Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz -atmosféra x klima - }Klima školní třídy: dlouhodobější emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy ve třídě, míra integrity, spolupráce a pohody ve třídě, kterou vnímají specifickým způsobem žáci i učitelé (Švec, 1996) }Atmosféra školní třídy: vyjadřuje spíše okamžitý stav, vzniklý pod vlivem specifických podnětů. Může se měnit i v průběhu dne, v rámci předmětů, s příchodem jiného učitele - - -zajišťují originalitu, jsou prvkem motivace, mohou být nástrojem k dosahování cílů -hudba, zvuky, přítmí, přednesové čtení apod. -seznamovačky a ice-breakery -pravidla naší třídy -… } -aktivity, při kterých se opakují či jinak zvýrazňují jména a vlastnosti jednotlivých účastníků (např. jméno + vlastnost, která začíná na stejné písmeno, báječná Barbora). -cílem je dozvědět se jména všech ostatních a zapamatovat si je (proto organizujeme více aktivit tohoto typu) -důležité je, aby informace byly přidávány dobrovolně, nenuceně a aby nebyly příliš osobní (např. místo odkud pocházím, oblíbené jídlo, apod.). -příklad: žáci vytvářejí podle daných kritérií řadu (např. podle měsíce narození, podle délky vlasů apod.) } }ledolamy, hry na prolomení ostychu }mají uvolnit napětí účastníků, kteří se navzájem neznají, navodit osobnější atmosféru, částečně odstranit odstup mezi účastníky } }je nutné brát v úvahu s jakou skupinou pracujeme a všímat si i problémů, které mohou nastat u jednotlivců (ne každý zvládá blízký osobní kontakt s neznámými lidmi) } }příklad: žáci mají za úkol nastoupit do tvaru, který zadá učitel. Mohou komunikovat verbálně i neverbálně, ale mají omezený časový limit ( 3 – 5 minut, záleží na učiteli ) } http://www.skola-chrast.net/tridy/3b/pravidla_1.jpg } }Výkon = schopnosti x motivace } }Motivace ◦A) vnitřní ◦B) vnější }1) smysluplnost }2) spolupráce }3) svobodná volba }4) zpětná vazba } }VY – vysvětlení }U – ukázka }Č – činnost }O – oprava }V – pomůcky pro vybavování z paměti }A – aktivní vybavování z paměti }T – testování }? – ptát se -Oční kontakt -Úsměv, kývnutí hlavou -Gestikulace -Posturika -Proxemika -Haptika -Síla hlasu -Ticho a přestávky v projevu učitele -Tempo řeči učitele }1) Jaké seznamovací aktivity a ice-breakery byste použili pro navození atmosféry ve vaší třídě? } 2) Využili byste ve své třídě „Pravidla naší třídy“ zformulované žáky? Uveďte pro a proti. }3) Proč je pro žáky z hlediska motivace k další činnosti důležitá zpětná vazba? }4) Uveďte alespoň tři způsoby, jak motivovat žáka neverbálně. }5) Jakou roli má „ticho“ ve vyučování? }