PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SEMINÁŘ 1 Pedagogická komunikace je vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výchovně vzdělávacím cílům, informace jsou zprostředkovány jazykovými a nejazykovými prostředky. ??? Jaká pravidla/principy komunikace je třeba dodržovat, abychom mohli hovořit o pedagogické komunikaci funkční? Koncepce funkční pedagogické komunikace zahrnuje pět principů: o kooperace – spolupracuj s partnery; repliky formuluj, na základě toho, jak je dialog vyžaduje; o maxima kvantity – řekni dost, ale neříkej víc, než je nezbytné; sdělení musí být informativní, ale současně co nejúspornější; o maxima kvality – nelži, neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů; o maxima relevance – řekni to, co je v daném okamžiku důležité a vhodné vzhledem k tématu, cílům; o maxima způsobu – vyjadřuj se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně. ??? K čemu pedagogická komunikace slouží? Jaké jsou její funkce? Funkce pedagogické komunikace: o zprostředkovává společnou činnost účastníků, pracovní postupy; o zprostředkovává vzájemná působení účastníků (výměna informací, zkušeností, motivů ad.); o zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; o konstituuje každý výchovně vzdělávací systém; o formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména osobnost žáků; o je prostředkem k uskutečnění výchovy a vzdělávání; cíl, učivo, metody vystupují v pedagogickém procesu ve slovní či mimoslovní podobě. ??? Jakou podobu může mít (z hlediska přípravy) pedagogická komunikace? Tři podoby pedagogické komunikace: detailně připravená komunikace – podoba téměř naprogramované komunikace, rámcově připravená komunikace – učitel odhadne, jak bude komunikace probíhat, které možnosti připadají v úvahu, nepřipravená komunikace – jedinečné a neopakovatelné situace; nelze tyto situace předvídat, ale je třeba je vyřešit; je nutné vcítit se do stavu ostatních účastníků, odhadnout logiku vývoje událostí, možné důsledky a pohotově i správně zareagovat; zkušený učitel se z podobných situací umí poučit. Účastníci pedagogické komunikace: vychovávající a vychovávaný ??? Koho můžeme zařadit do kategorie vychovávající, koho do kategorie vychovávaný? ÚKOLY K ZAMYŠLENÍ 1. Popište příklad (s nímž jste se setkali v roli žáka či studenta) a) optimální pedagogické komunikace, b) nevyhovující, nesprávné pedagogické komunikace. 2. Uveďte, v čem spočívají (ve vztahu k pedagogické komunikaci či sociální vůbec) vaše a) silné a b) slabé stránky. 3. Zhodnoťte ukázku, kterou jste zhlédli (viz níže uvedený odkaz do 2:38) z hlediska výše uvedených kritérií pedagogické komunikace. Odkaz: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE--- POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU- SEZNAMENI-S- LITOSFEROU.html/#video_hospitace 4. Odpovězte formou volné výpovědi na otázku: Já jako učitel/pedagog – jaké je moje profesní sebepojetí? Přemýšlejte o sobě jako učiteli/pedagogovi, jakým jste, případně chcete být, učitelem, co jako učitel umíte, můžete, chcete, měli byste či mohli byste dělat. Rozsah není omezen. Vaše odpovědi budou východiskem pro naši další práci.