá mravním normám společnosti, nedosahuje však ještě úrovně ničení společenských hodnot bývá vázána na starší školní věk, může být záležitostí patologickou porucha chování antisociálního rázu, delikvence chování, kterým jedinec porušuje právní normy společnosti, ve které žije uvědomované protispolečenské chování kriminálního charakteru, činy porušující zákonné nebo jiné normy chování je namířeno proti společenským normám, proti společnosti vyznačuje se nejvyšší mírou společenské nebezpečnosti a nejvyšším stupněm narušenosti chování je trestně stíhatelné jako přestupky nebo trestné činy vykazuje značnou míru recidivy, bývá spojeno s výraznou agresivitou a motivováno úsilím škodit jedinci s antisociálním chováním si dopady svých činů uvědomují delikventní děti a mladiství trpí často dalšími emocionálními poruchami a poruchami chování IV. ŠKOLSKÉ HLEDISKO ¢• poruchy chování vyplývají z konfliktu ¢ - záškoláctví, lhaní, krádeže ¢ ¢• poruchy chování spojené s násilím ¢ - agrese, šikana, loupeže ¢ ¢• poruchy chování související se závislostí Školské klasifikace poruch chování třídění poruch chování do 3 základních oblastí, kritériem je charakter chování, který se poruchou projevuje porucha chování vyplývající z konfliktu - záškoláctví, lhaní, krádeže poruchy chování spojené s násilím - agrese, šikana, loupeže poruchy chování související se závislostí - toxikomanie, závislost na automatech z pedagogického pohledu je nezbytné mít na paměti, že porucha emocí a chování ovlivńuje možnosti rozvoje, vzdělávání i pracovního zařazení, proto je nutné poskytnout těmto jedincům kompetentní podporu s cílem co nejmenšího omezení v jejich perspektivách V. KLASIFIKACE MYSCHKERA ¢• poruchy chování s externími vlivy ¢agrese, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita ¢• poruchy chování s interními vlivy ¢strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku ¢• nezralé sociální vztahy ¢snížení schopnosti koncentrace, infantilní chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost ¢• socializovaná delikvence ¢násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů ¢ repektuje školské i psychiatrické hledisko a rozděluje PE a PCH do 4 skupin: 1. PCH s externími vlivy – agrese, hyperaktiviy, porucha pozornosti, impulzivita 2. PCH s interními vlivy – strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku 3. Nezralé soc. vztahy – snížení schopnosti koncentrace, infantilní chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost 4. Socializovaná delikvence - násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů