Projektová výuka Bc. Tereza Guldová Bc. Monika Šindelková Projektová výuka —Na projektovém vyučování byla založena koncepce amerického pragmatického pedagoga Johna Deweye. Za tvůrce projektové metody je považován William Heard Killpatrick. —Nejkomplexnější vyučovací metoda založená na integraci učiva. —Základem je koncentrace učiva, kdy se žáci zabývají jednou oblastí podrobně a nahlížejí na ni z různých stran. —U nás se jí věnoval prvorepublikový reformní pedagog Stanislav Vrána. —V Čechách se projektové vyučování prosadilo již v době meziválečné, po roce 1948 ale z našich škol prakticky zmizelo a k jeho renesanci začalo postupně docházet až po roce 1989. — — Kritéria projektové výuky —spojuje teorii s praxí —žáci jsou osobně zapojeni do projektu - zabývají se návrhem, řešením problému, rozhodováním —žáci přicházejí s vlastními nápady a reálnými řešeními —žák se učí dokončovat práci, nebát se dělat chyby, rozvíjí se jeho sebedůvěra —žák se učí prostřednictvím zážitků a ty pak uplatňuje ve svém reálném světě/životě —rozvíjí pracovní a studijní návyky, přebírá odpovědnost za vlastní učení —problém může být řešen mnoha způsoby, neexistuje jen jedno řešení Kritéria projektové výuky —stanovit si co chci s projektem splnit, čeho chci dosáhnout, stanovit si cíle —stanovit si postup (metody) pro splnění cíle —vytvořit časový harmonogram (denní, roční, týdenní,…) —prolínání tématu s ostatními předměty ve škole – mezipředmětové vztahy —práce ve skupinách (kooperativní učení), všichni pracují stejně) —činnostní učení – děti se učí od dětí (nejlépe si žáci věci zapamatují, když to vysvětlují ostatním) —směřování tématu k životní realitě —rozvíjení klíčových kompetencí, rozvoj osobnosti a schopností žáka —řešení problémových úkolů, různé varianty a způsoby řešení —projektový den – vyvrcholení projektu, jeho prezentace ostatním — Pozitiva projektové výuky —Pro žáka —Pro učitele —Zapojení dle individuálních znalostí a možností —Silnější motivace k učení —Zodpovědnost za výsledek práce —Rozvoj samostatnosti, tvořivosti —Práce s informačními zdroji —Řešení problémových situací —Získávání organizačních, řídících, plánovacích a hodnotících dovedností —Získání globálního pohledu na dané téma —Rozvoj komunikačních dovedností —Schopnost spolupráce s více lidmi —Vzájemný respekt —Učení se nových rolí (např. role poradce) —Vnímání žáka jako celku, změna pohledu na žáky —Rozšíření vyučovacích strategií —Nové možnosti hodnocení a sebehodnocení —Rozšíření organizačních dovedností — Negativa a obtíže projektové výuky —Pro žáka —Pro učitele —časová náročnost na řešení problému —žákovi mnohdy chybí určité kompetence — —časová náročnost na přípravu projektu —náročnost na hodnocení — Fáze projektu 1.Podnět ◦od žáků, učitelů, rodičů … ◦co, proč a jak 2.Plánování ◦ovlivňuje úspěšnost projektu ◦brainstorming ◦organizace projektu, délka, forma, výstup, zdroje informací ◦navrhnout s žáky schéma práce ◦ —3. Realizace ◦liší se dle tématu a obsahu projektu ◦změny, improvizace, kreativita ◦prezentace projektu — —4. Hodnocení ◦stanovit způsob hodnocení – průběh zpracování, jeho efektivita ◦sebehodnocení žáků, hodnocení učitele — Typy projektů 1.Dle velikosti ◦malé ◦velké 2.Dle počtu žáků, kteří se projektu účastní ◦individuální ◦skupinové ◦třídní ◦ročníkové ◦více ročníkové ◦školní —3. Dle času, jak dlouho práce na projektu trvá ◦krátkodobé ◦dlouhodobé —4. Podle tématu ◦obecný ◦problémový ◦konkrétní ◦výchovný 5.Podle míry zachování či propojení vyučovacích předmětů ◦v rámci jednoh předmětu ◦v rámci více předmětů ◦mimo výuku — ◦ Výsledek projektu —Projekty mohou mít různou podobu: —poster s fotografiemi a texty —zpravodaj v cizím jazyce —reportáž o výletu —sbírka receptů z cizí země Příklad – Projekt papír —žáci zjišťují, kdy byl papír vynalezen, jak se vyráběl, jak se dostal do Čech a z čeho se dělá papír dnes —mohou navštívit ruční papírnu a sami si papír vyrobit, na něj potom tisknou linoryty nebo písmena, žáci z papíru skládají japonské origami —zjišťují, co všechno je vyrobeno z papíru —zabývají se recyklací papíru a jeho sběrem, v encyklopedii vyhledají, jak se liší papír od egyptského papyru —nakonec žáci společně vyrobí z papíru knížečku, ve které stručně popíšou, co vše se o papíru dozvěděli, vytvoří tedy jakousi monografii na téma papír Informační zdroje —SÁRKÖZI, R. Čtenářská gramotnost a projektové vyučování [online]. © 2013 p. a. nedohledána [cit. 10.3.2013]. Dostupný z www: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-tipy/projektove-vyucovani-1 —ANONYMUS. Projektové vyučování – Metodická příručka [online]. © 2013 p. a. nedohledána [cit. 10.3.2013]. Dostupný z www: http://www.kurzyproucitele.cz/downloads/metodiky/Metodika_4_ProjektoveVyucovani.pdf —HYPLOVÁ, Jana. Využití projektového vyučování k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků základní školy. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2010, 155 s. ISBN 9788073689193. —DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole: vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2009, 158 s. ISBN 9788024616209.