JÁ JAKO UČITEL – JAKÉ JE MOJE PROFESNÍ SEBEPOJETÍ? 1. (Ne)motivace ke studiu naplňuje mě práce s dětmi mám zkušenosti z dětských táborů vždy jsem chtěl být učitelem, PdF MU od počátku jasná volba bývalý učitel jako vzor sen od dětství (panenky nebo sourozenci jako žáci) pomoc, doučování spolužáků rodič jako inspirace babička jako vzor učím celý život vychovávám své sourozence když jsem nesouhlasil se svými učiteli, říkal jsem si, jaký bych byl já učitel volba byla náhodná, ale utvrzuji se v tom, že jsem tady správně po absolvování předmětů společného základu jsem se pro profesi přímo nadchla pokud nebudu dobrou učitelkou, tak jí radši být nechci děsí mě představa, že vůbec nějaká učitelka budu učitelská profese jako zadní vrátka nikdy jsem učitelem být nechtěl 2. Možnosti učitelské profese  ovlivnit život lidí kolem sebe  přispět ke změně v současném školství  přispět ke změně ve společnosti  šířit zájem o vlastní obor  pomáhat lidem v jejich osobním růstu  otvírat lidem nové možnosti  umožnit žákům, aby byli šťastní  možnost být starostlivou učitelkou „maminkou“ nebo učitelem „bavičem“, „šoumenem“  předávat mladé generaci hodnoty  učitel hraje nejvýznamnější roli v životě dítěte hned po rodině  vytvořit ve světě facebooku a virtuálního světa třídní „rodinu“ 3. Pozitiva profese  člověk se při práci nenudí  dva měsíce prázdnin 4. Negativa profese  neustálý kontakt s lidmi vyčerpává  stres, nervy s tými deckami  práce nekončí odchodem z práce 5. Rizika profese  přenášení osobních problémů do výuky  vliv náladovosti na výsledky práce  chuť dát nevychovancům pár pohlavků  nošení si práce domů  oblíbenci versus otloukánci, vyvrhelové  škatulkování  přeplněné třídy  nepřiměřené platy  spíše než profese „životní styl“ 6. Slabé stránky mého učitelského Já  neumím kritizovat  jsem až moc hodná  neumím komunikovat s rodiči  nemám dost ráznosti a sebevědomí  neumím zachovat klid v konfliktních situacích  ne vždy se vyjadřuji srozumitelně  první neúspěch mě odrazuje  nezodpovědnost – vše dělám na poslední chvíli  nervozita, hlavně při komunikaci před cizími lidmi  nejistota ve vztahu k dětem  jsem tvrdohlavý  odkládání povinností  empatie – přílišná empatie může hodně vyčerpávat  nemám příliš zvučný, hlasitý projev  chci být nejlepší – slabá, nebo silná stránka?  překračuji pravidla – ve snaze zalíbit se  reaguji labilně, impulzivně  jsem netrpělivá, někdy i zaujatá 7. Mé obavy  Nejsem nudný/á?  Zvládnu to?  Hodím se pro tuto profesi?  Co když mě žáci nebudou mít rádi?  Zvládnu velký počet žáků ve třídě?  Zvládnu řešit nekázeň žáků?  Zvládnu děti v pubertě?  Odhadnu rozsah a důležitost informací, které žákům budu předkládat?  Co když naučím někoho něco špatně?  Co když budou vědět víc než já?  Co když nezapadnu mezi kolegy?  Co když nenajdu práci? 8. Silné stránky mého učitelského Já  baví mě práce s lidmi  ráda trávím s dětmi čas  schopnost empatie a naslouchání  schopnost vysvětlit  asertivita  jsem vůdčí typ  jsem rád středem pozornosti  příjemné vystupování  radost i z malého úspěchu žáků  schopnost být přísný  mám co nabídnout (rozhled, zájmy)  schopnost improvizace  zajímá mě, jak velkého zlepšení chtějí dosáhnout děti, nejen to, co očekávají jejich rodiče  umím si hrát  trpělivost  důslednost  schopnost vymezit mantinely  otevřenost dialogu  dokážu si sebe představit za katedrou  je to práce, která by mě mohla bavit  přirozená autorita  férovost  schopnost přijmout kritiku a poučit se z ní  děti mě mají rády  silný, zvučný hlas  mám jasnou představu o tom, jak chci pracovat v hodinách  jsem pečlivá  ověřuji informace  jsem exhibicionistka a herečka  jsem spolehlivý, dodržím to, co slíbím  jsem plná ideálů a nadějí 9. Odmítám  netrpělivost a neochotu u učitelů  aroganci, povýšenost  uspávače hadů  škatulkování  vytváření rozdílů mezi hochy a dívkami  získávání obliby tím, že budu zavírat oči nad věcmi a chováním, které není správné  nadměrné shovívavosti nad morálními prohřešky žáků  učitele v roli generála  křik, nadávání  chrlení informací  klasické biflování  frustraci a její vybíjení si na žácích  kamarádský vztah mezi učitelem a žákem  laxní přístup k výuce („neučení“)  Nedovolím zničit mé sebevědomí! 10. Ideální profesní Já/nároky na profesi učitele versus drsná realita? Být dobrým učitelem je komplexní a složitý úkol. x Učitel musí mít hroší kůži a měl by držet hubu a krok. a) vztah učitele k žákům a žáků k učiteli  zná své žáky  je oblíbený  respektuje žáka  je schopen komunikovat s žáky i mimo výuku  je považován za dobrého učitele  vzpomíná se na něj v dobrém  aktivně se účastní činností, které vykonávají žáci  poskytuje žákům zpětnou vazbu  je nápomocný žákům  umí se vcítit do pocitů žáků  má respekt  je schopen a ochoten individuálního přístupu k žákům  přísný, ale spravedlivý  být s žáky, ne proti nim  žáci se na něj mohou spolehnout b) osobnostní předpoklady, charakterové vlastnosti a specifika  měl by být vtipný  inspirativní  energický  objektivní  mít autoritu  otevřený  trpělivý  pohotový – ví, jak reagovat v každé situaci  být nezaujatý  chápavý  důsledný  flexibilní  Měl by být především člověkem. c) schopnosti a dovednosti  schopnost motivovat  schopnost chválit a podporovat  schopnost naslouchat  má organizační schopnosti  schopný improvizace  schopnost oddělit pracovní život od soukromého d) vzdělání, pracovní dovednosti a návyky  vyžaduje současně vzdělání, osobnostní předpoklady, nadání  je dostatečně vzdělaný  má všeobecný přehled  má potřebu neustále se vzdělávat  má zájem o vyučovaný obor  využívá různé metody a formy práce  je schopen zpestřit učivo o příklady z každodenního života  systematický v práci  neměl by se bát zeptat a požádat o radu  poctivě se připravovat má chuť do práce  umí motivovat ke spolupráci  měl by mít jasné pojetí vlastní výuky a žáka  organizující mimoškolní aktivity  prožívající dobrý pocit, že něco naučil  výuka není nudná  angažuje se v práci pro školu  nepracuje pouze proto, aby uživil rodinu a zaplatil nájem e) morální a duchovní kvality  být schopen uznat chybu  být hoden důvěry  být vzorem, předávat hodnoty  uvědomuje si nutnost sebepoznání  je schopen sebereflexe  zachovává klid a pozitivní přístup  vede žáky ke vztahu ke kultuře a přírodě f) jaký by měl vyvolávat dojem, komunikativní dovednosti  kultivovanost  nepůsobí zapškle a ušlápnutě  působí solidně, není na něm nic, co by zastiňovalo učení  měl by mít vystupování dámy/džentlmena  sebevědomý a vyrovnaný  dobrý projev, schopnost správně mluvit  svým jednáním vytváří příjemnou atmosféru  dává najevo, že být slušný člověk neznamená být suchar  má respekt svých kolegů 11. Pojetí žáka  aktivní, účastnící se diskuzí  schopný argumentovat  zodpovědný za sebe a za své jednání  slušně se chová  plní úkoly  je pozorný  ctí autoritu  nebojí se říct, co se mu nelíbí, co by chtěl jinak  přicházejí s vlastními nápady x  je jim všechno jedno, nejeví o nic zájem, nic je nezajímá 12. Několik vět na závěr  Jak to všechno dopadne?  Je zde vůbec prostor na nějaké chyby?  Vím, že mě čeká ještě dlouhá cesta.  Má to smysl!  Nejlepší bude začít už teď.  Veĺmi sa na to teším, a viem, že to príde.  Za padesát let budu pedagogem, na kterého bude nejedno dítko spokojeně vzpomínat.