ZDRAVÁ ŠKOLA Škola podporující zdraví Vypracovala: Eliška Černá (327310) a Daniela Křížová (265881) Zdravá škola n n„Ve zdravé škole se učíme a hrajeme si s úsměvem.“ vKoncepce, která vstoupila do povědomí české pedagogické veřejnosti v rozmezí let 1991 – 1993 vAlternativní edukační možnost základního vzdělávání (ZŠ a MŠ) Vznik projektu v v„Zdravá škola“ je projekt Světové zdravotnické organizace pro Evropu, Evropské unie a Rady Evropy, které dotovaly práci v Národním centru podpory zdraví, jež se stalo koordinátorem pro ČR v roce 1991. vŠkoly, které měly o program zájem vypracovaly podle metodiky „Program podpory zdraví ve škole“ - vlastní projekt přizpůsobený podmínkám jejich školy. Zatím je u nás asi 92 Zdravých základních škol. Seznam zdravých škol v Jihomoravském kraji Základní školy 01 ZŠ Adamov Adamov 02 ZŠ a MŠ Salmova Blansko 03 ZŠ Náměstí 9. května Boskovice 04 ZŠ Heyrovského 32 Brno - Bystrc 05 ZŠ a MŠ Jihomoravské nám. Brno 06 ZŠ a MŠ Kotlářská 4 Brno 07 ZŠ Bučovice Bučovice 08 ZŠ a MŠ Hlohovec Hlohovec 09 ZŠ M. Kudeříkové Strážnice Střední školy 01 Gymnázium Slovanské nám. Brno 02 ISŠ - COP Brno Brno 03 SŠI a S Brno Brno 04 SZŠ a SOŠS Kyjov Kyjov 05 Gymnázium Vyškov Vyškov Mateřské školy 01 MŠ Blansko, III. Blansko 02 MŠ Údolní, Blansko XI. Blansko 03 MŠ Lidická Boskovice 04 MŠ Amerlingova Brno 05 MŠ Brechtova Brno 06 MŠ Dubová Brno 07 MŠ Zahrádka Šlapanice 08 MŠ Herčíkova Brno 09 MŠ Chodská Brno 10 MŠ Jihomoravské náměstí Brno 11 MŠ Kachlíkova 17 Brno 12 MŠ Radost Brno 13 MŠ Vážka Brno 14 MŠ Slavíčkova Brno 15 MŠ Šaumannova Brno 16 MŠ Pod Špilberkem Brno 17 MŠ Sídlištní Hodonín 18 MŠ Jinačovice Jinačovice - Kuřim 19 MŠ Husova Miroslav 20 MŠ Sluníčko Tišnov 21 MŠ, II., E. Ušela Velké Opatovice 22 MŠ Pampeliška Viničné Šumice 23 MŠ Pražská Znojmo CÍL a podstata projektu nPodstatou projektu je vytvoření zdravého prostředí ve školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování nvýchova harmonicky rozvinuté osobnosti se schopností všestranně se vzdělávat pro další profesi a zařazení do praxe v každodenním životě nvyužívá různých forem práce nsnaha o neustálé zlepšování vztahů mezi všemi účastníky vzdělávacího a výchovného procesu: žáky, pedagogy, rodiči, ostatními zaměstnanci a veřejností. Tento projekt se netýká jen výuky, ale i všech činností školy Mimoškolní aktivity (plavání, turistika, exkurze, lyžařské a cykloturistické kurzy, projektové dny) C:\Users\Elilith\Desktop\lp00.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\k.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\6ú0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\6lop0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\60.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\l0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\6lop00.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\60k0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\p00.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\600.jpg Výukové metody – formou hry, na bázi spolupráce C:\Users\Elilith\Desktop\60l.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\600lop.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\6kil00.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\60kij0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\jh00.jpg Tři základní pilíře filozofie ZDRAVÉ ŠKOLY v vpohoda prostředí vzdravé učení votevřené partnerství n n(vychází z komplexní definice zdraví jako stavu psychické, fyzické a sociální pohody) 1) Pohoda prostředí npracovní prostředí, prostředí stimulující osobní rozvoj nsoustavné vytváření příjemného prostředí tříd, školy, okolí npomocí schránek důvěry a rozhovorů se rozšiřuje komunikace související s chodem školy i se soukromými problémy dětí npřihlížení k požadavkům zdravé životosprávy žáků i učitelů n C:\Users\Elilith\Desktop\60lo0.jpg C:\Users\Elilith\Desktop\01.jpg 2) Zdravé učení nsmysluplnost (propojení učiva se skutečným životem a zavádění do praxe) nmožnost výběru a přiměřenost nvyužívání netradičních způsobů výuky (skupinové vyučování, komunikace, využití zpětné vazby, projektové vyučování) npoužívání různých forem hodnocení nzvyšování fyzické zdatnosti n 3) Otevřené partnerství nvzájemné ovlivňování meziosobních a skupinových vztahů a jejich změna nrozšiřujeme schopnosti při utváření komunity školy (dny otevřených dveří, akademie, informování rodičovské veřejnosti o práci školy) nvýchova k demokracii a povědomí o listině lidských práv a svobod núčast na mimoškolních aktivitách (možnost různých kroužků) n Shrnuté hlavní úkoly Zdravé školy: nzlepšování a péče o životní prostředí nspolupráce se školní jídelnou nnetradiční spolupráce s rodiči (umožňuje volný vstup rodičovské veřejnosti do vyučovacích hodin a přítomnost žáků při třídních schůzkách) n nvýchova k demokracii nmimoškolní výchova žáků nzvyšování fyzické zdatnosti nzásady zdravé výživy nprotidrogová prevence nvýchova k lepším vztahům v kolektivu nozdravný režim n FOtázka: Jaké zmíněné prvky uplatňují i klasické školy? Do jaké míry se tento typ školy od klasické liší? Další prvky, se kterými se na různých školách můžete setkat: nMetody a formy školní práce: vintegrované vyučování, projektová výuka, problémové metody, samostatná práce, svobodná tvůrčí práce, vyučování v blocích či tematických celcích, kooperativní vyučování, podněty reformních škol, výuka v pracovních a herních koutcích, používání koberců, prvky dramatické výchovy, didaktické hry, učení se v životních situacích, zájmové vyučování vpohyblivá délka vyučovacích hodin vnetradiční uspořádání třídy vo přestávkách k dispozici tělocvična, dvůr či hřiště vzavedení tří hodin tělesné výchovy týdně – třetí hodina probíhá například formou projektového vyučování spojeného s turistikou a poznáváním okolí v nDalší aktivity: n vsoutěže, školní akademie, kulturní vystoupení, sportovní utkání, tábory, jarmarky, výstavy, ozdravné pobyty, výlety, exkurse, jóga, keramika vžákovský parlament, dětské rozhlasové vysílání ve školním rozhlase, vydávání dětských novin vinformace o dětech poskytovány za přítomnosti dětí vrodiče se mohou účastnit vyučování např. jako asistenti vstravování: více zeleniny a ovoce, omezení podílu bílkovin a množství tuků, sójové výrobky, ryby n FOtázka: Myslíte si, že je dobré, aby rodič působil jako asistent u svého dítěte? nPohoda věcného prostředí (prostředí školy, tříd a dalších učebních prostor školy má být vybaveno tak, aby splňovalo požadavky účelnosti, estetičnosti, bezpečí a hygieny a aby bylo přístupné, podnětné a funkční). nPohoda sociálního prostředí (spočívá v humanistických postojích jednoho k druhému, ve vytváření pozitivního klimatu školy, v podpoře otevřené komunikace a vstřícnosti, úcty, důvěry, snášenlivosti, trpělivosti a ochoty pomoci). nPohoda organizačního prostředí (předpokládá, že organizace činnosti ve škole je v souladu s požadavky režimu dne, střídání práce a odpočinku, zdravé výživy a aktivního pohybu dětí a učitelů). n nSmysluplnost (předpokládá praktickou využitelnost toho, co se děti naučí, změnu metod výchovně vzdělávací práce; při vyučování jsou respektovány zkušenosti dětí a jejich zájmy a je kladem důraz na autentické a prožitkové učení). nMožnost výběru, přiměřenost (předpokládá možnost zvládnout základní i rozšiřující učivo způsoby odpovídajícími typu inteligence a osobnosti žáka; učivo je přiměřené věku žáka a vyvážené z hlediska poměru rozumové, citové a sociální výchovy). n nŠkola – model demokratického společenství (předpokládá změnu hierarchicky uspořádaných vztahů ve vztahy partnerské, které umožňují zážitek demokratického života nejdříve uvnitř, ale později také vně školy). nŠkola jako kulturní a vzdělávací středisko obce (předpokládá otevření se navenek vůči veřejnosti včetně partnerského vztahu vůči podnikům, organizacím, službám a úřadům v lokálním rozsahu) n n(dále viz Svobodová, 2004, str. 75 – 79; Havlínová, 1998). n FOtázka: Chodil z vás někdo na školu řídící se touto metodou? Případně znáte někoho (sourozence, kamarády)? FOtázka: Co si o této formě školy myslíte? Souhlasíte? Co vám přijde jako klad, co jako negativum? Použitá literatura a zdroje nHAVLÍNOVÁ, M. et al. Program podpory zdraví ve škole. Praha: Portál, 1998. nSVOBODOVÁ, J. Projekt Zdravá škola – škola podporující zdraví. In STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004, s. 70 – 8l. nhttp://www.zslingua.cz/ nhttp://www.alternativniskoly.cz/category/zdrava-skola/ Děkujeme za pozornost! J C:\Users\Daniela Křížová\Desktop\DRUZINA-HLAVNI-OBR..jpg