schoolhouse.png Maria_Montessori_signature.gif schoolhouse.png qdcera vojáka, pak finančního úředníka a velmi vzdělané matky • qprvní žena v Itálii, která absolvovala studium medicíny q qvěnovala se výchově mentálně postižených dětí q qzaložila první dětský domov pro děti z chudých rodin q qvýzkumná činnost, angažovanost, mezinárodní konference q qpoznává život duševně zaostalých dětí – problém zdravotní a sociální spojuje i s problémem pedagogickým • montessori.jpg schoolhouse.png qVytvořila svoji pedagogiku na základě pozorování dětí. q qViděla v dítěti individuum, které se chce samo od sebe něčemu naučit (dítě je tvůrcem sebe sama), a ze strany vychovávajícího je mu v tom třeba pomoci. q qPomoc má však být přiměřená, aby dítě nepřestalo být aktivní (pomoz mi, abych to dokázal) a při manipulaci s věcmi se dobralo poznání (ruka je nástrojem ducha). q qJejí pedagogika je pedocentricky orientovaná. • custom_1237820447847_Montessori.jpg schoolhouse.png Principy schoolhouse.png qZahrnuje jak osobnost učitele, tak vybavenost třídy pomůckami, které mají své stálé umístění a jsou pro dítě snadno přístupné q qJe důležité připravit dětem prostředí tak, aby odpovídalo jejich potřebám, aby se v něm mohly volně pohybovat a učit. • qDidakticky připravené prostředí se speciálními pomůckami • q Bezpečné prostředí - atmosféra důvěry, respektu, klidu,bezpečí a jistoty,přitom otevřenost • • • • schoolhouse.png q speciálně vyvinuté pomůcky, které jsou využívány pro jednotlivé oblasti učení • q usnadňují pochopení nových jevů • qvýznamnou měrou přispívají k hlubšímu a trvalejšímu uchování nově získaných vědomostí a zkušeností dítěte • qk práci s montessoriovským materiálem dochází především v hodinách volné práce • qučitel nechá děti pracovat a vstupuje do role pozorovatele a poradce q q q schoolhouse.png •Např. qMateriál ke cvičení praktického života qSmyslový materiál qMatematický materiál -číselné tyčinky, geometrické útvary qMateriál pro jazykovou výchovu - papírová písmena, větné členy qMateriál pro kosmickou výchovu - obrázky planet, mapy světa, Evropy aj. • schoolhouse.png • qJe časový úsek ve vývoji člověka, kdy je schopen relativně snadno získávat nějakou znalost, dovednost apod. • •M. Montessoriová rozdělila dětský vývoj do tří fází: • qfáze 0-6 let - dítě je senzitivní na pohyb (rovnováha, běhání, manipulace s předměty),rozvoj řeči q qfáze 4-6 let – vznik jáství a analytické zkoumání světa, rozvoj jemné motoriky a schopnost sociální interakce q qfáze 7-12 let – dítě se pokouší dobrat k abstrakci, utváření sociálních vztahů a mravního vědomí q qfáze 12-18 let –sociální znovuzrození či fáze přestavby. Dítě vykazuje potřebu samostatnosti (samostatně se rozhodnout, být nezávislý aj.). • schoolhouse.png Obrázek1 schoolhouse.png qVýuka je plánována a probíhá v rámci týdenních (až 6ti týdenních cyklů) q qTýdenní plány vycházejí ze studijních plánů pro jednotlivé předměty, cíle a metody jak k nim dojdou jsou dohodnuté s učitelem • qVýuka probíhá ve smíšených třídách, v ucelených blocích, bez zvonění • qDůraz kladen na svobodnou volbu a odpovědnost žáka za svou přípravu. q • schoolhouse.png qVýuka probíhá v ucelených cyklech -skupinové lekce (výklad učiva, informativní schůzky) a volné práce • -skupinové lekce jsou povinné • •- v rámci volné práce si žáci volí a plánují sami (vybírají si předměty i učitele) • schoolhouse.png qtrh učitelů •– na začátku cyklu učitelé nabídnou svůj program, projekty, vypíší své konzultační hodiny – výklad nového učiva, konzultace • •- žáci se zapíší k učiteli, kterého zrovna potřebují • schoolhouse.png qvšude přítomné připravené prostředí • qotevřený a vzájemně propojený prostor • qcca 20 žáků ve třídě (1-3, 4-6,7-9) • qkaždá třída má svou kmenovou učebnu, dále jsou k dispozici odborné učebny, chodba a relaxační kouty • schoolhouse.png qv učebně jsou různá pracovní místa, dřevěné police na pomůcky,šanony s tematickými obálkami,kobereček, sedačka, křesla q qžáci se volně pohybují v prostorách školy, pracují individuálně, ve skupinách, s učitelem q qžáci využívají pracovních sešitů, počítačů, učebnic, knih, svých notebooků q schoolhouse.png qje přítomen celou dobu výuky,žáky pozoruje, konzultuje s nimi, směruje je, pokud to potřebují, vykládá látku – průvodce učením • qNa konci týdne (cyklu)- rozhovor s učitelem o splnění týdenního plánu, výstupech, zlepšeních, o rozhovoru je vedena evidence. Žáci mají tzv. studentské knihy. • q2x do roka - sebehodnocení žákem, hodnocení učitelem • qProfil žáka (1x za rok) – více učitelů zpracuje na každého žáka – emocionální složka, sociální složka, kreativita, kosmická výchova, jazyk, matematika, pohybová složka) • schoolhouse.png • http://www.youtube.com/watch?v=AExa7Kw4WpI schoolhouse.png qRÝDL, K. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha : Public History, 1999. qSAJDOVÁ, V. Marie Montessoriová a její metoda výchovy. Praha 1935. qSVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V. Alternativní školy. Brno : Paido, 1996. qZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha : Portál, 1997. •