Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz } }odlišná organizační forma od hromadného vyučování }záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci musí spolupracovat, musí spolu komunikovat }využívá poznatků sociální psychologie a sociální pedagogiky o tom, že práce ve skupině usnadňuje učení, motivuje a umožňuje regulovat činnost jejích členů } }Učitel postupuje formálně a s minimálním efektem nebo tuto formu přeceňuje, očekává, že se dobré výsledky dostaví automaticky, bez ohledu na zvláštnosti cílů, učiva, sociálních vztahů mezi žáky }Učitel nedokáže sestavit, takové žákovské skupiny, jejichž složení by odpovídalo požadovaným úkolům }Učitel neumí zorganizovat počáteční, etapu skupinové práce. Navozuje skupinovou práci stereotypně (např. pokynem: Poraďte se ve skupinách) }Učitel neumí vhodně řídit, průběh skupinové práce } } } } }Příklad projektového vyučování: ◦plánování tématu projektu ◦plánování procesu projektového vyučování ◦realizace ◦prezentace ◦hodnocení ◦ ◦ } }metody podání učiva }problémové metody }projektové metody }metody pracovní, laboratorní práce }metody opakování a procvičování }nácvik poznávacích procesů, motorický trénink (sportovní činnost ap.) }řešení výchovných problémů týkajících se žákovského kolektivu }Jaká témata z Vašeho oboru jsou vhodná pro skupinové vyučování a jaká naopak vhodná nejsou? }Jak by se lišil úvodní postup ve skupinovém vyučování oproti hromadnému vyučování? }Na základě jakých kritérii byste tvořili skupiny pro skupinové vyučování? }