ÚVODNÍ INFORMACE 2 PhDr. Lenka Gajzlerová ZS7MK_SP2P Speciální pedagogika 2 jaro 2013 Informace o absolvování - ZKOUŠKA ¨4 kredity ¨forma – scanovací testy ¨termíny – budou v IS ¤návrhy? ¨pro absolvování – nutná 70 % správných odpovědí ¤cca 40 otázek à na E minimálně 26 bodů ¨okruhy – v IS ¨SP7BP_ISPD Integrativní speciální pedagogika (podzim 2011), ¤https://is.muni.cz/auth/el/1441/podzim2011/SP7BP_ISPD/index.qwarp ¨PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. ¨ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996-X ¨CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5. ¨MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice :teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 295 s. ISBN 80-244-1075-3. ¨Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jaroslav Jeřábek - Jan Tupý. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005. 126, 92 s. ISBN 8087000021. ¨Vyhláška č. 116/2011, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ¨Vyhláška č. 147/2011, kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných 2006_pipekova_02.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\_2013_jaro\uvod do zakladu spec ped.png Literatura Přehled témat ¨Mentální postižení - Edukace žáků s mentálním postižením ¤charakteristika, klasifikace, etiologie, vzdělávání… ¨Specifické poruchy učení ¤dyslexie, dysgrafie, dysortograife, dyskalkulie ¤dyspinxie, dysmuzie, dyspraxie ¨Poradenství, podpora, komunikace ¤výchovný poradce, metodiky prevence ¤školní speciální pedagog, školní psycholog ¤PPP, SPC, SVP ¨Terapie ve speciálně pedagogické péči ¤vymezení, typy terapií, ukázky ¨ Psychopedie ¨ Shrnutí systém vzdělávání Předškolní vzdělávání MŠ MŠ speciální přípravná třída ZŠ přípravný stupeň ZŠ speciální Povinná školní docházka ZŠ ZŠ praktická ZŠ speciální Profesní příprava SOU OU Praktická škola jednoletá Praktická škola dvouletá Videa ¨http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/210572241500005-autismus-u-malych-deti/ ¤0:30 – cca 8 minut ¨http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/209572241500011-autismus/ ¤diagnóza autismus u děti ¤0:30-4:17 minuty ¨ ¨ Specifické poruchy učení C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysortografiam.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\Im003.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\DES212_1_I002i.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dysgraphia.jpg C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\dyslexia.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\Dyslexie.bmp C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00002.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00003.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00004.gif C:\Users\Gajzlerová\Documents\_Lenka\vyuka\2011_jaro\SPU\img00005.gif Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Dysmúzie Dyspinxie Dyspraxie Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR ¨ Legislativní vymezení •Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.) ▫§ 116 Školská poradenská zařízení •Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. •příloha č. 1-3 ¨ PPP SPC SVP z.109/2002 Sb. výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízení – vyhl. 72/2005 Sb. Poskytované školou Středisko výchovné péče ¨definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb. ¨Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče ¨Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče ¨ ¨Poskytuje všestrannou preventivní speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc ¨Spolupracuje s PPP, SPC a orgány podílejícími se na prevenci sociálně patologických jevů a drogových závislostí ¨ Školská poradenská zařízení Školní psycholog, Školní speciální pedagog ¨nepůsobí na všech školách, ale můžou ¨funkce vymezena Vyhláškou č. 72/2005 Sb. (116/2011 Sb.) ¨Hlavní cíl činnosti: ¤Snižování rizika vzniku výchovných, výukových problému, negativních jevů ve vývoji žáka Legislativní vymezení •Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákona č. 472/2011 Sb.) ▫§ 116 Školská poradenská zařízení •Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. ▫příloha č. 1-3 •Zákon 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změněn některých zákonů ¨ Literatura, odkazy ¨PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 9788073151980. ¨www.msmt.cz ¨www.ippp.cz ¨www.nuv.cz ¨www.wiki.rvp.cz ¨http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107-klic/206562221700009/ ¤sourozenci jedinců s postižením ¨Projekt MIŠ (http://www.minimalizacesikany.cz) Terapie ¨ ¨ Ergoterapie H:\fotky_zaloha_09_2011\2010\2010_09_27-10_29_neckargemund\skola\ergo\2010_09_26_10_30_Neckargemund _0764.jpg H:\fotky_zaloha_09_2011\2010\2010_09_27-10_29_neckargemund\skola\ergo\2010_09_26_10_30_Neckargemund _0768.jpg H:\fotky_zaloha_09_2011\2010\2010_09_27-10_29_neckargemund\skola\ergo\2010_09_26_10_30_Neckargemund _0769.jpg H:\fotky_zaloha_09_2011\2010\2010_09_27-10_29_neckargemund\skola\ergo\2010_09_26_10_30_Neckargemund _0765.jpg ¨ Vojtova metodika reflexní lokomoce http://www.honziksana.estranky.cz/img/picture/563/sdc12521.jpg http://www.honziksana.estranky.cz/img/picture/634/sdc13305.jpg http://clr-fyzioterapie.cz/fotografie/vojtova-metoda-02.jpg http://clr-fyzioterapie.cz/fotografie/vojtova-metoda-01.jpg ¨http://stepanvanek.webnode.cz/rehabilitace/ Bobathova metoda ¨ Arteterapie http://www.akademiealternativa.cz/images/arteterapie/v/0008.jpg http://files.szs.webnode.cz/200000373-18de519d87/arteterapie%203.JPG http://www.kosice.sk/docuStore_getById.asp?id=11347 http://zivotni-energie.cz/images/arteterapie.jpg ¨ Hipoterapie http://data.babyonline.quonia.cz/ruzne/hipoterapie/foto1.jpg http://data.babyonline.quonia.cz/ruzne/hipoterapie/KM150961.jpg http://data.babyonline.quonia.cz/ruzne/hipoterapie/IMG_0041.jpg http://data.babyonline.quonia.cz/ruzne/hipoterapie/KM150871.jpg ¨ Canisterapie http://www.zssoudna-jicin.cz/foto/canis01.jpg http://www.psiprozivot.cz/pic/canis2.jpg http://www.kamama.estranky.cz/img/picture/21/canisterapie2.jpg Literatura 001.jpg 002.jpg Literatura ¨MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3. ¨PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7 ¨HINTNAUSOVÁ, M., HINTNAUS, L. Účast rodičů a pedagogů při ergoterapii dětí se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 1999 ¨JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7 ¨KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5