Pedagogická komunikace Paralingvistické projevy Hana Medvedová http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRbfaa9lk22AvuBkR0buf4FDS48sG5Tp8TYFFI3i4ShEP0OpcZzRg Paralingvistická (zvuková) komunikace •Paralingvistika je vědní obor, jehož předmětem je zkoumání jsou doprovodné rysy verbální komunikace, které podstatnou měrou ovlivňují význam a smysl komunikování, a to jak na straně odesílatele, tak na straně příjemce. Jedná se o mimojazykový faktor, který dokresluje verbální komunikační projev a v řadě případů i charakterizuje osobnost mluvčího (odesílatele sdělení). Model paraligvistické komunikace Komunikace slovní Mezi základní prvky paraligvistické komunikace se obvykle řadí: Hlasitost projevu •Hlasitost projevu charakterizuje mluvčího jako osobnost, snahu po zapůsobení na posluchače i jeho pozornost. Hlasitý projev obvykle charakterizuje vitalitu mluvčího, jeho sebevědomí, přátelskost, uvolněnost, suverenitu, někdy také nedostatečné ovládání se a afektovanost. Naproti tomu mimořádně tichý projev naznačuje trému, nesmělost, stydlivost, někdy však také rozhodnost a snahu upoutání pozornosti, zejména v kombinaci se zpomalením rychlosti projevu a jeho zdůrazněním pomocí jednoznačných a výrazných neverbálních signálů. Obvykle se doporučuje hlasitost projevu střídat a zamezit tím určité monotónnosti především v případě delšího projevu. Výška hlasu •Výška hlasu je individuální charakteristikou mluvčího. Hlas je obvykle chrakterizován podle charakteristických kmitočtů jako čistý, ostrý, sametový, dunivý, nakřáplý, skuhravý, chraplavý apod. Výška hlasu identifikuje mluvčího a ovlivňuje i pocitovou stránku vnímání sdělení příjemcem. Přesvědčivěji a důvěryhodněji působí hlas hlubší, vysoko posazený hlas budí dojem slabosti a při telefonním hovoru může příjemce i znervózňovat. Pomocí vhodného tónu hlasu lze zdůraznit význam slov ve škále: upřímný-příjemný-šťastný-smutný-sebejistý-pravdivý. http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT2RfOl4TahpH1I_mNToh-fZHCF9TgYpctDw-9AoLYfVDDmuwrC3A Barva a emoční zabarvení hlasu •Barva a emoční zabarvení hlasu je další individuální charakteristikou mluvčího a jeho situace. Na rozdíl od výšky hlasu moduluje barva hlasu momentální náladu a emoční stav mluvčího. Z psychologických výzkumů vyplývá, že zabarvením hlasu lze vyjádřit osm různých emocí-lásku, hněv, nudu, veselí, netrpělivost, radost, smutek, uspokojení. Intonace a proměnlivost hlasového zabarvení zdůrazňuje hlasový projev a zesiluje jej. Například poklesnutí hlasem na konci věty působí velmi důrazně. Rozeznávání i jemných odstínů zabarvení hlasu a citlivá vnímavost k melodii hlasu je charakteristická především pro ženy a hudebně nadané osoby. Nic se však nemusí přehánět, protože přirozená melodičnost hlasu (sametová jedovatost, úlisnost) působí afektovaně, karikaturně a přehrávaně. Naproti tomu monoónnost je vnímána jako projev chladný, nudný, nezajímavý a uspávající. Objem a kvalita sdělení i řeči •Objem a kvalita sdělení i řeči jsou charakterizovány množstvím slov, kterými mluvčí předá určité sdělení, nebo která vyřkne za určitý časový interval. Obecně platí, že ženy vyřknou za den více než dvojnásobně slov než muži a absolventi technických vysokých škol se vyznačují koncentrovanějším vyjadřováním než absolventi humanitních směrů. Kvalita projevu závisí na tom, jak je sdělení srozumitelné, přiměřené, neurčité, nejednoznačné, s obsahem přemíry redundantních informací. Kvalita sdělení závisí na správné výslovnosti (pečlivá, nepečlivá, nedbalá, nesprávná, přehnaná). Kvalita řeči je posuzována podle přiměřené délky vět, kdy na jedné straně hovoříme o stručnosti až úsečnosti (používání téměř holých vět) a na druhé straně se jedná o rozvláčnosti a upovídanosti. Rychlost projevu •Rychlost projevu významně ovlivňuje vnímání jeho srozumitelnost; rychlá řeč vede snadno k únavě a ztrátě pozornosti posluchače. Proto se doporučuje podstatné, závažné a významné informace říkat důrazněji a pomaleji. Rychlejší tempo řeči je charakteristické pro temperamentní a impulzivní mluvčí, může být však také znakem nervozity a jisté nevázanosti. Pomalejší tempo je charakteristické pro vyrovnanost, rozvážnost, věcnost, serióznost, někdy váhavost a retardovanou aktivitu. Projev získá na dynamice, švihu a energii, pokud střídáme různá tempa řeči. Plynulost, pomlky a frázování •Plynulost, pomlky a frázování ovlivňují a upřesňují způsob chápání sdělení příjemcem-posluchačem. Cílení, respektive úmyslná pomlka může znamenat výzvu, očekávání, požadavek ba zvýšení pozornosti, příležitost pro zamyšlení pro posluchače i mluvčího, v případě neúmyslné pomlky se může jednat o projev bezradnosti, váhání, nejistoty, rozpaků, nesoustředěnosti, hledání správného a přesného výrazu a v expresivním pojetí i o projev uraženosti a pohrdání. Slovní vata •Slovní vata je označení pro slova, jimiž mluvčí svůj projev vyplňuje, ale které nemají pro komunikované sdělení žádný význam. Obvykle se jedná o stereotypní a pro mluvčího charakteristickou výplň mezi slovy či větami, kdy mluvčí hledá správný a přesný výraz, nebo je emočně diskvalifikován (například trémou). Slovní vatou bývají citoslovce, adjektiva apod. (například že ano, prostě, jaksi, tedy, abych pravdu řekl) výplňové zvuky (ááá, ehm, ééé) apod. Chyby v projevu •Chyby v projevu bývají nejrůznějšího druhu. Může se jednat o chybnou artikulaci, nesprávnou výslovnost písmen (r, ř, š, l), přeříkávání, zadrhávání, koktání, polykání koncovek, nevhodně volená slova, vulgarizmy, slangové výrazy, nedokončování vět, nedržení se tématu, opomenutí všech avizovaných faktorů (například mluvčí tvrdí, že ,,vliv mají čtyři faktory“, ale v projevu dále uvede dva a další zcela ignoruje). Jako nejvíce rušivé paralingvistické nedostatky jsou posluchači vnímány nesebevědomý projev, špatná výslovnost a artikulace, příliš rychlá řeč, nedostatečná slovní zásoba a chudý verbální projev. Cvičení •Shrnutí: •Velmi podstatnou roli v komunikaci hraje její neverbální a paralingvistická složka. Traduje se (Bradbury, 2001; Klapetek, 2008), že jejich společný podíl je až na 93 % a i když jiné výzkumu toto číslo nepotvrzují (Lapakko, 1997), velký význam mimoslovné komunikace nepopírají. •Následující příklad je velmi stručným záznamem přijímacího pohovoru, ve kterém jsou některé neverbální a paralingvistické složky uvedené. Zkuste je najít dříve než si přečtete jejich výčet na další stránce. • http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTWo2xK3IjsdA93SozxtoePE_f2Kn32Z0RRz6U1TcDOmsEMeYJ76w Cvičení •Shrnutí: máte asi pocit, že předchozí popis je příliš stručný a jistě máte pravdu. Během toho pohovoru by bylo možné sledovat mnoho dalších projevů, a proto uveďte, co dalšího byste si jako pozorovatelé probíhající mimoslovné interakce mohli všimnout. •CVIČENÍ – jmenovat 3 minuty své klady spolužákovi • •CVIČENÍ – povídání bez neverbální složky • •CVIČENÍ – předvést vybranou emoci • Cvičení 2 Konec prezentace http://chrz.wz.cz/stranky/img/705_06.jpg