Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz ¨ ¨Základní pojmy: ¨Sociální interakce – vzájemné aktivní působení, ovlivňování jedinců, skupin a prostředí; jeden subjekt vyvolává svým jednáním změnu v jednání druhého subjektu (Hartl, Psychologický slovník, 1994) ¨Pedagogická interakce – vzájemné působení dvou nebo více subjektů v průběhu výchovně vzdělávacího procesu (Šikulová) ¨Sociální komunikace – Sdělování, tj. výměna informací (Mareš, Křivohlavý, Komunikace ve škole, 1995) ¨Pedagogická komunikace – Vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům (Gavora, Pedagogická komunikácia v základnej škole, 1988) ¨ ¨Funkce pedagogické komunikace ve v-v procesu: ¨zprostředkovává společnou činnost účastníků nebo jednotlivých pracovních skupin; ¨zprostředkovává vzájemné působení účastníků v nejširším smyslu včetně výměny informací, zkušeností, ale i motivů, postojů, emocí; ¨zprostředkovává osobní i neosobní vztahy; ¨formuje všechny účastníky pedagogického procesu, zejména pak osobnost žáků; ¨je prostředkem k uskutečňování výchovy a vzdělávání, neboť cíl, učivo, metody atd. nemohou vystupovat v pedagogickém procesu přímo, ale ve slovní či mimoslovní podobě; ¨konstituuje každý výchovně vzdělávací systém, neboť tvoří jednu z jeho hlavních složek, zajišťuje jeho fungování, vnáší do něj pohyb, vývoj, dynamiku, udržuje jeho stabilitu. ¨ } } }Takhle ne! }Pedagogická komunikace: vzájemná výměna informací mezi účastníky výchovně vzdělávacího procesu, která slouží výukovým cílům } }Výuková komunikace: výměna informací mezi učitelem a žáky v rámci vyučovací jednotky } } }Vyzkoušet si různé komunikační situace v rámci výukové komunikace } }Ukázka pedagogické komunikace: vystoupení v rozsahu cca 20 minut }Zpětná vazba od kolegů }Vlastní sebereflexe na základě videonahrávky }Aktivní účast na seminářích }1) Stimulace posluchačů, atmosféra }2) Hromadné vyučování }3) Verbální komunikace – kladení otázek nižší a vyšší kognitivní náročnosti, otevřené a uzavřené otázky }4) Verbální komunikace – facilitační otázky }5) Verbální komunikace – zpětná vazba } }6) Paralingvistické projevy – hlasitost a dynamika projevu, tónová výška hlasu, délka projevu, pauzy… }7) Neverbální komunikace – gestika, mimika, zrakový kontakt… }8) Neverbální komunikace - proxemika }9) Prezentační dovednosti - powerpoint }10) Skupinové vyučování – techniky práce se skupinou } }11) Skupinové vyučování – techniky práce se skupinou }12) Problémové komunikační situace - nekázeň }13) Využití prostoru v pedagogické komunikaci }14) Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání a empatie } }GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989. 164 s. ISBN 80-04-21854-7. }MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. }Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy-dovednosti-poruchy. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 146 s. ISBN 8024708582 }ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. 296 s. } }Facilitace }http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/2801/facilitace.pdf