MONTESSORI PEDAGOGIKA Vaněčková, Netíková 4.Dubna 2013 montessori_300x215 Charakteristika Montessori pedagogiky lNový přístup k dítěti l lSvobodný prostor a volba práce l lVěková různost ve třídě l lRada učitele až po požádání dítěte l l „Pomoz mi, abych to dokázalo samo“ Základní principy Montessori lSenzitivní období lTrojstupňové vyučování lProstředí ve školce lSvoboda jako základ lPrincip klidu a ticha lMateriál Montessori a práce s chybou Senzitivní období lCitlivé období dítěte na něco lDítě přirozeněji pracuje a učí se lRychleji než jindy si osvojuje znalost/schopnost lNapř.: rozvoj řeči, fascinace malými věcmi či fáze pořádku nebo pohyb l lV senzitivním období (do 6ti let) se dítě naučí o polovinu více než mimo toto období l l Trojstupňové vyučování lPouze u dětí předškolního věku lSpoj zkušenosti s abstraktním pojmem l l3 stupně poznání a fixace –Ukážeme na předmět a pojmenujeme ho –Dítě samo pojmenovává předmět –Kontrola spojení předmětu s pojmem horna Praktická ukázka trojstupňového vyučování ŽESŤOVÉ NÁSTROJE lLESNÍ ROH lPOZOUN pozoun lTRUBKA lTUBA TRUBKA tuba horna pozoun TRUBKA tuba Prostředí ve školce Montessori lPomůcky rozvíjející samostatnost lPráce s malými předměty (zmenšeniny věcí) lŽádné soutěže a konkurenční prostředí l lSprávné prostředí školky: –Kvalitní pedagog (rozpozná senzitivní období) –Vhodné prostory (rozmanité) –Správný uspořádaný materiál (mnoho druhů) l Svoboda jako základ lSvobodné rozhodování lMožnost pracovat s něčím bez čas.omezení lŽádné tresty ani odměny lMeze svobody: –Svoboda pro dítě do doby, kdy ruší svobodu kamaráda –Nechovat se hrubě a hlučně –Svoboda znamená vlastně pracovat samostatně Polarizace pozornosti lPřekvapivě dlouhé období soustředěnosti lPodmínkou je: –Duševně zdravé dítě –Svoboda volby –Časová flexibilita – lPo uspokojení práce s materiálem dítě zažívá pocit nasycenosti – samo přestane l – Princip klidu a ticha lDůraz na práci v tichosti l lTicho je dítěti přirozené k činnosti, kterou je pohlcen l lPráce s materiálem na koberečkách l lNácvyk: „Hra na ticho“ l l Materiál Montessori a práce s chybou lSpecifický materiál plnící svůj účel l3 hlavní rysy: –Konkrétnost –Izolace vjemových rysů –Funkční celistvost lVýhoda materiálu: –Dítě pracuje samostatně –Práce s chybou Osnovy Montessori školky lOsnovy rozděleny podle oborů lKaždý obor má svůj určitý materiál lPosloupnost probírané látky: –Cvičení praktického života –Smyslové cvičení –Řeč –Matematika –Kosmická výchova Cvičení praktického života lRozvoj dítěte, aby se o sebe postaralo v běžném denním rytmu lOblékání, hygiena, morální chování, obsluha u stolu apod. zapinaci-ram-s-tkanikou Smyslové cvičení l„Od uchopení k pochopení“ (M.Montessori) lDítě poznává díky všem smyslům lVlastnost materiálu: – izolování jedné vlastnosti – (hledej tvary jedné barvy) lRozdělení materiálu –materiál na rozlišování rozměrů, barev, tvarů, váhy,vůní, chutí apod. l – VĚŽ-v Řeč lRozvoj obecně s množstvím smyslově poznaných věcí lÚkol pedagoga: Nechat dítě mluvit hmatova-pismena-tiskaci-pismo-velke-americka-norma Matematika lVyužití materiálu smyslového lDítě sleduje vztahy, analyzuje vlastnosti lMateriál v sériích po deseti –Tzv. desetinný systém – sla-a-puntiky-puzzle Kosmická výchova l „Člověk je součástí jednotného plánu, proto by se měl chovat slušně, přírodu ochraňovat a ne se chovat jako pán země“ l l „Pravým kosmickým posláním člověka je vítězství lásky a spravedlnosti mezi lidmi, utvoření světa přátelství“ puzzle-mapa-jini-amerika-bez-rameku Role učitele ve školce Montessori lV běžné školce: –Pedagog je průvodce, udává směr –Chválí a trestá –Řídí aktivity dětí lVe školce Montessori: –Pedagog je rádce, pomocník a pozorovatel –Nedává pokyny ani povely –pomáhá, když je potřeba –Neorganizuje nic hromadně – – Použitá literatura –Metoda Montessori pro naše dítě: inspirace pro rodiče a další zájemce. Redaktor Karel Rýdl. Pardubice: FF Univerzity Pardubice, 2006, 140 s. ISBN 80-719-4841-1. –MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. 1. české vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998, 131 s. ISBN 80-861-8900-7. –Jak přispívá Montessori pedagogika k rozvoji dítěte. Bakalářská práce. Šárka Vaněčková (2012) DĚKUJEME ZA POZORNOST l lŠárka Vaněčková lSabina Netíková set-skladacich-vezi