Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz } }učitelské otázky jsou považovány za klíčový prvek procesu učení, a to nejen ve školní třídě. }podle Postmana (1979) je veškeré naše poznání výsledkem tázání, a proto je možné říci, že kladení otázek učitelem je jedním z nejdůležitějších intelektuálních nástrojů - }otevřené (založené na obsahové volnosti odpovědi). Na otevřenou otázku neexistuje jen jedna správná odpověď, která by byla dopředu dána. V běžné komunikaci nalezneme větší množství otázek otevřených než uzavřených, zatímco ve výukové komunikaci je tomu naopak. } }uzavřené (založené většinou na výběru z nabídnutých možností odpovědi či jednoznačné odpovědi) ◦zjišťující (ano – ne, vlévá se…) ◦doplňující (Kdy se narodil…? Kam se vlévá…?) } }systémem vyhodnocení kognitivní náročnosti otázky je taxonomický systém Benjamina Blooma, který odlišuje tyto kognitivní procesy: ◦(1) zapamatovat; ◦(2) porozumět; ◦(3) aplikovat; ◦(4) analyzovat; ◦(5) hodnotit; ◦(6) tvořit }otázky nižší kognitivní náročnosti jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Tento typ otázek koresponduje s úrovní „zapamatování“ (případně „porozumění“) dle Bloomovy taxonomie } }otázky vyšší kognitivní náročnosti splňují dvě podmínky: } } 1. dle Bloomovy taxonomické tabulky se vztahují na zbylé kognitivní procesy } 2. odpověď na takovou otázku nesmí být přímo dostupná } z učebnice či jiného materiálu, který mají žáci k dispozici. }O jaký typ otázky se jedná? }„Zhodnoťte dopad vlády Marie Terezie pro české země…“ } }A) žák může vytvořit odpověď na základě svých znalostí (vyšší kognitivní proces), }B) žák si může vybavit odpověď na tuto otázku z minulé hodiny (nižší kognitivní proces). }U: Aktivní volební právo je od osmnácti let, to znamená, že od osmnácti let můžete, jestli chcete, jít volit. Na kom to záleží? }Ž Monika: Na sobě. }U: Máte jít volit, nebo ne? }Ž Monika: Jak chcem. }Ž Pavel: (ve stejnou chvíli jako Monika) Měli bysme. }U: Proč? (na Pavla) Proč jo a proč ne? (na třídu) }(šum ve třídě) }Ž Pavel: Jo, tak já nevím… }U: Tak říkáš jo, tak třeba nějaký důvod, proč jo? (na Pavla) }Ž Pavel: Tak já nevím… protože vyjadřujeme, jako že s kterou stranou sympatizujeme. }Kritikové školního vzdělávání dlouhodobě tvrdí, že učitelé vedou žáky pouze k memorování a osvojení si faktů, ovšem bez důrazu na vyšší kognitivní procesy myšlení, jako je aplikace, syntéza či hodnocení. } }Základní chybou takové kritiky je nejenom její snaha po kopírování módních vlivů, ale někdy i absence empirického důkazu, o který by mohl být opřen tak´závažný hodnotový soud. }Formulujte: }1. Uzavřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. }2. Uzavřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. }3. Otevřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. }4. Otevřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. } }Odpovědi porovnejte s textem: }Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Roman Švaříček): }Dostupný z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/121 } }