Integrovaná tematická výuka Veronika Angelovičová Jitka Špuláková C:\Users\Veronika\Desktop\stažený soubor.jpg Integrovaná výuka •S. Kovaliková • •Osm mozkově kompatibilních složek: •1) Nepřítomnost ohrožení •2) Smysluplný obsah •3) Možnost výběru •4) Přiměřený čas •5) Obohacené prostředí •6) Spolupráce •7) Okamžitá zpětná vazba •8) Dokonalé zvládnutí Integrovaná tematická výuka: •„Spojení učiva jednotlivých učebních předmětů nebo kognitivně blízkých vzdělávacích oblastí v jeden celek s důrazem na komplexnost a globálnost poznání, kde se uplatňuje řada mezipředmětových vztahů.“ (Podroužek, 2002) •není děleno na vzájemně oddělené předměty •blokové uspořádání výuky, kdy se v delším časovém úseku (např. celého týdne nebo měsíce) vyučuje jedno téma nebo problematika •může být souvislé navázání na další téma • • Jaké téma zvolit ? •atraktivní a dostatečně nosné •ideálně vycházející z bezprostředních zkušeností žáků •z reálného života •výběr tématu na základě dlouhodobého plánu i aktuálních příležitostí a zájmů žáků •důležitá je motivace Význam a přínos : •usiluje o syntézu učiva •vytváření těsných vazeb mezi jednotlivými vyučovacími předměty •propojování učiva a učení ve škole s reálným světem, praktickými problémy a situacemi •učení v tématech umožňuje žákům řešit otázky z více stran, propojovat své jednotlivé a každodenní zkušenosti a nové informace •možnost hledání a uvědomování si dalších souvislostí •rozpracování tématu do šíře • Nevýhody a nesnáze: •problém s výběrem tématu • •povrchní uchopení tématu a problematiky • •časová zátěž na přípravu vyučování pro učitele • •potřeba větší kreativity od učitele • •problémy s týmovou spoluprácí mezi učiteli C:\Users\Veronika\Desktop\itv-lavice-300x209.jpg C:\Users\Veronika\Desktop\itv-koberec-300x202.jpg C:\Users\Veronika\Desktop\postylky.jpg C:\Users\Veronika\Desktop\naprovaze.jpg Hodnocení žáků při přestupech: •samostatní •Dovedou slovně vyjadřovat své pocity •s přirozeným vystupováním •nevyhýbají se řešení neznámých situací •rádi experimentují •dovedou spolupracovat • • C:\Users\Veronika\Desktop\images.jpg Praktická ukázka – integrovaného vyučování v programu • •v rámci programu Začít spolu •2. ročník základní školy •téma: „Kameny kolem nás“ •motivace: zkušenosti a zážitky z procházky •cíl: rozvoj zájmu žáků, procvičení učiva, posílení vnímavosti dětí vůči okolí a přírodě •realizace: v rámci tematicky zaměřených bloků, rozvoj dle jednotlivých vzdělávacích oblastí C:\Users\Veronika\Desktop\stažený soubor (1).jpg Kámen •Kámen v rukou geologa •Kámen v umělecké literatuře •Kámen, který zajímá spisovatele •Kámen, který zajímá matematika •Kámen v rukou umělce – malíře, sochaře a šperkaře C:\Users\Veronika\Desktop\stažený soubor (2).jpg Kámen v rukou geologa VO: Člověk a příroda •odborný text o horninách • hledat odpovědi na otázky: • Čím se zabývá geolog? • Proč nám nestačí pojem kameny? • Proč užíváme pojmy horniny a • nerosty? atd. •odpovědi si sdělují ve skupině, jednoduchý zápis odpovědí •diskuze na téma: Co horniny mohou prozradit o historii naší země? •přiložené obrázky - diskuze ve skupině, co je na obrázcích zajímavého – např. Stonehenge v Anglii • Kámen v umělecké literatuře VO: Jazyk a jazyková komunikace •báseň Kámen v botě •rozebrání básně ve skupině, • co je zaujalo •přednes básně druhému • spolužákovi •úkol: najít všechna • přídavná jména, podstatná • jména a číslovky, • výsledek si ve skupině • zkontrolovat •do příště se naučit básničku Kámen v botě (Milena Lukešová) Už vím, kamínku, tak to ty, to tys mi vlezl do boty. Už ať jsi venku – raz, dva, tři. Kamínek do bot nepatří. Poslušně řekl: Hm, to jistě. Jenomže ležet celý den pořád jen na jednom místě, když bota zná kdejaký kout — Chtěl jsem se trochu proběhnout. Děkuji… a jak letěl stranou, zavolal ještě: Na shledanou! Kámen, který zajímá spisovatele VO : Jazyk a jazyková komunikace •schovat ve třídě kameny dle počtu žáků •rozhovor žáků o tom, kde jaký kamen mohl být dříve než jej našli ve třídě (k čemu se kámen využívá) •zapsat krátký příběh konkrétního kamene– kde mohl být, co mohl zažít, co s ním mohl kdo dělat ? •v příběhu používat vhodná přídavná jména •vzájemné opravení ve skupině, přepsání na barevný papír a jeho orámování do obrysu kamene, jež našli •možnost vystavení díla • • Kámen, který zajímá matematika VO: Matematika a její aplikace •zvážení přinesených kamenů •seřazení kamenů od nejlehčího po nejtěžší •házení přinesených kamenů do mističky, odhad vzdálenosti, poté přesné měření •z hromádky třiceti kamenů vytvoření počítadla, na němž se budou dobře počítat násobky tří (zdůvodnění pojetí konstrukce počítadla) • vymyšlení příkladů na násobky tří a dvou, znázornění příkladu pomocí kamínků •vymyšlení hry s kameny, při které se budou procvičovat násobky tří Kámen v rukou umělce – malíře, sochaře a šperkaře VO : Umění a kultura • •rozhovor nad obrázky různých kamenných soch a uměleckých děl z kamenů •vybrat si kámen a dotvořit jej podle své fantazie (před tím jeho důkladné prostudování – jaký je, co připomíná … ) •lze vytvořit i sochu s využitím různých materiálů (využití i více kamenů, lepidla, drátu, temperových barev, kůže … ) •pojmenování díla a jeho vystavení • Děkujeme za pozornost a na závěr si uděláme prezenčku … :D • • Zdroje informací: •KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, c2006, 160 s. ISBN 8021041420. • •PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571. • •RAKOUŠKOVÁ, A. Integrace obsahu vyučování. vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 160 s., ISBN 978-80-247-2529-1. • •TOMKOVÁ, A. et al. Učíme v projektech. vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. •