Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz } }prostorové chování }proxemika je sdělování oddálením či přiblížením }vzdálenost může ovlivňovat mezilidskou komunikaci: proxemika vyjadřuje vliv vzdálenosti na úroveň komunikace } }Veřejná zóna: 900 cm - 350 cm. Vnímáme při ní několik osob. Patří sem veřejné projevy. }Společenská zóna: 350 - 120 cm. Setkáme se s ní při kontaktu v zaměstnání, úředních jednáních atd. }Osobní zóna: rozmezí 120 - 45 cm. Jde při ní o důvěrnější sdělování informací. }Intimní zóna: je od 45 - 0 cm. Týká se většinou pouze rodiny a nejbližších lidí. }Ve škole jsou běžné situace, kdy je rozmístění účastníků neměnné. Jak může přesto učitel využívat prostoru třídy? }Má tzv. sálové uspořádání vliv na pedagogickou komunikaci? }Komunikuje učitel se všemi žáky stejně nebo jsou ve třídě místa s různou mírou aktivity? } Gavora (1994) podobu této zóny vysvětluje tím, že velký význam zde má fyzická blízkost, kdy učitel komunikuje především s těmi žáky, kteří jsou k němu nejblíže a se kterými může navázat vizuální kontakt. }Ovlivňují žáci akční zónu a pedagogickou komunikaci? }Termín „zóna aktivní účasti“ používá Atwoodová a Leitnerová (in Mareš, Křivohlavý, 1995) pro pojmenování procesu, kdy je komunikace a podoba komunikačních zón ovlivňována zvýšenou aktivitou ze strany žáků´. } }Schnitzerová a Kontírová (1995, 1996) doložily, že žáci sedící v zóně aktivní účasti nejen vykazují vyšší míru aktivity, ale zároveň vykazují nižší míru aktivity nežádoucí. Navíc žáci, kteří bývají označováni za prospěchově podprůměrné, častěji obsazují místa mimo fyzický a zrakový kontakt vyučujícího (tedy mimo zónu). } }a) kooperativní }b) konkurenční }c) Konverzační } A } A } }A B B B } } }a) Pro zkoušení žáka }b) Pro práci žáků ve dvojici }c) Pro spolupráci žáků na zadaném úkolu } A } A } }A B B B } } }Komunikační procesy na II. Stupni základní školy z hlediska prostorového uspořádání jednotlivých aktérů (Veronika Domkářová): } http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/201/316 }Studia paedagogica Vol. 17, No. 2 (2012): } Keď zasadací poriadok funguje alebo učiteľsko-žiacke preferencie pri obsadzovaní priestoru školskej triedy (Jarmila Bradová) } } } }doprovází a podporuje verbální sdělení }oslabuje verbální sdělení }zesiluje verbální sdělení }odporuje verbálnímu sdělení }nahrazuje verbální sdělení }vyjadřuje naslouchání (nebo opak) }vyjadřuje stanovisko }reguluje průběh dialogu }vyjadřuje subjektivní stav }vyjasňuje vztah } }Úkol: Ilustrujte na příkladu prostorového chování učitele }