Pedagogická komunikace Zpětná vazba Hana Medvedová Co je zpětná vazba •Zpětná vazba je termín vyskytující se v mnoha variantách a převlecích jak v technických i společenských vědách, tak i v běžné komunikaci. •Nejčastěji se popisuje jako součást procesu supervize, zvlášť pak u supervizních pracovních skupin nebo týmů. •Lidé si mohou předávat zpětnovazební informace buď neverbálně, převážně prostřednictvím mimiky, gest a postojů, nebo verbálně. •Lidé o sobě navzájem hovoří, sdělují si informace a většinou také chtějí slyšet reakce na své jednání. Celý lidský svět a kultura jsou založeny na komunikaci. •Proč zavádět speciální termín ,,zpětná vazba“, když jde přece ,,jen o to, že spolu lidé mluví“. Oproti pouhé lidské komunikaci je zpětná vazba něco, co potřebujeme ke svému vývoji, co tento vývoj často vyvolá, inspiruje, provokuje. Cílená zpětná vazba •Cílená zpětná vazba pomáhá člověku nahlédnout do sebe samého a lépe porozumět chování lidí, se kterými přichází do kontaktu. •Jedná se o zpětnou vazbu chtěnou, která je zaměřena na nějakou charakteristiku (odtud slovo ,,cílená“) •Je pro ni typické, že je vyvolána záměrně, většinou někým zvenčí, kdo ji iniciuje. Vymezení pojmů •Protože zpětná vazba je víceoborovým nástrojem (od psychologie přes pedagogiku, andragogiku, psychoterapii až po nejrůznější volnočasové aktivity a školení), dostala do vínku mnohá pojmenování. Co oblast, to jiný název spojený s cíleným zpětnovazebním, procesem. •V anglicky psané lit. Se cílená zpětná vazba často spojuje s výrazy reflection, debriefing, rewieving nebo procesing. •V našem prostředí se v souvislosti s cílenou zpětnou vazbou můžeme nejčastěji setkat s náslůedujícími pojmy: Debriefing, reflexe, review, sharing, zpětná vazba K čemu je cílená zpětná vazba? •Cílenou zpětnou vazbu můžeme označit za součást výchovy v nejširším slova smyslu-tedy procesu, kdy se snažíme na základě nějakého záměru působit na chování jiných lidí. •Charakteristiky cílené zpětné vazby •CZV by měla umožnit: sdílení pocitů a zážitků (sharing), zacílení pozornosti určitým směrem, uskutečnění reflexe a sebereflexe, zachycení hlavních momentů a jejich slovní pojmenování, uchování zkušeností, emocí i dojmů, a jejich přenesení do budoucna, zmapování různorodosti v řešení problémů, plánování vývoje jedince na základě prožitých individuálních zkušeností, zviditelnění latentních (dlouhotrvajících) problémů bez ambice je vyřešit •CZV být nesmí: přednáškou na jakékoliv téma, stereotypním zážitkem, diskusí instruktorů mezi sebou, mělkým rozborem kvalit předchozí aktivity (anketa ,,líbilo-nelíbilo“), hodnocení technického provedení předchozí aktivity nebo přímo CZV, diskusí vnucující jediné schéma či model vysvětlení určitého jevu nebo chování, individuální psychoterapií Cílená zpětná vazba v praxi aneb těžko na cvičišti, lehko na bojišti •Staré čínské přísloví praví: ,,Plánuješ-li na rok dopředu, zasaď zrnko rýže, plánuješ-li na deset let, zasaď strom. Pokud je tvůj plán na celý život, vzdělávej lidi.“ •Některé části zpětnovazebního programu si můžete připravit před uvedením aktivity, na niž zpětná vazba navazuje. Je dobré se nad nimi zamýšlet v následujícím pořadí: •CÍL-AKTIVITA-ZPŮSOB VEDENÍ CZV-OKRUHY OTÁZEK •Předběžné určení cíle není vždy možné nebo nutné. Pokud však je, usnadní průběh pozorování. U aktivity odhadujeme: průběh, krizové momenty, nároky na instruktora, atmosféru poté. Ideální postup zpětnovazebního programu lze shrnout: •PŘÍPRAVA-UVEDENÍ AKTIVITY-POZOROVÁNÍ-REVIZE CÍLE A CHYSTANÉHO ZPŮSOBU VEDENÍ ZPĚTNÉ VAZBY-UVEDENÍ CZV-KLADENÍ OTÁZEK A POZOROVÁNÍ-ZHODNOCENÍ PRŮBĚHU CZV Zpětnovazební pozorování •Pozorování je jednou z nejdůležitějších částí CZV. Dělíme je na zúčastněné a nezúčastněné, strukturované a nestrukturované. •CVIČENÍ: Chvíli pozorujte známého člověka a popište co jste viděli. Pokuste se o skutečně objektivní pozorování oproštěné od úsudků a interpretací toho, co vidíte. Při tomto cvičení pozor-delší zkoumavé prohlížení subjektu s sebou nese riziko v chybné interpretaci vašeho chování. U jistých typů subjektů je radno mít rychlé nohy nebo odzbrojující úsměv. •CVIČENÍ: Zkuste jako malé cvičení sledovat svou oblíbenou moderátorskou dvojici a vypozorovat nonverbální signály mezi nimi, případně reakce na nečekané situace. …s cílem najít cíl •Stanovení cíle je obvykle prvním krokem zpětnovazebního procesu •K cíli se můžeme dobrat několika cestami-stanovit ho před aktivitou či po ní, získat jej po konzultaci se zadavatelem nebo se skupinou účastníků. •V některých případech je možné vést CZV bez předem daného cíle a určit ho až v jejím průběhu. •Cíle je nutné aktualizovat podle pozorování průběhu aktivity •Zaměření zpětné vazby lze volit v rovině ,,na koho“: na jedince-na skupinu a v rovině ,,na co“: na sdílení-na proces učení (Kolbův cyklus). •CVIČENÍ: Simulujme si aktivitu-představte si, že stojíte v jídelně frontu na oběd a vybíráte z poskytnuté nabídky (nechám na vaší fantazii). K vaší smůle dnes není na jídelním lístku vaše oblíbené jídlo, ale máte hlad, takže volbu provést musíte. Jaký cíl zvolíte pro CZV, který by nejlépe zachytil nejdůležitější okamžiky této situace? Zkuste vymyslet pár konkrétních otázek, které by k tomuto cíli naváděly. •Na co byste se soustředili při CZV zaměřené na prosté sdílení a jak by se zpětná vazba lišila kdyby byla zacílena na proces učení? •Cíl: zmapovat rozhodovací proces •Otázky: Jaký byl můj první pocit při zjištění toho ,že nemají jídlo, na které jsme se těšil? Na základě čeho jsem zvolil jiné jídlo, zachoval jsem se jinak, než jsem plánoval? Formy CZV •Nejčastější formou CZV je řízená diskuse. •Skupinovou diskusi je možné modifikovat rozdělením na menší skupiny, chronologickým rozfázováním nebo připravenými tematickými okruhy. Předcházíme tím stereotypu a devalvaci zpětnovazebních setkání •Další možností jak oživit CZV a zapojit jiné vyjadřovací prostředky, jsou nediskusní techniky. •Neverbální CZV bývá vhodné uzavřít alespoň krátkou skupinovou diskusí • Bez otázek nenajdete odpovědi •Jeden z Murphyho zákonů, Zákon novinových titulků, tvrdí: ,,Jestliže titulek končí otazníkem, odpověď zní NE.“ Podle této poučky jsou tedy všechny novinové titulky uzavřenými otázkami. Když na takový titulek s otázkou narazíte, zkuste si, jak by se na totéž dalo zeptat otázkou otevřenou. Na co se ptát aneb technika čtyř P •Technika se nazývá ,,FFFF“-Facts-Feelings-Findings-Futures (Průběh-Pocity-Poznatky-Příležitosti). Spočívá v tom, že instruktor pokládá čtyři okruhy otázek , které následují jeden po druhém a ukotvují postupně zážitky účastníků. Přehled technik CZV 1.Techniky skupinonové diskuse 2.Techniky rychlého shrnutí zážitku 3.Techniky s využitím pomůcek 4.Symbolizační techniky 5.Zpětná vazba tvořením 6.Dramatická zpětná vazba 7.Vyžádaná zpětná vazba 8.Zpětná vazba pomocí techniky 9.Průběžná zpětná vazba 10.Závěrečná zpětná vazba 11.Jiné techniky •Příklad: •Strukturované povídání •Jedna z nejjednodušších forem CZV. Účastníci sedí v kruhu a instruktor vyzve každého, aby v krátkém vyprávění, v jedné větě či v několika slovech popsal, co zažil během předchozí aktivity pěkného, s čím nebyl spokojen, jak se cítil apod. Po ukončení ,,kolečka“ končí CZV •Mluvící uzel •Pomůcky: Lano (13-15 m) •Účastníci diskuse sedí v kruhu a drží před sebou lano, na němž je uzel. Lano si posílají v kruhu, a kdo před sebou drží uzel. Může hovořit. Variantou je existence druhého uzlu, který opravňuje svého držitele klást otázky ostatním. •Příklad: •Výraz obličeje •Pomůcky: Kartičky se symboly obličejů. •Každý hráč dostane pět karet s obličejí vyjadřujícími svým výrazem různé stupně spokojenosti. Hráči se vyjadřují k jednotlivým momentům aktivity ukazováním odpovídajících karet. •Variace: Hráči se s kartami s obličeji vyjadřují k tomu, jaký mají pocit ze spoluhráčů v průběhu uplynulé aktivity. Tento druh zpětné vazby je poměrně osobní, vyžaduje bezpečnou atmosféru ve skupině, která se už zná, a případnou zkušenost s řešením konfliktů nebo střetů, k nimž může dojít • •Ruku na to, kdo… •Tato cílená zpětná vazba ukáže přínos a důležitost jednotlivých členů skupiny. Každý účastník volí pomocí svých rukou . Každý má jeden hlas –jednu ruku. Instruktor vysloví tvrzení a poté každý z účastníků položí ruku na rameno toho, ke komu se toto tvrzení podle jeho soudu nejvíce hodí. •Příklady tvrzení jsou například: ,,Ruku na toho, kdo (komu, koho)…“ •…se stará ve skupině o dobrou náladu a smích •…má dobré nápady •…je dobrý vůdce •…dobře naslouchá •…ti pomohl •…jsi pomohl ty •…bychom měli více poslouchat •…je šikovný •…se stará o to, jak se ostatní cítí •…bys chtěl poděkovat •…tě překvapil •…byl trpělivý • •Příklad •Učící lano •Pomůcky: Lano (asi 30 m) připravené otázky •V místnosti instruktor vyznačí lanem čtyři velké kruhy: Průběh, Pocity, Poznatky a Příležitosti. Každý kruh obsahuje otázku vztahující se k předchozí aktivitě. Tyto otázky je pro větší názornost možné napsat na papír nebo přímo křídou na zem. •Průběh: Co se stalo? •Pocity: Co jsem cítil? •Poznatky: Co z toho plyne? •Příležitosti: Co s tím dál? •Účastníci se pohybuji po dvojicích postupně z kruhu do kruhu a navzájem si sdělují odpovědi na zadané otázky. Zároveň si mohou odpovědi zaznamenat a potom je postupně přednést ostatním (tohle je přímá varianta na Kolbův cyklus učení) Oskenované: H:\Pedagogická komunikace\IMG_2740.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2745.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2747.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2746.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2746.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2747.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2748.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2748.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2749.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2750.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2750.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2751.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2751.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2751.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2752.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2753.JPG H:\Pedagogická komunikace\IMG_2753.JPG Konec